Polise pret maksātnespēju
Salīdzinājumā ar 2008. gadu pērn jauno auto tirdzniecības apjomi ir sarukuši piecas reizes, savukārt salīdzinājumā ar 2007. gadu - 8,5 reizes, un neviena cita nozare tik dramatisku kritumu nav piedzīvojusi, situāciju raksturo Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas vadītājs Olafs Ozols. Janvāra un februāra rezultāti neliecinot, ka šogad situācija varētu uzlaboties. «Katrs mēģina izdzīvot un meklē savus risinājumus,» teic O. Ozols.
No lēmuma par jaunā auto iegādi cilvēkus attur ne tik daudz slikta finanšu situācija, bet gan bailes par to, ka ienākumi varētu samazināties nākotnē, uzskata Opel un Chevrolet mārketinga vadītāja Latvijā Andra Līviņa. Tādēļ no šā gada februāra sadarbībā ar apdrošināšanas un līzinga kompānijām Opel dīleri sākuši piedāvāt jaunu iespēju - līzingu komplektā ar apdrošināšanas polisi, kura garantē, ka, ja klienta ienākumi saruks tik būtiski, ka kārtot savas saistības pret līzinga kompāniju viņš vairs nespēs, autosalons spēkratu paņems atpakaļ. Pēc A. Līviņas teiktā, par šāda pakalpojuma popularitāti spriest vēl pāragri, taču interese esot. «Piedāvājums tiek domāts tiem, kam ir regulāri ienākumi, taču ir nedrošība par nākotni,» skaidro A. Līviņa.
Grūti pierādīt ienākumus
Tas, ka līzinga kompāniju prioritāte patlaban ir jau izsniegto kredītu atgūšana un no parādniekiem pārņemto auto «apsaimniekošana», nozīmē, ka tuvākajos gados galvenā loma finansējuma piesaistē būs pašiem autocentriem, uzsver Amserv motora valdes loceklis Gundars Vectirāns. Kopš pērnā gada maija uzņēmums piedāvā pircējiem finansēt 30-50% no auto iegādei vajadzīgās summas. Pats dīleris naudu aizņemas no līzinga kompānijas, taču klients paliek parādā tieši autotirgotājam, skaidro G. Vectirāns. Šāda shēma, pēc uzņēmēja stāstītā, palīdz apiet tādu būtisku šķērsli kā nepietiekami klienta oficiālie ienākumi, kas līzinga kompānijām ir galvenais klienta maksātspējas kritērijs. «Ekonomika paliek arvien pelēkāka, un pierādīt savus ienākumus kļūst arvien grūtāk, taču šī nauda ir,» saka Amserv motora pārstāvis. Patlaban tādā veidā ir pārdoti 140 auto, un tas pilnībā atbilstot cerētajam apjomam.
Finansējuma piešķiršanai pievērsušies arī komerctransporta tirgotāji, piemēram, no šā gada janvāra šādu iespēju sācis piedāvāt Mercedes markas pārstāvis uzņēmums Domenikss. Kā skaidro Domeniksa direktors Viktors Troicins, līzinga devējs šajā gadījumā ir pats auto ražotājs. Pakalpojums esot populārs, un šā gada sākumā jau pārdoti vairāki kravas automobiļi - tas uzskatāms par ļoti veiksmīgu rezultātu.