Satiksmes ministrs Aivis Ronis ir uzdevis a/s Pasažieru vilciens (PV) vadībai kopā ar spāņu uzņēmumu CAF nedēļas laikā rast risinājumu, lai mazinātu riskus Eiropas finansējuma saņemšanai jauno vilcienu iepirkumā, informē Nozare.lv. Jau piektdien PV vadībai jātiekas ar Eiropas Komisijas pārstāvjiem, bet nedēļas sākumā PV valde varētu lemt par turpmāko. Tāpēc izmaiņām valdē bija jānotiek operatīvi, skaidroja Dz. Zaķis, kurš no Vienotības koordinē sadarbību ar SM. Viņš pieļāva, ka konkrētais iepirkuma līgums varot ciest arī neveiksmi, jo EK jau divas reizes esot atteikusi finansējumu, pastāvot neatbilstībai starp «līgumu un nolikuma uzstādījumiem».
Pēc Nila Freivalda atkāpšanas no a/s Pasažieru vilciens valdes priekšsēdētāja amata pagājušajā nedēļā viņa vietā par priekšsēdi iecēla Arti Birkmani, kurš iepriekš bija valsts a/s Latvijas gaisa satiksme valdes loceklis. Šonedēļ PV valdē iecēla a/s Latvijas dzelzceļš prezidenta padomnieci Silviju Dreimani - bijušo Saeimas deputāti, kura parlamentā bija ievēlēta no Aināra Šlesera vadītās Jaunās partijas, bet vēlāk kandidēja no Zaļo un Zemnieku savienības, A. Štokenbergu, kurš bijis ekonomikas, kā arī reģionālās attīstības un vides aizsardzības ministrs Aigara Kalvīša valdībās no Tautas partijas. Savukārt Valda Dombrovska (Vienotība) valdībā viņš bija tieslietu ministrs, būdams viens no Vienotības līdzpriekšsēdētājiem. Arī trešais valdes loceklis Anrijs Brencēns ir saistīts ar politiku, jo savulaik karjeru veidoja kā TB/LNNK biedrs, bet tagad strādā Saskaņas centra vadītās Rīgas domes institūcijā.
Dz. Zaķis bija pārliecināts, ka izdosies situāciju izskaidrot arī koalīcijas partneriem un notikušais uz partiju attiecībām nevarētu atstāt iespaidu. Taču Reformu partijas un VL-TB/LNNK līderu sacītais liecina ko citu. «Man nav nekas pret Aigaru Štokenbergu, bet pat visātrākos procesus var saskaņot un profesionāli paskaidrot sabiedrībai,» uzskata Reformu partijas priekšsēdētājs Valdis Zatlers. Viņš Dienai sacīja - šo triju cilvēku izvēle nerada iespaidu, ka ir ņemti vērā profesionalitātes kritēriji un valsts intereses, bet gan izraisa sajūtu, ka tas noticis pēc agrāko gadu pieejas, «lai kaut ko noslēptu vai, iespējams, atrisinātu». Arī VL-TB/LNNK frakcijas priekšsēdētāju Eināru Cilinski nepārliecina Vienotības argumenti, jo tas tik un tā «atgādina vecos laikus, kad tiek izvirzīti partijām pietuvināti cilvēki». Pat ja ir kāda ar partneriem nepārrunāta motivācija, kāpēc izraudzīts A. Štokenbergs, «te jau viss valdes sastāvs ir neparasts - tas neizskatās nevainojami, un tad arī stāsts par Štokenbergu zaudē ticamību», teica E. Cilinskis. Ne ar vienu no VL-TB/LNNK valdes izvēle nav pārrunāta, bet sabiedrībā ir radīts iespaids, ka arī šis politiskais spēks ar to ir saistīts, jo A. Brencēns kādreiz bijis TB/LNNK biedrs, bet jau vairākus gadus nav ar to saistīts, paziņojumā norāda arī TB/LNNK priekšsēdis Roberts Zīle. Viņš uzsver: «Veidojot tiesiskuma koalīciju, atbildība sabiedrības priekšā ir daudzkārt augstāka, jo vilšanās par šādiem nesaprotamiem, bet acīmredzami iepriekš sagatavotiem PV valdes izvēles lēmumiem ir Latvijas demokrātijai bīstama un negatīvas sekas izraisoša.» Līdzīga rakstura paziņojumu iepriekš izplatīja arī ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts (RP), kurš veidu, kā nomainīta PV valde, novērtējis kā necaurskatāmu un nesaprotamu. LETA ziņo, ka Satiksmes ministrija plāno veikt izmaiņas arī citu kapitālsabiedrību valdēs. Jāatgādina, ka arī ostu valdēs joprojām strādā iepriekšējās valdības izraudzītie pārstāvji, kurus plānots nomainīt visus reizē, kad visi koalīcijas partneri būs par to vienojušies. D. Pavļuts jau paziņojis, ka Ekonomikas ministrija pārstāvi Rīgas brīvostas valdē izraudzīsies konsultācijās ar uzņēmēju organizācijām no viņu vidus.