«Maršruta vidū notiks off-road demonstrējumi,» pavēsta Peugeot darbinieks, izsniedzot līdz šim sarežģītākā un dārgākā 3008. modeļa atslēgas mazītiņā Ziemeļfrancijas lidostā. Pēc skata tehnikas brīnums neatšķiras no jebkura cita Peugeot 3008, ja neskaita pāris dekoru un konceptuāli nevainojamas Hybrid4 emblēmas. Ko nozīmē Hybrid, mēs jau zinām, - iekšdedzes un elektromotora kombināciju, bet kāpēc «4»? Tāpēc ka Peugeot nospēris ideju no Lexus un uzsēdinājis elektromotoru uz pakaļējās ass, kas dod pilnas tiesības Peugeot 3008 Hybrid4 saukties par krosoveru ar visu riteņu piedziņu. Ai, kā gribas redzēt, ko tāds viltots 4x4 spēj īstos dubļos! Taču pagaidām pirmais reāli nopērkamais planētas dīzeļhibrīds pamet stāvlaukumu, klusi īdēdams kā elektromobilis Peugeot iOn. Ar pilnībā uzlādētu bateriju hibrīds spēj nobraukt pāris kilometru ar elektrību vien.
Svars prasa jaudu
Nospiežot gāzes pedāli mazliet dziļāk, momentāni iedarbojas 163 ZS dīzeļdzinējs. Savādi - ekomobilī taču būtu prātīgāk izmantot pēc iespējas mazāku motoru, piemēram, 1,6 HDI, bet šeit rūc divlitrīgs turbodīzelis, turklāt vēl visjaudīgākais, tātad arī visdārgākais. Domājams, atbilde slēpjas automašīnas svarā, kurš bateriju bloka un elektromotora dēļ palielinājies par 250 kg, tas ir par sesto daļu Peugeot 3008 svara. Kopā ar 27 kW elektromotoru hibrīdiekārtas summārā jauda ir solīdi 200 zirgspēki, kuri uz papīra nodrošina 8,5 sekunžu paātrinājumu līdz 100 km/h, tā padarot Hybrid4 par visātrāko Peugeot 3008 modifikāciju. Pēc rūpnīcas datiem, kombinētajam degvielas patēriņam jābūt 3,8 litriem dīzeļdegvielas uz 100 km, kas nebūt ne mazam krosoveram minivenam ir patiesi fenomenāls rādītājs. Automašīnas prezentācijā Peugeot gan atzīst, ka Senmalo apkārtnē labākais rezultāts esot bijis 4 l/100 km, un to pašu uzstādījis rūpnīcas speciālists vēsā, skaidrā laikā. Tomēr līdz vidējam patēriņam 5,1 l/100 km īslaicīgi tikām arī mēs. PSA koncerna pētījumi kombinēto iekārtu jomā nesuši augļus - dīzeļa ieslēgšanās un izslēgšanās gaitā, kas notiek automātiski, nav manāma, tikpat neuzkrītoši darbojas arī start/stop funkcija, piestājot krustojumā.
