Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +17 °C
Skaidrs
Otrdiena, 24. septembris
Agris, Agrita

Rail Baltica līnijas maršruts kļūs zināms tikai rudenī

Lietuva tikai rudenī plāno pieņemt lēmumu, caur kuru no pilsētām tās teritorijā - Viļņu vai Panevēžu - nākotnē virzīsies Rail Baltica II projektā būvējamā ātrgaitas Eiropas platuma dzelzceļa līnija. Tikmēr no Eiropas Komisijas (EK) izskanējis atgādinājums nekavēties - lai gan līdz ar Baltijas valstu panākto vienošanos par kopuzņēmuma izveidi projektā ir panākts progress, atlikušais laiks 3,68 miljardus eiro vērtā projekta sagatavošanai, lai tas varētu pretendēt uz dāsno 85% Eiropas Savienības līdzfinansējumu, nav liels.

«Novembrī noslēgsies pētījums, kura rezultāti tad arī noteiks, uz kuru no pilsētām mēs būvēsim dzelzceļa līniju,» Lietuvas medijiem norādījis Lietuvas satiksmes ministra vietnieks Sauļus Ģirdausks, kurš atzina, ka līdz šim par šo jautājumu politiķu un ekspertu vidū ir valdījusi nevienprātība. Iepriekš Lietuva bija pieņēmusi lēmumu un veikusi nepieciešamos grozījumus likumdošanā par to, ka dzelzceļa līnija būtu jābūvē caur Lietuvas dzelzceļa sistēmai nozīmīgajiem Šauļiem. Savukārt Baltijas valstu uzdevumā britu uzņēmuma AECOM veiktajā pētījumā norādīts, ka ekonomiski izdevīgāka būtu dzelzceļa līnijas būvniecība caur Panevēžu. Par šādu Rail Baltica II dzelzceļa maršrutu iepriekš arī vienojās Baltijas valstis.

Lietuvas paredzamais lēmums ietekmēs arī Latviju, jo kaimiņvalsts nespēja izšķirties var aizkavēt projekta realizāciju, savukārt izvēle par labu Panevēžai vai Šauļiem attiecīgi izšķirs to, kur tieši jaunā dzelzceļa līnija tiks būvēta Latvijas teritorijā. Tiesa gan, Satiksmes ministrijas (SM) Sauszemes transporta departamenta Dzelzceļa nodaļas vadītājs Jānis Eiduks Dienai norādīja - no Latvijas viedokļa jautājums par to, caur kuru no Lietuvas pilsētām tiks būvēts Rail Baltica II dzelzceļš, vēl nav tik svarīgs, jo pagaidām projekts nav pavirzījies gana tālu. J. Eiduks, kurš ir Latvijas pārstāvis ar projektu saistītajās starpvalstu sarunās, norāda, ka Latvijai pašlaik svarīgākais ir tas, lai plānotajā laikā notiktu projektam nepieciešamā kopuzņēmuma izveide, par kuru Baltijas valstīm ar EK palīdzību izdevās vienoties tikai pirms dažām nedēļām. «Tāpat jārēķinās ar to, ka arī pēc kopuzņēmuma izveides ir nepieciešams zināms laiks, lai uzņēmums varētu sākt reāli darboties,» skaidro SM pārstāvis.

Uz nepieciešamību izvairīties no kavēšanās tālākajā projekta virzībā atgādināja arī ES transporta komisārs Sīms Kallass. Intervijā Igaunijas nacionālajai televīzijai ES komisārs norādīja, ka Rail Baltica II projekts ir tik tuvu realitātei kā vēl nekad, jo savu interesi par projektu ir apstiprinājušas arī Polija un Somija, tomēr projekta grafiks ir saspringts un laiks negaida. S. Kallass atgādina - projektam piešķirtais 85% ES līdzfinansējums ir ļoti dāsns, jo citiem infrastruktūras projektiem no ES budžeta tiek apmaksāta mazāka daļa.

Diena jau rakstīja, ka aprīlī Baltijas valstu satiksmes ministri parakstīja vienošanos par to, ka jau jūlijā Rail Baltica II projekta realizācijai Latvijai, Lietuvai un Igaunijai bija jāizveido kopuzņēmums. Iecerētā īstenošanu aizkavēja Lietuvas izvirzītā un kaimiņvalstu asi kritizētā ideja mainīt kopuzņēmuma juridisko formu, tomēr pēc sarunām ar EK jūlija vidū Lietuva atkāpās no šīs prasības un atkārtoti piekrita kopuzņēmuma izveidei. Rail Baltica II projekts paredz pēc 2020. gada uzbūvēt jaunu 950 kilometru garu Eiropas platuma ātrgaitas dzelzceļa līniju, kura savienos Tallinu un Varšavu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?