Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs

No tautas sporta līdz superuniversālim

Normunds Avotiņš

Lai panāktu 300 zirgspēku jaudu, auto pirms 40 gadiem vajadzēja sešlitrīgu motoru ar astoņiem cilindriem. Tagad pietiek ar parastu divlitrīgu benzīna dzinēju, kura četriem cilindriem pieskrūvēts turbokompresors, un turbo vairs nav nekas sevišķs. Tad kāpēc 300 zirgspēku robeža netika pārsniegta jau pirms desmit gadiem? Viss nav tik vienkārši. Piecu sekunžu paātrinājumam un asfalta tīšanai uz riteņiem jāsadzīvo ar samērīgiem CO2 izmešiem un kaut cik saprātīgu degvielas patēriņu.

Ja 1963. gadā vieglajai automašīnai bija 300 zirgspēku un vairāk, tā drīkstēja patērēt tikpat daudz degvielas kā pasažieru lidmašīna. 2013. gadā tādu jaudu var atrast kompaktklases hečbeka datos, turklāt līdzās iespiests solījums vidēji patērēt ne vairāk par septiņiem litriem uz 100 kilometriem.

Braukšana kā vingrojums

Jaunā Audi S3 testos Minhenē lietuviešu kolēģiem izdevās panākt vidējo degvielas patēriņu 6,9 litri uz 100 km, pat atbraucot laikā un nenokavējot lidmašīnu. Kā tas iespējams? Atslēgas vārdi ir tehnoloģija un optimizācija.

Aizraušanās ar superdīzeļu būvēšanu nebūt nenozīmē, ka benzīna dzinēji pamesti novārtā. Uzstādot pēdējās paaudzes gāzu sadales iekārtu un ar šķidrumu dzesējamu ieplūdes kolektoru, īstenībā ir pārvērsta pasaka.

Jāsaka, pēdējā laikā Audi S modeļu noformējums kļuvis gandrīz pārlieku delikāts, un, ja priekšā un aizmugurē nebūtu sarkano karodziņu, pašreizējais topmodelis izskatītos pēc sportiskāka A3.

Izmantojot Audi Drive Select sistēmu, var mainīt atsaucību gāzes pedālim un stūres stingrību, tomēr S3 nevienā režīmā nekļūst agresīvs, lai gan uz autobāņa ir ātrs.

S3 modeļu vēsturē bijuši gan kāpumi, gan kritumi, tomēr jaunais S3, salīdzinot ar aizpagājušās paaudzes modeli, ir kā vijole pret āmuru. Braukšanu ar to var salīdzināt ar mušiņmakšķerēšanu - ja esat nejēga, jūs, protams, pārsitīsiet kaimiņam galvu ar makšķerkātu. Bet, ja esat atraduši ritmu, braukšana ar Audi S3 ir kā deja vai u-šu vingrinājums - nepiespiests, koncentrēts un šķietami bez spēka lietošanas.

Brīdis ar GTI

S3 izskats un uz papīra satriecošā jauda atstāj papilnam vietas skarbāka Audi RS3 izstrādei. Zemāk pa hierarhijas kāpnēm savukārt atrodas jaunais Golf GTI, ko gaidījām ar nepacietību. Tā ir tā pati S3 tehnika, tikai tautas iepakojumā, svarā un nosacīti arī cenā. Nosacīti tāpēc, ka 26 250 eiro bāzes cena ar papildaprīkojumu var ātri sasniegt 35 000 eiro, un runa nav par GTI logo inkrustēšanu ar Swarovski kristāliem.

Jaunais GTI pirmo reizi tiek piedāvāts divās jaudas versijās - standarta 220 un 230 ZS Performance, kas Latvijā tomēr nav pieejama. Par to ir mazliet žēl, jo necilais jaudas pieaugums papildināts ar spēcīgākām bremzēm un, pats galvenais, priekšējā diferenciāļa bloķētāju. Tas ļauj izbraukt līkumus pa apbrīnojami šauru trajektoriju, brīžiem radot iespaidu, it kā GTI būtu visu riteņu piedziņa.

Taču arī standarta modelis nodrošina gūzmu patīkamu brīžu, attaisnojot ikdienai piemērota, komfortabla, tomēr sportiska automobiļa imidžu ar tradicionāli rūtainiem sēdekļiem. Par piemaksu GTI var dabūt dažādas «tehnoalķīmiķu» pogas, ar kurām paspēlēties, mainot mašīnas raksturu. Salīdzinot ar diviem iepriekšējiem GTI modeļiem, šis izceļas ar strauju un pamatīgu griezi jau pie maziem apgriezieniem.

Konstruktīvā līdzība liek uzdot jautājumu, vai GTI nav tas pats S3 tikai par mazāku cenu? Nav gan, jo tas ir vājāks, lēnāks un tikai ar diviem velkošajiem riteņiem. Taču pati galvenā atšķirība atkal paliek nesaskatāma. Uz jautājumu, vai GTI pārnesumkārba speciāli slēdzas ne tik slīdīgi un mīksti kā S3, Volkswagen inženieris vaļsirdīgi atbildēja: «Jā, tā ir. Man prieks, ka jūs to pamanījāt, jo tā tam arī jābūt.» Tāpēc S3 es ņemtu ar manuālo pārnesumkārbu, turpretim GTI - ar divsajūgu DSG.

Lidojošais milzis

GTI sasniegums ir svara samazinājums, kas svarīgs ne tikai ekorādītāju, bet arī vadāmības uzlabošanai. Superuniversālis kļuvis vieglāks, kā arī aprīkots ar mazāku un vieglāku motoru. Twin-turbo V8 attīsta 560 zirgspēku, kas ir par 20 mazāk nekā no Lamborghini paņemtajam motoram.

Turklāt Renn Sport sērijas neparastākais pārstāvis kļuvis vēl ātrāks nekā iepriekš. Ātrgaitas izmēģinājumi Vācijā gan liecina, ka fiziku nepiemānīsi, lielā ātrumā RS6 joprojām ir mazliet grīļīgs, sevišķi brīžos, kad jāliek lietā milzīgās, keramiskās bremzes. (Liels ātrums šajā gadījumā ir 305 km/h.) Bet V8 motors, tāpat kā Golf GTI, četros gadu desmitos kļuvis divreiz jaudīgāks un, pateicoties atslēdzamu cilindru sistēmai Cylinder on Demand, arī jūtami ekonomiskāks.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Cenas

Volkswagen Golf GTI1.4 26 254 eiro
Audi S3 38 900 eiro
Audi RS6 Avant 107 900 eiro

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?