Sertifikātus ar iegūtajiem vērtējumiem jaunieši saņems tikai 10. jūlijā, kad lielākajai daļai izlaiduma balle būs jau nosvinēta. Taču Valsts izglītības satura centra (VISC) darbs ar to nebūs beidzies, jo mēneša laikā pēc sertifikātu saņemšanas tur ierakstītos rezultātus iespējams apstrīdēt. VISC pārstāve Kristīne Ilgaža stāsta, ka pēdējos gados apelāciju skaits iet vairumā. Skolas Dienas aptaujātie skolu direktori paredz, ka kļūdaino angļu valodas eksāmena uzdevumu dēļ šogad skolēni VISC neļaus atslābt jo īpaši.
Vērtēšanas stūrakmeņi
No brīža, kad skolēns izpildīto eksāmenu noliek uz skolotāja galda, līdz sertifikāta saņemšanai paiet vairāk nekā mēnesis. Kad pēc īpašas kārtības apkopotie eksāmenu rezultāti no mācību iestādēm nonāk VISC, pirmais veicamais darbs ir izšķirot, cik reižu vērtēs katru uzdevumu - vienu vai divas. Dubulta vērība tiek pievērsta eksāmena subjektīvajām daļām, esejām un pārspriedumiem, savukārt nepārprotamas pārbaudes darba atbildes vērtē vienu reizi. K. Ilgaža stāsta, ka šo atbilžu vērtēšanai talkā nāk tehnoloģijas: «Atbilžu lapas tiek skenētas, jo tajās atbildes skolēni ieraksta konkrētos norādītos lauciņos.» Pēc šī posma VISC speciālisti apkopo ieskenētos datus un protokolus ar vērtētāju atzinumiem par subjektīvajām eksāmena daļām, no kā arī izkristalizējas skolēna sertifikātā ierakstītais vērtējums.
Uz centralizēto eksāmenu vērtētāja statusu var pretendēt attiecīgā priekšmeta pedagogi vai speciālisti, kuri atbilst VISC izvirzītajiem kritērijiem. Pretendentam ir nepieciešama augstākā izglītība attiecīgajā zinātņu nozarē un vismaz divu gadu pieredze darbā vidusskolā vai augstskolā. Kritērijos ietilpst arī laba latviešu un krievu valodas pārvaldīšana, jo mazākumtautību skolēniem uz eksāmena jautājumiem ir atļauts atbildēt krieviski. «Pavasarī interesentiem jāpiesakās VISC, aizpildot noteiktu elektronisku pieteikuma veidlapu,» skaidro K. Ilgaža.
Vaicāta, cik lielā mērā eksāmena subjektīvajā daļā iegūto punktu skaitu var ietekmēt vērtētāja stingrība vai pielaidība, K. Ilgaža uzsver, ka vērtēšana notiek pēc precīziem kritērijiem. «Ja darbu vērtē divas reizes, tad viens vērtētājs neredz, kā konkrēto darbu ir novērtējis otrs. Ja šie abi vērtējumi atšķiras, skolēna darbs tiek vērtēts arī vēl trešo reizi,» stāsta centra pārstāve. Tajā pašā laikā viņa atzīst, ka darbs pie vērtētāju kvalitātes uzlabošanas turpinoties -šogad pirms eksāmenu starta potenciālajiem vērtētājiem VISC rīkoja semināru.
Sūdzību kļūst vairāk
Pēdējos gados arvien augošais eksāmenu rezultātu apelāciju skaits gan varētu liecināt par pretējo. VISC to izskaidro ar to, ka «jaunieši kļūst arvien aktīvāki sabiedrības locekļi, drošāki, interesējas par savām tiesībām». Pērn VISC saņēma 319 apelāciju, no kurām 22% gadījumu vērtējums tika mainīts. «Vērtējumu maina tikai gadījumos, kad tas ir uz augšu,» paskaidro K. Ilgaža. Gadu iepriekš sūdzību skaits bijis vēl lielāks - 348 -, taču pamatotas bijušas tikai 12%. Salīdzinot ar 2008./2009. mācību gadu, apelāciju skaits kāpis trīskārt. Visbiežāk jaunieši apstrīd angļu un latviešu valodas eksāmenu rezultātus.
Rīgas Angļu ģimnāzijas direktors Modris Klegeris savas skolas vēsturē gadījumus, kad skolēni pārsūdzējuši eksāmenu rezultātus, neatceras. Uz jautājumu, vai tas nozīmē, ka eksāmens ir objektīvs skolēnu zināšanu spogulis, apstiprinošu atbildi viņš gan nesniedz. Viņaprāt, eksāmenu vērtēšanas metode, kur līmeņu sadalījums izriet tikai no konkrētā gada skolēnu rezultātu salīdzināšanas, ir aplams. «Mēs nevaram salīdzināt sasniegumus pa vairākiem gadiem. Vienu gadu ir jāliek pieci, bet citu gadu par to pašu liekam septiņi,» viņš ironizē par pielietoto vērtēšanas metodi. Direktors paredz, ka apelāciju skaits šogad būs lielāks, nekā ierasts, jo angļu valodas eksāmenā «kļūdas bija no vienas vietas». VISC speciālisti šogad nolēma mainīt eksāmena uzdevumu kārtību darba lapās, jo iepriekšējos gados to izvietojums skolēniem sagādājis problēmas. Atbilžu lapās, kurās skolēni atkārtoti ieraksta skenēšanai paredzētās atbildes, VISC gan kārtību samainīt neiedomājās, tādējādi izraisot apjukumu daudzos skolēnos. Arī Rīgas Valsts 2. ģimnāzijas direktors Valdis Jēkabsons piekrīt, ka šis VISC eksperiments palielinās sūdzību skaitu. Lai gan tiek solīts, ka eksāmenu rezultātus notikušais neietekmēs, jo ņemšot vērā gan ieskenētās, gan darba lapās ierakstītās atbildes, izvairīties no apelācijām nebūšot iespējams. «Piemēram, viens audzēknis teica, ka darba lapās atbildes ierakstījis ar zīmuli, bet tādā gadījumā tā neskaitās atbilde,» stāsta direktors.
Taktika pret noplūdēm - slepena
Pretēji augošajam apelāciju skaitam pēdējos gados gadījumi, kad tiek tirgotas eksāmenu atbildes, toties esot sarukuši līdz nullei. VISC pēdējo reizi šāda trauksme bijusi 2009. gadā, tomēr arī tā neesot bijusi pamatota. Neskatoties uz mierīgo situāciju, Valsts policija eksāmenu laikā situāciju turpina uzraudzīt. «Par darba taktiku, kā tas notiek, neko daudz nevaru atklāt, bet varu teikt, ka nekādi signāli par iespējamām atbilžu noplūdēm šogad nav bijuši,» Skolas Dienai saka Rīgas reģiona pārvaldes pārstāvis Toms Sadovskis.