Vienā gabalā izštancētais, lētais bleķa korpuss apaļajā dibenā slēpa mazu motoreli, bet platā priekša sargāja braucēju no vēja un dubļiem. _Vespas_ izgudrotājam riebās motocikli, par to dāmas viņam ir mūžīgu pateicību parādā - par platformiņu, uz kuras eleganti saspiest kopā celīšus. Tēraudrūpnieki droši vien viņu ienīst, jo _Vespai_ nekad mūžā nav bijis eļļainas ķēdes - motors taču «sēž» tieši uz pakaļējā riteņa. Ā, un zināt, kādas kinozvaigznes vēl bez Odrijas braukāja ar _Vespu_? Stop, mierā - šī lappuse pieder _Kia Venga_.
Ko nozīmē «venga»?
Nedomāju, ka Kia dizaineram Šreijeram riebjas kāds konkrēts automobiļu veids, taču viņš pacenties, lai Venga neizskatītos pēc minivena. Kompakts, blīvs korpuss un neparasti gara riteņu bāze kombinācijā ar 1,6 m augsto jumtu atstāj megabitiem lielu teritoriju internetā diskusijām par to, kas īsti ir Venga - B segmenta MPV vai piecdurvju hečbeks. Neuzdrīkstos apšaubīt, ka slēdzienu pacietīgi gaida visa Nobela prēmijas komiteja, taču Vengas klasificēšana man ir vienaldzīga. Tad jau interesantāka ir automašīnas nosaukuma izcelsme. Pēc skanējuma Venga varētu būt tiklab hinduistu, kā lībiešu. Taču izrādās, ka «venga» ir vienkārši spāņu darbības vārda «vengar» (nākt, ierasties) forma. Starp citu, tāda forma pastāv arī itāļu valodā - «venir», tā kā tik tālu no Vespas nemaz neesam.
Ērta visiem
Godīgi sakot, esam gan. Vespa būtībā nozīmē «lapsene», nevis «aizej tur, nezin kur». Šiki vecmodīgu motorolleri pie mājas vai veikala ievēro katrs, bet Vengai skatieni slīd pāri gan attēlos, gan stāvvietās. Kam daļas gar vāciešu piešķirto red dot godalgu? To var dabūt tikai par izcilu vai vismaz ļoti labu industriālo dizainu, un tas, ko pašreizējais dizaina šefs izdreijājis no kādreizējiem korejiešu ziepjutraukiem, pats par sevi ir varoņdarbs. Arī jaunie Kia interjeri drīzāk atbalso Rietumus, nevis Austrumus, tikai apaļo kloķu naivisms viduskonsolē neuzrunā un nav arī diez cik parocīgs. Toties Venga ir daudz vietas gan priekšā, gan aizmugurē, durvju panelis nemācas virsū elkonim, un bagāžnieks ir lielāks, nekā no ārpuses šķiet. Pārredzamība visos virzienos ir vairāk nekā laba, un konkrētajā auto braukšanu atmuguriski atvieglo negaidīta «ekstra» - atpakaļskata kamera ar displeju tieši spogulī. Vai kāds vēl teiks, ka Kia ir lēts auto?
Cena nelutina
Tik pārsteidzīgu slēdzienu var izdarīt tikai tad, ja nav redzēta Venga cenu lapa. TX komplektācijā ar panorāmas jumtu (atveramu, kas gadās ne vienmēr), starta pogu, pusādas sēdekļiem un klimata kontroli Venga maksā 19 990 eiro. Taukā cena ietver lielāko iespējamo (1,6) motoru un automātisko pārnesumkārbu, kurai ir tikai četri ātrumi. Labu gribot, Kia dīleris iezāģējis sev kājā, jo tieši dārgākā Venga versija rāda, cik tāls ceļš vēl ejams līdz Eiropas konkurentiem. Vecmodīgā kārba liek dīkt 125 ZS motoram kā vilciņam vai švakam hibrīdam, un viduvēju dinamiku pavada nemoderni patēriņa rādītāji - 10 litru pilsētā un vismaz septiņi ārpus tās. Kā lai neatceras VW mazauto, kam nu jau ir septiņi ātrumi? Taču «automāta» bremzētajai Vengai ir labāka un lētāka alternatīva. Kolēģi no ārzemēm ziņo, ka bāzes versija ar 1,4 litru motoru un manuālo kārbu dziedot pavisam citu dziesmu. Nav pamata arī Kia dīlera bažām par to, ka pircēji mazo motoru nepieņems, sevišķi tāpēc, ka Eiropas izpratnē tas nemaz nav mazs, jo šajā klasē tādi ir 1-1,2 l dzinēji. Venga 1,4 Vācijā testos pamanījusies pārspēt Honda Jazz, Renault Modus, Citroen C3 Picasso un pat vienkāršāko Škoda Roomster, bet britu žurnāls Auto Express atzinis to par labāko supermini klases automašīnu. Tiesa gan, Venga vēl nav tikusies ar jauno Opel Meriva, kas demonstrē īstu mazo minivenu klasi un piedevām veras vaļā uz otru pusi. Dīzeļi arī nav Venga stiprā puse, jo maksā 1,5- 2 tūkstošus vairāk par benzīna modeli. Lai vai kā, septiņu gadu garantija vairs nav vienīgais iemesls pirkt Kia, un Venga ir imigrante otrajā paaudzē - konstruēta un ražota Eiropā. Kulta braucamrīka karjera gan Vespai, gan Vengai nekādi nespīd. Un, ja nav Vespas, ar ko svētdien piedalīties pirmajā «lapseņu» saietā (satiekamies pie Piena?), izmēģiniet Vengu. Galu galā arī tur ir kur likt kājas, virsbūve sargā no lietus, motors nav redzams un - jā - ķēdes arī nav.#