Peugeot modeļi ar dīzeļdzinēja un elektromotora kombināciju, turpmāk tekstā dīzeļhibrīdi, iznāca ar vismaz gada atstarpi, taču pie mums nonāca vienlaikus. Lai ko jums mēģinātu iestāstīt Peugeot dīleri, Peugeot 508 RHX un Peugeot 3008 Hybrid4 konstrukcija ir identiska. Abos automobiļos izmantota 2 litru dīzeļdzinēja jaudīgākā versija ar 163 zirgspēkiem, kas sapārota ar 27 kilovatu elektromotoru, kas sēž uz pakaļējās ass.
Zeva režīms
Izskatīgākais no hibrīddīzeļu dueta, bez šaubām, ir Peugeot 508 RXH. Trīs burtu kombinācija frančiem nozīmē to pašu, ko Allroad, Alltrack vai Outback, proti, paaugstinātu plaša pielietojuma universāli, tautā dēvētu arī par kūtiņu ar augsto apakšu. Ar gaismas diodēm un plastmasas bruņām krāšņi izdekorētā Peugeot klīrenss ir 18 centimetri, kas atbilst šai klasei. Automobilim ir arī bagātīgs standartaprīkojums, bet demomašīnai pievienotās ekstras ļauj justies kā zvaigžņu kuģa pilotam.
Nospiežot starta pogu, no paneļa izlien hologrāfiskā papildpaneļa stikliņš, un visapkārt stūrei atdzīvojas dažnedažādas lampiņas un rādītāji. Par to, ka sēžat citādā Peugeot, liecina aizdomīgais klusums (dzinējs nerūc), atšķirīgs tahometra dalījums un dīvainas formas pārnesumkārbas svira un grozāmsvira tai blakus. Ar otro vadītājs var izvēlēties braukšanas režīmus - Auto, Sport, ZEV un 4WD. Pēdējais noder, braucot pa irdeniem vai slideniem ceļiem, citādi gandrīz 1,8 tonnas smagais auto kļūst mazliet nepārliecinošs, savukārt ZEV režīmā universālis var nobraukt četrus kilometrus ar elektrību.
Ironiskā dinamika
Tiktāl Peugeot 508 RXH uzbur idilliskas ainas par dīzeļhibrīdu drīzu triumfu un konvenciālo pilnpiedziņas automašīnu sagrāvi. Tomēr darvas karoti medus mucā ielej robotizētā ātrumkārba, ar ko aprīkoti hibrīdi. Elektromotors mistiskā veidā mīkstina «robota» izraisītos rāvienus un vilces pārrāvumus, taču transmisijas uzvedība nesasniedz labāko «divsajūgu» iespējas un ir tāla no parasto «automātu» vienmērīgās darbības. Par spīti tam, ka spēka agregāta summārā jauda ir 200 ZS, apdzīšana ar Peugeot 508 RXH ir neomulīgs pasākums, turklāt akustiskais pavadījums liek atcerēties Prius vai Honda Insight, kam piepūle vai spējš paātrinājums izraisa skaļas dzinēja konvulsijas. Trakākais, ka Peugeot 508 ar dīzeli vien uzvedas krietni harmoniskāk - visticamāk, tāpēc, ka nav tik smags.
Peugeot 3008 Hybrid4 ir lētāka un ne tik prestiža automašīna, tāpēc varētu domāt, ka tā funkcionē vēl raupjāk. Patiesībā ir otrādi. Acīmredzot pusminivens puskrosovers ir tieši tik vieglāks, lai šosejas ātrumos būtu atsaucīgāks. Abiem auto ir visai cietas piekares, taču 508 RXH amortizācija ir katastrofāli nepiemērota mūsu ceļiem, sevišķi tiem, kas naudas trūkuma dēļ draud pārvērsties par bezceļiem. Laikam jau likteņa ironija izspēlējusi ar franču inženieriem ļaunu joku, jo hibrīddīzeļu amortizatori rezonē akurāt uz mūsu zemesceļu «trepes», no kā savukārt vibrē visa virsbūve. 3008ajam savukārt ir visai savdabīga ESP sistēmas darbība. Manevrējot uz vietas, elektronika pēkšņi izlemj, ka auto grasās iebuksēt, un pieslēdz otru asi ar tādu dedzību, ka izrauj caurumu mauriņā.
Latvija nav Beļģija
Visu iepriekš minēto varētu pieciest, ja vien dīzeļhibrīdi attaisnotu fenomenālo degvielas ekonomiju, kas RXH solīta vidēji 4,2, bet 3008 pat 3,7 litri uz 100 km. Reālais patēriņš svārstās starp 5 un 6,5 litriem, kas, piekritīsiet, arī nav slikti. Taču tikpat ekonomiski ir parastie 508 un 3008 dīzeļi! Turklāt pat visdārgākais Peugeot 508 GT 2.2 ar 204 zirgspēkiem, normālu 6 pakāpju «automātu» un izveicīgu piekari maksā 36 000 eiro, kamēr inertais RHX -vismaz 40 000. Līdzvērtīgs Peugeot 3008 bez elektromotora aizmugurē sasniedz jau tā stipri apspriežamu 27 000 eiro latiņu, kamēr hibrīds vēsi var maksāt 35 000 eiro.
Izlaižot jautājumu par to, kurš vispār gribētu pirkt Peugeot par 40 tūkstošiem, uzreiz gribas pajautāt: kurš gan gribētu dīzeļhibrīdu? Atbilde ir: francūzis, kuram valdība iedos 8000 eiro par to, ka viņš izvēlējies videi draudzīgu auto, vai beļģis, kuram pie laba vēja izdosies izmangot pat divas reizes lielāku summu. Latvijas iedzīvotājam nopirkt Peugeot 508 RXH būtu tas pats, kas Latvijas armijai iegādāties aviācijas bāzes kuģi. Pat pieņemot, ka nākamajos simt gados izdotos to izmaksāt, mums tas gluži vienkārši nav vajadzīgs. Tiesa, ar piebildi - RXH bižutēriju gan varētu piedāvāt parastajiem Peugeot 508 SW «vagoniem».