Pārdomāt nedrīkst
Visu pagājušo gadu Key Promotions darbojās kā nevainojama naudas iekasēšanas mašīna: laikā, kad vairāki uzņēmumi pirktspējas krituma dēļ bankrotēja, šī uzņēmuma bizness zēla un plauka. Shēma bija vienkārša: nejauši izvēloties telefona numurus, firmas aģentes apzvanīja potenciālos klientus un paziņoja, ka cilvēks ir laimējis pulksteni. Lai dabūtu balvu, ar savu otro pusīti bija jāierodas uz prezentāciju viesnīcā Radisson SAS. Prezentācijas sākumā tika reklamēta tā sauktā timeshare sistēma, kas ļauj savā īpašumā uz mūžu iegādāties vienu vai vairāku nedēļu garu atpūtu kādā no simtiem kūrortu. Firma klāstīja, ka tā maksā vairākus tūkstošus eiro, taču, lūk, iepazīšanās tūre, piemēram, uz Kanāriju salām maksā «nieka» 400 latu, kuros ietilpst dzīvošana pieczvaigžņu līmeņa apartamentos. Krāšņie slaidi ar Tenerifes ainavām un prezentācijas vadītāja (kas vienmēr bija kāds ārzemnieks) aizraujošie stāsti par šo burvīgo un lēto vietu uz apmeklētāju prāta iedarbojās nevainojami. Diena bija liecinieks tam, kā pat pensionāru pāri uzreiz bija gatavi šķirties no ievērojamas naudas summas un parakstīt līgumu. Zīmīgi, ka līgums bija jāparaksta uz vietas, un gadījumā, ja nākamajā dienā cilvēks par savu lēmumu jau nožēloja, par līguma laušanu bija jāmaksā bargas soda sankcijas.
PTAC, izskatot vairāk nekā simt sūdzību par šādām Key Promotions darbībām, ir atzinis, ka šāda prakse ir netaisnīga un patērētājam jādod tiesības 14 dienu laikā pārdomāt, par to viņu nesodot. Starp Key Promotions un PTAC sākās tiesvedība, taču kompānija ignorē gan PTAC, gan tiesas lēmumus.
Te jāpiebilst, ka pagājušogad Key Promotions ieņēmumi, pēc Uzņēmumu reģistra datiem, ir pārsnieguši vienu miljonu latu - tieši tik daudz Latvijas iedzīvotāju kopumā šai raibajai kompānijai samaksājuši par tiem ceļojumiem, kas patiesībā nemaksā neko. Proti, pēc timeshare sistēmas noteikumiem, iepazīšanās brauciens nedēļas garumā ir pilnīgi bezmaksas. To, ka šīs bija tieši šādas iepazīšanās tūres, apliecina pašu tūristu stāstītais, ka viņiem Tenerifē obligāti bija jāiet uz prezentāciju par timeshare sistēmu, kas ilgst veselu dienu. Kā Dienai apliecināja bijušie Key Promotions darbinieki, arī firmas «bosiem» piederēja nedēļas šajā timeshare sistēmā.
Atlaida bez brīdinājuma
PTAC pārstāve Sanita Gertmane stāsta, ka pašlaik Key Promotions uzliktais sods veido 2500 latu un tas turpinās augt, kamēr kompānija PTAC lēmumu neizpildīs vai arī nebankrotēs.
Spriežot pēc bijušo Key Promotions darbinieču Dienai stāstītā, šogad, pēc tam, kad presē parādījās vairākas negatīvas publikācijas, kompānijai jau vairs negāja tik spīdoši un pārdošanas apjomi krasi saruka. Pavasarī kompānija no darba atlaida vairāk nekā desmit konsultanšu, kas strādāja prezentācijās (kopumā par konsultantēm strādāja ap 30 cilvēku). Par atlaišanu meitenēm esot ticis paziņots ar īsziņas starpniecību, turklāt vairākām no viņām kompānija palikusi parādā kompensācijas un algu par iepriekšējiem mēnešiem. Atlaistās darbinieces iesniedza sūdzības VDI, un tā Key Promotions uzlika maksimālo iespējamo sodu - 750 latu -, informē inspekcijas pārstāve Sarmīte Bunka-Briljonka. Var droši prognozēt, ka arī VDI prasības Key Promotions ignorēs, jo uzņēmums, visticamāk, jau ir nolemts maksātnespējai.
Par šādiem nodomiem liecina tas, ka šā gada 21. maijā viens no vadošajiem Key Promotions menedžeriem Roberts Pročacka ir nodibinājis jaunu firmu Vision Marketing, kurā pārgājuši strādāt visi iepriekšējie Key Promotions darbinieki. Tiesa, pavisam drīz R. Pročacku vienīgā valdes locekļa amatā nomainīja cita persona, ko tik acīmredzami ar Key Promotions nevar saistīt. Iepriekšējais Key Promotions birojs Vecrīgā nu jau ir tukšs, savukārt Vision Marketing mīt lepnā mājā Alberta ielā. Kad Vision Marketing biroju apmeklēja Diena, lai painteresētos par to, ar ko uzņēmums nodarbojās un vai caur to ir iespējams nopirkt ceļojumu uz Kanāriju salām, darbinieces bija acīmredzami nobijušās, sakot, ka uz vietas nekādi ceļojumi netiek tirgoti. Viena no esošajām Vision Marketing darbiniecēm, sazvanīta pa telefonu, atzina, ka iepriekš strādāja Key Promotions, kurš, pēc viņas teiktā, tagad tikai «apkalpo jau veiktas rezervācijas», bet prezentāciju rīkošana un jaunu tūru pārdošana ir Vision Marketing bizness.
Tagadējais Vision Marketing īpašnieks Kristofers Nešs gan Dienai noliedza saistību ar Key Promotions, norādot, ka bijušo Key Promotions menedžeri R. Pročacku, kurš nodibināja Vision Marketing, viņš tikai palūdzis izveidot Latvijā «uzticamu ceļojumu kompāniju». «Mēs pieņēmām darbā dažus darbiniekus, kas iepriekš strādāja Key Promotions un kuri bija vīlušies tajā, kā Key Promotions taisa savu biznesu. Mums nav nekā kopīga ar šo kompāniju,» saka K. Nešs. Bijušie darbinieki gan apšauba viņa teikto, jo pilnīgi visi Key Promotions darbinieki - sākot ar sekretāri un beidzot ar grāmatvedi - ir pārgājuši strādāt jaunajā firmā, turklāt, pēc neoficiālas informācijas, arī Key Promotions dibinātājs grieķis Gians Tipoa regulāri parādoties Vision Marketing birojā.
PTAC uzsver, ka tam bija aizdomas, ka Key Promotions rīkosies tieši pēc šāda scenārija un nodibinās jaunu uzņēmumu, tādēļ tagad tiek apsvērta iespēja vērsties policijā, lai, iespējams, sāktu kriminālprocesu par krāpšanu.
Par to, ka Vision Marketing un Key Promotions ir dvīņubrāli, nav gandrīz nekādu šaubu, taču pierādīt to oficiāli, lai Key Promotions maksātnespējas gadījumā tomēr piespiestu šo komandu samaksāt valstij sodus un arī parādus bijušajiem darbiniekiem, var izrādīties grūti. Tādējādi pagaidām risinājums ir tikai viens: neuzticēties šim uzņēmumam, lai neļautu tam arī turpmāk pelnīt uz Latvijas iedzīvotāju naivuma rēķina.