Četri režīmi
Izmaiņas automašīnas iekšās atspoguļojas arī salonā. Tahometra vietā ir ekonometrs, kurā apvienoti Eco un Charge režīmu segmenti kopā ar jaudas rādītāju procentos, gluži kā Rolls-Royce Phantom. Infodisplejs demonstrē enerģijas plūsmu un akumulatoru uzlādes līmeni. Pārspīlēta dizaina pārnesumkārbas svira liecina, ka mums atkal būs darīšana ar kādu no robotizētajām ātrumkārbām, bet tai blakus atrodas grozāmripa ar četriem režīmiem - Auto, Sport, ZEV un 4WD. Daudzsološi! ZEV režīms domāts ne jau lai izsauktu Olimpa pavēlnieku, bet gan pārvietotos nulles izmešu režīmā, tas ir, ar elektrību. Pilsētā teorētiski iespējams līdz pat 70% laika nobraukt ar strāvu, taču tikai teorētiski. Sport režīmā par ekonomiju jāaizmirst, jo automobilis piepeši atceras, ka tam ir 200 ZS, un tikai Peugeot 3008 mīkstā piekare un svars, kas stipri ietekmē bremzēšanas potenciālu, neļauj parādīt visiem, kur vēži ziemo. 95% laika tiek pavadīti Auto režīmā, kas nodrošina daudzmaz plūdenu ātrumkārbas darbību (parastajam Peugeot 3008 ir arī normāls sešu pakāpju «automāts», taču pusrobots ir vieglāks un kompaktāks), un vismaz mūsu rokās patērēja 6-6,7 litrus uz 100 km. Ko faktiski spēj arī vairākus tūkstošu lētāks Peugeot 3008 dīzelis. Toties hibrīdam ir uzteicama skaņas izolācija, bet uz pakaļējās ass uzkārtās elektroiekārtas izveido priekšpiedziņas auto neraksturīgu izsvarojumu pa asīm.
Franču bezceļš
Tiklīdz esam apraduši ar pilnīgi taisno pārnesumkārbas kulisi, kas bieži liek pārlekt vajadzīgajam «robam», un iemanījušies sataustīt Menu pogu, kas nez kāpēc noslēpta kaut kur zem stūres, klāt solītais off-road. Gaidītā smilšu kalnu vietā atrodas vien uzkasīts ciema sānceliņš, kura dramatismu mēģina pastiprināt vīriņš ar kapu grābekli. Eksperimenta norise ir aizkustinoša. Vīriņš liek iebraukt irdenajās smiltīs un... iesēsties. Tā kārtīgi, ar priekšējiem riteņiem. Tad ripa konsolē jāpagriež uz 4WD, un gāzi grīdā! Pussekundi aizdomājies, Peugeot 3008 Hybrid4 kā mācīts aitusuns aptver, ko no tā grib, un, entuziasma pilnu «puš, puš, puš!» saucienu pavadīts, izkļūst no smilšu gūsta. Tāds nu ir franču priekšstats par bezceļu, un attiecīgi tādas ir arī viņu bezceļu automašīnas.
Cena ārpus konkurences
Tomēr, pirms smieties, padomāsim. Peugeot 3008 Hybrid4 ir pilsētas automašīna, un pilnīgi neatkarīgi funkcionējoša pakaļējā ass kopā ar apjomīgu 450 Nm griezes momentu izvilks automašīnu arī no iekšpagalmu sniega gūsta. Neko vairāk ikdienā arī nevajag. Jo lielāks braukšanas ātrums, jo vairāk hibrīds kļūst par priekšpiedziņas auto, bet virs 120 km/h elektropiedziņa tiek atvienota pilnībā, lai neciestu no berzes un pārkaršanas. Uz zaļo dzīvesveidu pasistajiem frančiem 4WD, kas respektē vidi, ir tieši tas, kas vajadzīgs. Tas noderētu arī mums, ja vien nebūtu tik dārgs. 34 000 eiro cena Vācijā vairāk nekā par desmit tūkstošiem pārsniedz vislepnākā Peugeot 3008 cenu Latvijā, un pie mums neviens pat dzirdēt negrib par dotācijām zaļajam autotransportam. Taču Hybrid4 sistēma ir tik fleksibla, ka to var bez pūlēm adaptēt citiem modeļiem, un Peugeot universālis 508 RXH ar elektrisku pilnpiedziņu un pretenzijām uz premium jau izskatās pavisam citādi. Tomēr reālā pirktspēja, ceļu kvalitāte un Peugeot 3008 salona ergonomiskie trūkumi nozīmē tikai to, ka smalkais Hybrid4 ar visiem 99 gramiem CO2 uz kilometru Latvijā neglābjami zaudēs elementāram, no Mitsubishi ASX nokopētam parketa džipam Peugeot 4008. 5