Laika ziņas
Šodien
Skaidrs

Pirmos norakstīs skandālā iekļuvušos «turku mersedesus»

Pašvaldības SIA Rīgas satiksme (RS) regulāri lūdz domi palielināt dotāciju, tomēr nav mainījusi plānus nākamgad iegādāties 125 trolejbusus un 175 autobusus, no tiem 70% būs garie. Šobrīd kursējošie autobusi vizuāli nešķiet ne sarūsējuši, ne pārāk nolietoti, tomēr faktiski visam autobusu parkam tuvojas ekspluatācijas beigas - to mūžs ir aptuveni desmit gadu, un lielākā daļa šo vecumu jau ir sasniegusi. Nomainīs arī vecos trolejbusus, savukārt tramvajus pagaidām RS nepirks. Līdz 10. decembrim turpinās pieteikumu pieņemšana iepirkumu konkursā.

Skandalozie mersedesi

Kad iepirkums noslēgsies un Rīgā «ieradīsies» jaunie autobusi, pirmie, kurus norakstīs, būs Turcijā ražotie Mercedes Benz - vienīgie autoparkā esošie autobusi ar augsto grīdu, kas joprojām tiek ekspluatēti. No RS darbiniekiem neoficiāli dzirdēts, ka sākumā ar šiem autobusiem bijušas ķibeles, nācis vaļā jumta apšuvums, taču nepilnības novērstas. Tieši par šiem 90. gadu beigās iepirktajiem autobusiem 2010. gada sākumā atklājās, ka vācu auto ražotājs Daimler AG, iespējams, kukuļojis Latvijas amatpersonām, lai iegūtu tiesības RS piegādāt Mercedes autobusus vairāk nekā 30 miljonu eiro vērtībā. Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs šai lietā joprojām turpina izmeklēšanu, sadarbojoties ar vairākām ārvalstīm, apliecināja KNAB pārstāvis Andris Vitenburgs.

RS valdes priekšsēdētājam Leonam Bemhenam nav šaubu, ka jauni autobusi un trolejbusi ir jāiepērk: «Rīga jau sen aizmirsusi laikus, kad pa ielām kursēja transports, kurā nebija ne kondicionieru, ne zemās grīdas, turklāt nebija paredzams, vai no rīta tos vispār varēs iedarbināt.» Viņaprāt, Rīga šobrīd ar moderniem transportlīdzekļiem ir krietni priekšā Viļņai un Tallinai. RS pārstāvji nav runātīgi, kad viņiem vaicā, kur liks norakstītos autobusus. Ir dzirdēts, ka pārdos izsolē, bet oficiālā atbilde skan - par to jālemj valdei. Savukārt jauno transportlīdzekļu iepirkumā kritērijs ir nevis zemākā cena, bet saimnieciskais izdevīgums, ieskaitot tehniskās prasības, piegāžu grafiku u. c. «Protams, RS zina, cik naudas var atļauties maksāt, bet pirms iepirkuma beigām to neizpauž,» norāda RS preses sekretārs Viktors Zaķis.

Trolejbusu būs vairāk

Pašlaik ekspluatācijā Rīgā ir 250 trolejbusu, no kuriem 150 ir jaunās īsās škodas, kuras nemainīs, bet arī starp pārējiem 100 trolejbusiem ir 52 samērā jaunie Solaris, kam arī nevarētu būt beidzies ekspluatācijas laiks. Tomēr RS iepirkumu izsludina par 125 trolejbusiem, tātad krietni vairāk par norakstāmajiem. V. Zaķis skaidro, ka RS stratēģiskais plāns paredz trolejbusu skaita palielināšanu Rīgas ielās, neprecizējot, vai vairāk reisu būs esošajos maršrutos vai tiks veidoti jauni. Tuvākajā laikā nav plānots pirkt jaunus tramvajus, lai gan pirms vairākiem gadiem bija izveidots grafiks pilnīgai tramvaju parka nomaiņai. Vispirms iepirka 20 trīsdaļīgos zemās grīdas tramvajus, kuru izmaksas bija 2,6 miljoni eiro par vienu. Taču iepirkti ir arī četru sekciju tramvaji, no kuriem oficiālajos papīros kā ekspluatācijā pieņemti šobrīd uzrādās divi, bet kopā būs seši. Pirmajos gados, stāstot par iepirkumu, šādi tramvaji netika pieminēti, taču šā gada vidū tika nosaukta arī tā cena - 3,27 miljoni eiro jeb 2,29 miljoni latu. Tramvaju iegādei 2008. gadā RS ņēma 142,28 miljonu eiro jeb ap 99,6 miljonu latu kredītu uz 30 gadiem - tramvaju projekta finansēšanai, ieskaitot ne tikai tramvaju iegādi, bet arī sliežu nomaiņas, depo rekonstrukcijas u. c. izmaksas. Pamatsummas atmaksa sāksies 2013. gadā. Šā gada pavasarī L. Bemhens pauda bažas, ka var rasties problēmas ar finansējumu jaunajiem iepirkumiem, bet patlaban tiek apgalvots, ka kredītu summa nepārsniegs 20% no uzņēmuma budžeta, kas ir RS investīciju plānā noteiktā robeža. Pēdējos gados RS regulāri cieš zaudējumus, pieprasa un arī saņem Rīgas domes dotācijas, arī vakar, pieņemot budžeta grozījumus, dome 6,2 miljonus latu piešķīra RS, lai segtu bezmaksas pārvadājumus pensionāriem un skolēniem.

Vaicājot vērtējumu par esošo sabiedriskā transporta infrastruktūru Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) un Transporta un sakaru institūta (TSI) speciālistiem, atklājās, ka šīs mācību iestādes ilgstoši nav saņēmušas pasūtījumus pētīt esošo maršrutu efektivitāti vai iespēju vienu transporta veidu mainīt ar otru, tāpēc mācībspēki no komentāriem atteicās. «Attīstītajās valstīs plānošanu sāk ar izpēti, no kurienes uz kurieni cilvēki vispār brauc, mums šāda analīze netiek veikta,» norādīja TSI profesors Igors Kabaškins.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?