Vajag jau arī tā sagadīties! Lai saprastu, vai pirmais Dacia minivens garākā ceļā patiešām ir komfortablāks par Logan vai Duster, nolēmu aizlaisties no dzimtenes ārēm uz tuvāko eirozonas pilsētu, t. i., Pērnavu. Tieši lielajā krustojumā, kur šķiras ceļi uz Rīgu un Tallinu, vienīgajam Lodgy ar Latvijas numuriem blakus nostājās arī droši vien Igaunijā vienīgais Lodgy ar igauņu numurzīmi! Samājamies ar smaidīgo autovadītāju un nogriežamies katrs uz savu pusi. Igaunis pie sava Lodgy stūres izskatījās tīri laimīgs, un man arī nebija par ko sūdzēties. Pateicoties kapitālai riteņu bāzei 2,8 metru garumā, Lodgy ir līganāks par jebkuru no saviem radiniekiem.
Pa veco Tallinas šoseju gar jūru tas drusku kratās, bet pa nesaremontēto šosejas gabalu Latvijas pusē aiz Ainažiem - ne. Laikam tik tiešām konstruēts sliktiem ceļiem. Runā, ka Dacia automašīnu piekares esot salasītas no dažādu, pat stipri vecu Renault modeļu ritošajām daļām.
Atšķirības starp rumāņu un «īsta» Renault piekaru izturību allaž liks atcerēties veco anekdoti: ja lidmašīnu melnās kastes tiek ražotas no aviokatastrofā neiznīcināma materiāla, kāpēc visa lidmašīna nav izgatavota no tāda?
Daudz vietas un lēti
Lodgy dizains ir tik askētisks, ka automašīna tiešām līdzinās aizstiklotai mikrorajona lodžijai. Vienlaikus Lodgy deklarē 9601 eiro (~ Ls 6748) starta cenu, un tik dziļas akas dibens nav sasniedzams nedz ar japāņu, nedz korejiešu spaini. Tiesa gan, mans un igauņu autovadītāja flešmobs Pērnavā notika ar septiņvietīgiem Lodgy Prestige, kas katrs maksā vairāk nekā 15 000 eiro (~ Ls 11 000). Par šo naudu var nopirkt tādu lietotu VW Touran, ka, to ieraugot, kaimiņi pārstās ar jums sveicināties pat pār žogu.
Prestižajā Lodgy bez papildmaksas ieviests kondicionētājs, pēc augstuma regulējama stūre (urrā!), parkošanās radars un kaut kas pilnīgi neticams Dacia markas automobilim - rūpnīcas navigācija, piedevām ar skārienjutīgu ekrānu. Mazliet domīgā rīka izgatavotājs ir LG. Tas ir mazliet jocīgi, ņemot vērā Renault saistību ar Samsung Motors un tātad Samsung. Pieļauju, ka Samsung ir pārāk aizņemts, izgudrojot domas lasošus televizorus, tāpēc LG aprīkojis ar navigāciju ne tikai jaunākās Dacia, bet arī Renault Clio 4. Testētais Lodgy bija septiņvietīgs, tāpēc varu apliecināt, ka trešā sēdekļu rinda der ne tikai mazgadīgiem palaidņiem, kas pat automobilī cenšas noslēpties no vecāku vērīgā skatiena. Krēslus gan nevar ielocīt grīdā, taču bagāžnieka paplašināšana uz sēdekļu rēķina ir absolūti elementāra.
Lai gan Dacia centusies izdaiļot Lodgy interjeru ar krāsainiem ielaidumiem, tas ir praktisks ģimenes un darba auto, tāpēc es nebrīnītos, kādu dienu ieraugot Lodgy bez logiem kā furgonu Dokker.
Auto no Elizejas laukiem
Sevišķi lauciniecisks Lodgy izskatās blakus Renault Grand Scenic. Nesen modernizēts, pagarinātais kompaktvens ņirdz baltus LED zobus un tumsā dižojas ar tik elegantiem aizmugurējiem lukturiem, kas nedarītu kaunu pat Bentley.
Grand Scenic izgatavots no Megane, un tas ir garāks par Lodgy, taču ne ietilpīgāks. Francūža riteņu bāze ir īsāka, un grīdā paslēpjamie sēdekļi - diezgan šauri. Ja Lodgy kulbveidīgajā rumpī ir vieta trīs rindu izretošanai, tad Grand Scenic jāizdara rūgta izvēle. Ja auto kļūst īslaicīgi septiņvietīgs, tad otrās rindas skaistais dīvāns jābīda tik tālu uz priekšu, ka no «biznesklases» plašumiem kājām nekas pāri nepaliek.
Ja 1,5 litru dīzeļdzinējs ir gandrīz vienīgā Lodgy izvēle, jo 1,6 benzīnnieks nav ekonomisks, bet jaunā 1,2 litru turbomotora vēl nav, tad Grand Scenic tas ir tikai viens no variantiem. Pēc pieredzes ar parasto Scenic zināms, ka ar 110 zirgspēku dīzeli pilnīgi pietiek. Taču melnā frakā tērptais Grand Scenic Privilege brauc ar visjaunāko 1,6 litru dCi, kas attīsta 130 zirgspēkus, un «griežas» kā traks.
Kopā ar ekstrām Grand Scenic ir divreiz dārgāks par visdārgāko Lodgy, taču par to arī apveltīts ar dārgas rokassomiņas smaržu salonā, ko veiksmīgi papildina pūkaini līgana gaita.
Pilsētas apstākļiem šāds kompaktvens ir pat par ātru, turpretim uz šosejām dzinējs atalgo ar jūsmīgu dinamiku un mazu apetīti. Automobilim ir elegants un gaumīgs salons, tomēr paneļa vidū iemontētā digitālā skala arī ir un paliek gaumes lieta. Tai blakus vietu atradusi TomTom navigācija, kas ērtības labad jāvada ar džostiku, nevis pirkstu, bet nesakarīgais Renault radio nu jau jāsāk uzskatīt par zīmīgu desmitgades arhetipu, nevis kaitinošu izklaides ierīci.
Lai nu kā, Dacia Lodgy un Renault Grand Scenic katrs savā, bet ļoti pārliecinošā veidā atgādina, kā noritējusi Eiropas minivena attīstība.