«Gaisa satiksmes vadības dispečers ir ļoti reta profesija, jo Latvijā strādā tikai 80 dispečeru, tādēļ viņus izvēlas ļoti rūpīgi,» uzsver Māra Romele, kas arī pati ilgus gadus bijusi šajā atbildīgajā amatā. Pašlaik strādā 26 sievietes un 54 vīrieši, vidējais vecums 30 gadu. Jāiztur nopietnas pārbaudes, testi, kurus izstrādājuši Eiropas attiecīgie speciālisti, tiek pārbaudītas spējas matemātikā, telpiskajā domāšanā, perfekti jāpārvalda angļu valoda, jo radio sakari notiek angļu valodā, ar tuvākajām kaimiņvalstīm - Krieviju un Baltkrieviju - arī krievu valodā. Mācības notiek angļu valodā, un arī reglamentējošie dokumenti ir tikai šajā valodā.
Jaunu dispečeru apmācībai tiek izsludināts konkurss starp mācību iestādēm vairākās Eiropas valstīs, piemēram, Vācijā, Čehijā. 2010. gadā uzvarēja Latvijas Air Navigation Services jeb ANS mācību centrs. Uzņēma divpadsmit cilvēkus, bet konkurss bija vairāk nekā desmit uz vienu vietu, stāsta M. Romele. Obligāta ir psihologa pārbaude, kurā vērš uzmanību uz pretendenta motivāciju šim darbam, spējai ātri pieņemt lēmumus, kā arī nosvērtību.
Kā uzsver Māra Romele, tā ir perspektīva profesija, jo Eiropas gaisa kuģošanas pakalpojumu sistēmā noteikumi ir vienoti un speciālisti tiek sagatavoti augstā līmenī. «Lidojumu drošība - tā ir prioritāte, kas jānodrošina,» profesijas būtību skaidro aviācijas speciāliste.