Sāpe par kaut ko
«Protams, ar «es jūs piespiedīšu mīlēt Raini» šodien nekas cauri neiet,» saka Āgenskalna Valsts ģimnāzijas mācību pārzine, ilggadēja latviešu valodas un literatūras skolotāja Anita Vanaga. Meklēju jauniešus, kas būtu gatavi pastāstīt, ko viņi domā par Raini. Patīk? Saprot? Uz sarunu, skolotājiem klātneesot, ieradās desmit jaunieši, humanitāro un eksakto klašu pārstāvji, kuri šajā mācību gadā absolvēs vidusskolu. Programmā patlaban ir Raiņa dzeja, Jāzeps un viņa brāļi, ko jaunieši apguvuši 11. klasē, Zelta zirgs, ko lasa devītie.
Humanitārā klase jeb «literāti» lasījuši vairāk. Viņiem ir piecas literatūras stundas nedēļā ierasto divu vietā. Jūtams - atšķirīgais stundu skaits ietekmē ne tikai izpratni, bet arī to, vai Rainis patīk. «Interesantāka ir dzeja. Plašāks diapazons. Lugas grozās ap vienu ideju, bet dzejas krājumi cits no cita atšķiras,» saka Mārcis. Meitenes piebalso. «Uz mani lielu iespaidu atstāja Gals un sākums, kurā rakstīts par dzīves ideju, visu, kas svarīgs, - mīlestību, darbu, dabu. Nāvi arī. Ir jau grūti lasīt, bet, ja ir laiks un gribēšana...» «Ir pareizi mācīt Raini skolā, bet diemžēl skolas vecuma bērns... Nu nevaram mēs to saprast. Rainis ir Rainis tieši tāpēc, ka apakšā ir milzīga dzīves pieredze, sāpe par kaut ko. Nav mums ne tās pieredzes, ne tās sāpes.»
Lugas pat var saprast
Āgenskalna Valsts ģimnāzijas humanitārā klase ir starp labākajām valstī - jaunieši tiek sagatavoti universitātes jaunāko kursu līmenī. To jūt. Viņi uzsver Raiņa biogrāfijas saistību ar darbiem, analizē dzeju un lugas virzienu aspektā. Eksaktie klausās. Romantisms, simbolisms - saprotat, ko biedri runā? Nē, grupiņa ķircinoši iesmejas. Tik traki nav, beigās atzīstas, tomēr viņi Rainī meklē pavisam ko citu - personisku sasaisti. Jums nepatīk? «Nav tāda dzejoļu krājuma, kas man patiktu. Bet ir dzejoļi, kas šķiet labi.» - «Man patika Zelta zirgs.» Tāpēc, ka sen? «Tāpēc, ka atceros. Pamatīgi analizējām.» Klasesbiedrenes puišiem piebalso: «Kad 11. klasē bija jālasa Gals un sākums, neliterāri, tas ir, parasti mirstīgie cilvēki, nespēja iedziļināties. Bet lugas pat var saprast.» Te kārta pazoboties humanitārajiem - Uguni un nakti lasījāt? Nē. «Nu, man literatūra patīk, bet es neko nesapratu. Mājās likās - saprotu, tad paklausījos, ko runā Vanaga, un - nevienam neteikšu, ko domāju. Izabella vienīgā saprata,» piedzīvojumu ar Uguni un nakti cits caur citu stāsta humanitārie.
«Nopērk» Raiņa kļūdas
«Man liekas, ka viņi mani drusku ņem galvā - ja jau Vanaga saka, ka tas kaut kas ir, tad varbūt ir arī,» sarunā vēlāk saka A. Vanaga. Kā jaunieši uztver Raini, vai viņiem kas sagādā grūtības? Atbilde daļēji pārsteidz. Filozofiskās abstrakcijas nav vecumam piemērotas. Daudz labāk jaunieši saprot racionālās Raiņa shēmas, nevis viņa emocionalitāti. Respektīvi, iespējams iemācīt Raini novērtēt, tomēr tas nenozīmē, ka darbi patiks. «Ir problēmas ar priekšstatu sasaisti. Ar Tālām noskaņām zilā vakarā tikpat kā neņemos, jo man šķiet, ka viņus vēsturiskais konteksts nesaista. Labāk Gals un sākums. Lai arī viņi varbūt nesaprot, kas notiek vienā vai otrā vietā, bet kādu daļiņu viņi ar palīdzību saprot un pēc tam prot atlobīt pārējo.» Lielas problēmas sagādā folkloras lugas. «Nekādas Baibiņas. Esam pārāk tālu no mīta, bet jauniešus «nopērk» tas, ka izrādās - Rainis ir cilvēks ar savām kļūdām, trūkumiem, nevis piemineklis Esplanādē, tāpēc es lieku lasīt Dobrovenski,» saka A. Vanaga.
Es un Rainis? !
Līdzīgi secinājumi rodas, aptaujājot arī citu skolu skolotājus. Lielākoties Raini cenšas analizēt pēc iespējas vēlāk, lai jaunieši būtu vairāk nobrieduši. Tomēr atteikties no Raiņa skolās nedrīkst, jo bez palīdzības viņu saprast jauniem cilvēkiem ir grūti. Visu izšķir skolotāja personība. «Domāju, Rainis tik ļoti nemīlēts ir tāpēc, ka, pirms vēl jaunieši sāk lasīt, viņiem jau ir priekšstats, ka būs neinteresanti,» saka Paula. Mārcis piebalso: «Zinu, ka daudzās skolās neko nepaskaidro, liek vienkārši izlasīt un rakstīt sacerējumu. Tad liekas - murgs! Spiež rakstīt kaut ko nesakarīgu.» Arī paši brīvos tematus par Raini viņi diez vai uzrakstītu labi, jaunieši spriež. «Nu ko var uzrakstīt par tēmu Es un Rainis?»
«Noteikti», «attīsta domāšanu», «var daudz uzzināt par tā laika cilvēkiem», - uz jautājumu, vai Raini skolā vispār vajag mācīt, atbild jaunieši. Vairāk patīk Veidenbaums, Aspazija, Elsbergs...