Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +5 °C
Apmācies
Trešdiena, 25. decembris
Stella, Larisa

Prognozē, ka atbrauks visa Latvija

publicitātes Foto «Gads pirms īstā notikuma ir vissvarīgākais,» uzskata Turku - Eiropas kultūras galvaspilsētas' 2011 fonda direktore Keja Sevona.

Somi nežēlo līdzekļus un enerģiju, lai ar sagatavoto programmu iepazīstinātu starptautiskos medijus. Mūsu 24 Eiropas valodas pieprotošā grupa plus ķīniete Lūsija, kā izrādās, nav pirmā. Rīkotāji ir pārliecināti, ka ieguldītais nāks atpakaļ. Viņu optimistiskajās aplēsēs Turku 2011. gadā apmeklēs apmēram divi miljoni kultūrtūristu, tātad vairāk vai mazāk - visa Latvija. Redzot, ar kādu profesionālu godprātību, pat entuziasmu radio kolēģi ieraksta somu sarūpēto, maigi sakot, blīvo iepazīšanās programmu līdz pat ziemīgo vēju auriem uz jahtas, nav ne mazāko šaubu, ka tā arī būs. «Tikai tagad vietējie iedzīvotāji ir atteikušies no savas skepses, kāpēc gan tik daudz naudas ir jāiztērē kultūrai. Iedzīvotāji sāk novērtēt, pa īstam interesēties un gaidīt notikumu,» ar mazliet nogurušu smaidu atzīstas mediju attiecību cilvēks Sāra Malila.

No kurienes ideja?

Eiropas kultūras galvaspilsētas ideja pastāv 25 gadus. To nosaka Eiropas Parlaments un Eiropas Komisija. Pirmo reizi par Eiropas kultūras galvaspilsētu tika pasludinātas Atēnas 1985. gadā. Turku par Eiropas kultūras galvaspilsētu tika izvēlēta 2006. gadā. Vēl bija izvirzītas sešas citas somu pilsētas. 2007. gada novembrī Briselē ES Kultūras ministrijas padome oficiāli Turku un Tallinu nosauca par 2011. gada Eiropas kultūras galvaspilsētām. Somi stāsta, ka sākuši gatavoties potenciālajam notikumam jau 2001. gadā. Vērienīgajā atklāšanas pasākumā 15. un 16. janvārī piedalīsies simtiem skolas bērnu un tūkstošiem Turku iedzīvotāju. Kultūras pasākumos tiks iesaistīti cilvēki ar īpašām vajadzībām. Akcents likts uz pusmūža iedzīvotājiem, kam dotas iespējas atklāt dzīves laikā noraktos talantus. Labākajiem būs iespējams uzstāties LOGOMO centrā. Visi iedzīvotāji no bērna līdz sirmgalvim iesaistīti arī projektā 2000 X 11 pašportreti. Somi koncepcijā principiāli izvēlējušies programmu vērt uz amatierlīmeņa ass. Kultūra ir visur. Tā nav augstprātīga. Ir pieejama visiem. Daudz tiks iesaistīti cilvēki ar īpašām vajadzībām. Brīvprātīgie brauks uz mājām un aizvedīs katru, kur vien vēlas - no sliekšņa līdz slieksnim.

Kultūra pirmām kārtām rada prieku. To labi raksturo šādi reklāmas saukļi: «Ieķeries kultūrā ar abām rokām!», «Nešaubieties un pārliecinieties, ka pilsēta var būt Lunaparks visas 365 dienas gadā» vai «Kad jūs uz ielas satiekat kultūru, droši pasveiciniet. Var gadīties, ka kļūsit pavisam tuvi paziņas, kad sapratīsit, ka jums ir līdzīga humora izjūta un saprotat viens otru no pusvārda». Ideja līdzīga Viļņas' 2009 «kultūras baciļa» konceptam. Nav jābūt organizējušam lielus pasākumus, lai saprastu, cik lielu lomu spēlē visām maņām trāpīta reklāma. Somiem izdevies! Kultūras - laba drauga ideju Turku komanda vizuālajā tēlā akcentējusi ar uguns sildošām krāsām un tēliem - dzeltens, sarkans, oranžs un jaukiem apelsīnveidīgiem rimbuļiem, kurus dažādos veidos tur rociņas (kā no ēnu teātra) siluets. Patiesībā šis tēls izkonkurē oficiālo logo (skat. lapas augšpusē).

