Sakiet godīgi - ko jūs iztēlojaties, dzirdot nosaukumu Grand Cherokee? Pareizi - stūrainu un melnu katafalka radinieku, kas uz lieliem riteņiem, sabāztiem vēl lielākās riteņu arkās, kratās pa ceļu. Vēl pirms gadiem pieciem tā arī bija. Jeep lepnums bija visurgājēju pasaules relikts, kas ne pārāk akurāti salikts no vecu Mercedes-Benz daļām. Tāpēc atzīšos, ka esmu nelielā šokā no jaunā Jeep Grand Cherokee. Pusotras paaudzes laikā amerikāņu džīps no primitīvas, brutālas kastes kļuvis par pilnvērtīgu mūsdienu apvidus automašīnu sabiedrības daļu, turklāt ar atzīstamām braukšanas manierēm. Par pusotru paaudzi varam runāt tāpēc, ka divas pilnas pagaidām neiznāk. Jaunākais Grand Cherokee ir 2010. gada modeļa dziļas un vispusīgas modernizācijas rezultāts.
Mūsu tēvu karogi
Ja nebūtu sašaurināto un ar diožu rāmīti iezīmēto lukturu, jauno Grand Cherokee būtu pagrūti atšķirt no iepriekšējā. Indiāņu virsaitis joprojām ir uzticīgs taisnam leņķim un vienkāršām formām, pret kuru monumentālismu pat jaunākās paaudzes gaismas tehnika ir tikai dekorācija.
AutoDienas izmēģinātais Grand Cherokee Summit ir jaunākais un bagātīgākais specvada papildinājums, un tā «dienesta pakāpe» ir augstāka par Overland. Atverot smagās durvis, skatienam paveras līdz sāpēm pazīstams tipiskas amerikāņu automašīnas interjers, kurā pat dārgi apdares materiāli kaut kā pamanās izskatīties lēti. Taču šoreiz Grand Cherokee necenšas nevienu piemānīt. Salona noskaņu veido melna sintētiskās ādas apdare un metalizēta plastmasa. Stūresrata formu gandrīz varētu saukt par sportisku, bet stūres apakšmalā, tāpat kā priekšējos lukturos, iegravēts Since 1941 (kopš 1941. gada). Lai džipa saimnieks nekad un nekādos apstākļos nepiemirstu, kad Jeep vispār sākās. Un, lai viņš neaizmirstu arī to, ka šī mašīna savulaik tika izgatavota no Mercedes, zem stūres kreisajā pusē ir tikai viena pati svira kā trīsstaru zvaigznes automobiļos. Labo kolonnas pusi tajos pēdējā laikā aizņem pārnesumu slēdzis, taču Jeep tā nav, jo Chrysler tagad pieder Fiat koncernam. Bet ierastās pārnesumkārbas sviras vietā starp sēdekļiem uzradies īss, stilīgs kloķis aptuveni Audi stilā.
Bija pieci, tagad - astoņi
Aizvēsturiskā piecpakāpju automāta vietā Jeep iemantojis no vācu ZF aizgūtu astoņu ātrumu transmisiju, kas viena pati jau paver durvis uz SUV augstāko sabiedrību. Nezinu gan, kāpēc tieši Jeep tika visvairāk kritizēts par to, ka tā automātam ir tikai pieci ātrumi. Toyota Land Cruiser bija un joprojām ir tieši tikpat, un neviens nesaskata tur milzu problēmu. Jaunās kārbas personā visi Grand Cherokee dzinēji ieguvuši uzticamu sabiedroto kā paātrināšanās, tā degvielas ekonomēšanas un intensīvas dubļu malšanas gadījumos. Jeep benzīna dzinēju ekspluatācija attaisnojas tikai valstī, kurā degvielu joprojām mēra galonos, nevis litros, tāpēc izvēle loģiski atduras pret triju litru V6 dīzeli. Tam ir divas jaudas versijas, 190 un 250 zirgspēku, taču rādās, ka Summit nav tas gadījums, kad uz kaut ko vajadzētu taupīt. Iedarbinot dzinēju, atklājas, ka apvidnieku veterāns ticis pie animēta spidometra, kāda pagaidām nav pat daudzos luksusa auto.
Braucu, kur gribu
Ar metālisku rūcienu divarpus tonnu smagais spēkrats izkustas no vietas, un jaunais automāts nekavējoties sāk attaisnot savu cēlo izcelsmi ar nemanāmu pārslēgšanos sēriju. Jeep stūre ir pazīstami viegla, tomēr piekarē jūtama stingrība un vērā ņemama pretošanās sānsverei.
UCONNECT multimediju ekrāns faktiski ir mazs krāsu televizors, kurā sakoncentrēta vai visu komforta un sakaru ierīču vadība. Monitors gan šķiet nedaudz pārslogots un atgādina atomzemūdenes radara ekrānu no filmām, taču viss darbojas gana dinamiski.
Viss iekļauts cenā
Kamēr mēs skatījāmies uz citu pusi, primitīvais Grand Cherokee kļuvis par teicami ekipētu un eleganti iekārtotu apvidus automašīnu. Jeep nav atstājis tukšu nevienu ailīti - aktīvās drošības ierīču saraksts vien aizņem veselu atvērumu. Mēs esam pieradināti bīties, ka par katru radaru un krāsainu pikseli jāpiemaksā 2500 eiro. Jeep savā vienkāršībā neko tādu nepieprasa. Summit versijā viss, pat ne īpaši vajadzīgais panorāmas jumts iekļauts standartaprīkojumā. Vienīgais, par ko Jeep ļauj piemaksāt, ir metāliskā krāsa, tonēti stikli un skārienjutīgs ekrāns. Turpmāk, dzirdot Grand Cherokee vārdu, vairs nevajadzēs raizēties, vai tikai Detroitā joprojām nav XX gadsimta astoņdesmitie gadi, bet gan pasapņot, kā šis varenais dampis varētu izskatīties Deep Auburn krāsā.