Nezināja valodu?
Paredzams, ka otrdien poļi varēs sākt atvadīties no prezidenta Leha Kačiņska, kura zārks būs novietots prezidenta pilī Varšavā. Prezidenta un viņa dzīvesbiedres Marijas bēres plānotas sestdien, tomēr galīgais lēmums būs atkarīgs no tā, vai Polijā būs nogādātas visu katastrofas upuru mirstīgās atliekas. Pirmdien bija identificēti tikai 24 no 96 līķiem, ziņo RIA Novosti. Dažu upuru mirstīgās atliekas varētu identificēt tikai pēc DNS analīzēm.
Pirmdien par katastrofas upuriem sēroja ne tikai Polijā, bet arī Krievijā, Ukrainā un Eiropas Savienības valstīs. Upuru piemiņu godināja arī Latvijas amatpersonas. «Esam kopā ar poļu tautu šajā traģiskajā brīdī,» līdzjūtības grāmatā Polijas vēstniecībā ierakstīja Latvijas prezidents Valdis Zatlers ar dzīvesbiedri Lilitu. Paredzams, ka L. Kačiņska bēru dienā visā Latvijā pulksten 12 tiks izsludināts trīs minūtes ilgs klusuma brīdis.
Polijā tikmēr izskan daudz neatbildētu jautājumu par katastrofas cēloņiem, jo nav skaidrs, kādēļ lidmašīnas pilots mēģināja nolaisties Smoļenskas lidlaukā, neraugoties uz dispečeru brīdinājumiem par sliktiem laika apstākļiem. Pilots identificēts kā 36 gadus vecais Arkadjušs Protasjuks. Smoļenskas militārā lidlauka dispečers intervijā portālam Lifenews.ru pavēstījis, ka dispečeriem bijis grūti sazināties ar lidmašīnas apkalpi, jo poļiem bijušas sliktas krievu valodas zināšanas. Dispečers brīdinājis Polijas prezidenta lidmašīnu par biezo miglu un aicinājis lidot uz citu lidostu, piemēram, Minsku, taču pilots nav uzklausījis ieteikumu un centies nolaisties Smoļenskā.
Mainīs noteikumus
Plašsaziņas līdzekļos izskanējuši minējumi, ka pats L. Kačiņskis vai lidmašīnā esošie armijas ģenerāļi mudinājuši pilotu riskēt un nolaisties Smoļenskā, lai paspētu uz piemiņas ceremoniju Katiņā. 2008. gadā Gruzijas kara laikā L. Kačiņskis jau esot centies pierunāt pilotu nolaisties Tbilisi, neraugoties uz briesmām. Polijas ģenerālprokurors Andžejs Seremets gan vēsta, ka pašlaik izmeklētāju rīcībā nav ziņu par iespējamo spiedienu uz lidmašīnas pilotu.
Pēc bijušā Polijas prezidenta Leha Valensas domām, poļiem vajadzētu mācīties no šīs traģēdijas un izdarīt secinājumus, lai nākotnē izvairītos no līdzīgām kļūdām. Piemēram, nav skaidrs, kādēļ prezidents, gandrīz visa armijas vadība un virkne ietekmīgu ierēdņu tika sasēdināti vienā lidmašīnā. Polijas prezidenta pienākumu izpildītājs Broņislavs Komorovskis jau paziņojis, ka pieprasīs izstrādāt jaunus noteikumus, lai novērstu šādu traģēdiju atkārtošanos. Bulgārijas prezidenta pārstāvji tikmēr paziņojuši, ka prezidents vairs neizmantos Tu-154 lidmašīnu, jo pēc Smoļenskas katastrofas palielinājušās bažas par šo lidmašīnu drošību.