LOGOMO - lielās cerības

Neļaut laikam, naudai un enerģijai izšvirkstēt skurstenī, rīkojot parādes pasākumus vienam gadam - Turku koncepcijas būtība. Rīga, ieklausāmies! Būsim godīgi, - bieži esam tendēti uz ārišķību un vienas dienas pārspīlēti dārgiem «projektiem». Notiek mērķtiecīgi pilsētas vides un kultūrinfrastruktūras sakārtošanas un uzlabošanas darbi. Mākslinieki tiks «ielaisti» pilsētas nepievilcīgajos nostūros ar nolūku iepūst dvēseli nedzīvā pilsētas daļā. Liels akcents likts uz sadarbību ar zinātniekiem, pētniekiem ilglaicīgos projektos (pavisam - 12). Tematiski plaša amplitūda - dažādos arhipelāgu mākslas projektos tiks pētīta gan Baltijas jūra, gan sieviešu dzīve pilsētā. Eiropas kultūras galvaspilsētas statusu somi izmanto arī attiecību uzlabošanai ar biznesa vidi. Daudz pūliņu tiek veltīts «izskaidrošanas darbam» par savstarpējo izdevīgumu.

«Liksim akcentu uz kultūras radošo industriju. Tas ir kaut kas liels un joprojām augošs,» uzsver K. Sevona. Turku lielais veiksmes stāsts ir topošais laikmetīgās mākslas izstāžu un koncertzāļu centrs pilsētas industriālajā daļā pie dzelzceļa - LOGOMO (Kᅢᄊydenpunojankatu 14, Turku). Tie ir kā mūsu Spīķeri, tikai daudz lielāki - aptuveni 9000 kvadrātmetru. Spīdēdami atstarojošās vestēs un kaskās kā jāņtārpiņi, starptautiskā žurnālistu grupa, cenzdamies neiekrist bedrēs, kas pavērušās, izņemot dzelzceļa sliedes, soli solī seko LOGOMO centra īpašniekam Jukam Makinenam. Pamatā tā ir viņa firmas Hartlela Oy dāvana Turku pilsētai. Tomēr tas nav mecenātisma darbs. Ir arī pašam izdevīgs biznesa plāns. Skan somu pops, strādnieki urbj. Vienā hallē jau stāv sakrautas skatītāju krēslu rindas. Vēl iepakojumā. Citviet - vēl tikko izgāztas sienas. Bet īpašnieks jau gara acīm redz grandiozu, piemēra pēc, Madonnas koncertu ar 3000 skatītāju vietām. Kā ar akustiku? Būs laba. Esot uzaicināti labākie eksperti. Šeit notiks centrālie Turku, Eiropas kultūras galvaspilsētas, notikumi - koncerti, izrādes, īpaši izceļamas izstādes, kas būs skatāmas visu gadu: Uguns! Uguns!, Eiropas futbola vēsture, Alise Brīnumzemē (lielākā laikmetīgās fotomākslas izstāde Somijā) u. c.

Metāls patīk visiem!

Ja man būs iespēja aizbraukt tikai uz vienu pasākumu, būs grūti izšķirties starp režisora Kristiana Smeda kopā ar 15 jauniem igauņu aktieriem veidoto Karamazovu projektu un pirmo infernālo mūziklu pasaulē 1827 (www.1827.fi). Bet, ja nu tiešām jānosauc tikai viens, izvēle kristu par labu 1827. Arī tam iedvesmas avots ir Lielais ugunsgrēks. Iesaistīti 36 daudzpusīgi talantīgi jaunieši vecumā no 12 līdz 28 gadiem. Ar viņiem strādā labākie profesionāļi. 21 gadu vecā Suivi, pozējot kopā ar ugunsgrēkā apdegušām meitenēm no 1827, Dienai stāsta, ka metāls Somijā «patīk ne tikai jauniešiem, bet visiem». Arī viņas sešdesmitgadīgajai mammai, kas lielveikalā, stumjot ratiņus, nereti atceroties jaunības hitus. (Iedomāsimies lielveikalu, kur skan metāls! Somi ir brīnišķīgi.) Suivi patīk smagais metāls dzejas dēļ. «Īsta, stipra un uzrunā sirdi,» gaiši un draudzīgi smaidīdama, jaunā sieviete pieliek roku kreisajā pusē pie krūtīm, kā parasti dara futbolisti, klausoties himnu pēc uzvarētas spēles.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?