Novest svētlaimē
Tādēļ Baltijas pērle vārda tiešā nozīmē sāksies ar krāšņu mūziku - 10.septembrī uz Dailes teātra skatuves valdīs leģendārais 30-40.gadu Ņujorkas nakts un klubu dzīves karaļa Glena Millera orķestris (Eiropas filiāles grupa). Izcila džeza «banda», kas Rīgas kino un mūzikas mīlētājus priecēs ar fascinējošu svinga programmu, kura ar triumfāliem panākumiem jau izbraukājusi visu Eirāziju, foršu džezu mīlošu publiku novedot svētlaimē!
Un tas patiešām ir asprātīgs šā festivāla «motora» - producentes Marinas Ļipčenko - konceptuāls gājiens: globālās politekonomiskās krīzes laikā skatītājus nemocīt ar sūrākajiem realitātes atspoguļojumiem aktuālajā kino, bet gan trijās galvenajās programmās piedāvāt atcerēties XX gadsimta dižākā ekonomiskā satricinājuma - Lielās depresijas - laika kinovērtības un ļaut nopūsties «ak, viss jau reiz ir bijis, un arī šodienas nelaimes pāries» (hronoloģiski pirmā globālā krīze tiek ierobežota precīzos ciparos 1929.- 1934., taču realitātē un cilvēku apziņā šīs robežas šurpu/turpu ir maķenīt plašākas).
Turklāt situācijas paradokss ir tāds, ka visdziļākos saimnieciskās krīzes apstākļos Holivudā, un ne tikai tur, ir tapušas spožas un lieliskas, formāli pat «glamūrīgas» filmas, kuras tagad mēdzam raksturot kā Zelta Holivudas dārgumus, tīrāko kinematogrāfa klasiku. Tādēļ ir vērts iepazīties gan ar BP programmas unikālo šķirkli Lielās depresijas filmas, gan ar pirmās pasaules krīzes tiešu augli kinematogrāfā - 30.gados koši izplaukušo Gangsterkino (jo gangsteri bija ne tikai likumu ignorējoši kriminālisti - tie, lai cik dīvaini tas šķistu, bija pirmie tautas varoņi, publikas mīluļi, jo aplaupīja bankas un bagātos, tautasprāt, galvenos krīzes vaininiekus, un neba velti kinoteorētiķi gangsterkino žanru apraksta kā «filmas, kas centrējas uz XX gadsimta sociālā bieda - organizētās noziedzības un tās spilgtāko pārstāvju kriminālistu - dzīvesstāstiem, vienlaikus neatsakoties no šādu filmu augstās izklaides pakāpes, orientēšanās uz peļņu un bieži visai apšaubāmas morāles zemtekstiem».)
Ārstējošs plāksteris
Par nākamo globālo, nē, totālo krīzi, saprotams, uzskatāms Otrais pasaules karš. Var likties ļoti ekscentrisks veids, kā Holivuda piedāvā tikt galā ar šīs asiņainās krīzes sekām, taču nenoliedzami - uz ekrāniem biezā slāni izsprukušās romantiskās komēdijas un melodramatiskie sižeti patiesi iedarbojas kā ārstējošs plāksteris. Tāpēc kā maigs «kulaks uz acs» ir amerikāņu aktrises Odrijas Hepbernas kā melodramatiskā romantisma daiļās princeses sejas izvēle, lai raksturotu pēckara kino sapņu un dzīves ilūziju pasauli, kas bieži vien bija sinonīmi (programma Odrijas Hepbernas filmu retrospekcija).
Trīs nosauktās Baltijas pērles programmas ir arī vienreizēja iespēja jaunās paaudzes kinoentuziastiem aizpildīt «baltos plankumus» pasaules kino vēsturē uz lielā ekrāna, nevis surogātformā - DVD vai i-neta «nosūkļu» veidā. Piemēram, BP apmeklētāji var būt gandarīti: šā gada festivāla «gangsterfilmu sešinieka» programmā ir iekļautas četras no autoritatīvā Amerikas Filmu institūta top10 visu laiku labākajām gangsterfilmām/mob films un tajās būs iespēja redzēt izcilāko mafiozi aktieru trijotni - Džeimsu Kegniju, Robertu de Niro un Alu Pačīno - visā spožumā!
Paralēli trim BP smagsvariem (Gangsterkino, Lielās depresijas filmas, Odrijas Hepbernas filmu retrospekcija) notiks arī tradicionālā svaigāko karsto jaunumu - pasaules vadošajos festivālos apbalvoto filmu izlases «pērļu» - skate programmās Pērles Eiropas vainagā un Kinogardēdis. Bet tas jau ir nākamais priecīgais stāsts.