Tāpēc speciālisti aicina pircējus būt vērīgiem un vairāk laika veltīt preču piedāvājuma izpētei un cenu salīdzināšanai, jo nereti vienā veikalā kāda prece bez akcijas ir lētāka nekā citā akcijas laikā ar atlaidi. To apliecina Dienas veiktā cenu izpēte.
Bez akcijas lētāk
Tā kā neracionālo pirkumu saraksta augšgalā ir tieši pārtikas produkti, Diena izvēlējās piecus ikdienā bieži pirktus pārtikas produktus un salīdzināja to cenas piecos lielveikalos. Hipotēze apstiprinājās - piemēram, Laimas šokolāde Maxima bez atlaides pašreiz tiešām nopērkama krietni lētāk nekā Betā ar atlaidi.
Pārējiem Dienas izvēlētajiem produktiem cenu atšķirība gan netika novērota, taču, ja pircējam svarīgs pats produkts, ne tā ražotājs vai veikals, kurā iepērkas, ir vērts salīdzināt dažādu veikalu piedāvājumu. Jo, piemēram, kāpēc ķert olu iepakojumu ar atlaidi vienā veikalā, ja citā tās bez atlaides var iegādāties lētāk. Šajā gadījumā arī produkta sastāvam nav nozīmes.
Lielveikalu pārstāvji norāda, ka viena tīkla veikalos cenas atšķirībām noteikti nevajadzētu būt. Cenas var atšķirties starp lielveikaliem, bet jo īpaši starp mazajiem veikaliņiem un lielveikaliem. «Cenu starpību vieniem un tiem pašiem produktiem dažādos veikalos veido iepirkuma cena un veikala uzcenojums. Mazajos veikaliņos, kur preces neiepērk tik lielos daudzumos, droši vien iepirkuma cena ir lielāka un samazināt uzcenojumu nevar atļauties,» norāda Rimi pārstāve Dace Valnere.
Katrā plauktā cita cena
Dienas cenu izpēte liecina, ka pircējiem šajā akciju un atlaižu jūklī jābūt īpaši vērīgiem. Un ne tikai tāpēc, ka reizēm roka pati stiepjas pēc kādas akcijas preces, bez kuras var iztikt, bet bieži tas, kas rakstīts reklāmas avīzē, ne vienmēr atbilst cenai plauktā vai datorā pie kases.
Veicot izpēti, Diena atklāja, ka IKI veikalā Tchibo kafijai vienā plauktā bija viena cena (Ls 1,85), otrā - cita (Ls 2,19). Kura tad ir īstā? Pēc ilgākas meklēšanas kāds veikala darbinieks apgalvoja, ka tā, kura ir reklāmas avīzē, - Ls 2,19. Un tā esot vienmēr - īstā cena esot tā, kura avīzē, un nevis tā, ko redzam pie preces plauktā, jo akcijas preces mainoties katru dienu un reizēm darbinieki cenas plauktos nepaspējot nomainīt. Taču tās pašas dienas vakarā televīzijas reklāmā veikals IKI atkal reklamē to pašu kafiju par Ls 1,85!
Naudas plānošanas centra vadītāja Signe Bierande iesaka, ieraugot atlaides, saglabāt vēsu prātu, jo santīmus tā gan ietaupīt var, bet būtisku uzlabojumu mājsaimniecības finanšu situācijā negūsiet. «Protams, lieliski, ja izdodas nopirkt kāroto par izdevīgu cenu, bet beigās bieži tieši atlaižu laikā iztērējam vairāk, nekā bijām plānojuši, jo preces iegādājamies tikai tāpēc, ka tās, šķiet, ir lētākas, bet patiesībā nekā no tā mums nevajag, un pārtikā tērējam visvairāk - bieži pat pusi no ieņēmumiem,» pārliecināta ir Signe Bierande.
Gadās arī kļūdas
Dace Valnere Rimi veikalos novērojusi, ka pircēji tomēr ir pietiekami vērīgi, rūpīgi pēta reklāmas avīzes un salīdzina cenas. Daudzi uz veikalu nāk ne tikai ar reklāmas avīzēm, bet ar jau iepriekš sagatavotu iepirkumu sarakstu. Tomēr pārpratumi gadoties, kā, piemēram, nesen Rimi veikalā Rēzeknē, kur sarkanbalta planšete vēstīja par supercenu cepumiem, piedāvājot 1 santīma atlaidi (no 1 lata uz 99 santīmiem)! Valnere norāda, ka tā bijusi kļūda, cepumi veikalā ievesti tikai uz akcijas laiku, un to cena arī bijusi 99 santīmi.
Par atlaižu apjomu, piemēram, IKI veikalos, uzņēmuma mārketinga vadītājs Raimonds Janševskis stāsta: «Pamatā precei piemērojam atlaidi tikai gadījumā, ja cena samazināta par vismaz 10%. Gadījumos, ja pamata cena ir ļoti augsta, atlaides lielums var būt arī mazāks, tomēr pircējiem joprojām būtisks.»