Varēja arī nesagaidīt
LGA sniegtā garantija kalpo kā daļējs nodrošinājums gadījumos, ja uzņēmumam pašam pietrūkst ķīlas. Pašreizējā situācijā šis atbalsta instruments ir ļoti efektīvs, jo visi uzņēmumi saskaras ar nodrošinājuma vērtības kritumu, kas ierobežo arī pieeju kredītlīdzekļiem, skaidro Swedbank preses sekretāre Kristīne Jakubovska. Nordea bankas pārstāve Dagnija Stuķēna savukārt uzsver, ka, pieņemot lēmumu par kredīta piešķiršanu, LGA garantija nav izšķirošs faktors, bet gan viens no aspektiem, kas tiek ņemts vērā. Viņa atzīst, ka kreditēšanā patlaban dominē projekti, kuru mērķis ir uzturēt eksistējošos uzņēmumus.
I.Glosts stāsta, ka kopš 1. aprīļa ir saņemti 39 pieteikumi garantiju saņemšanai par kopējo summu 14 miljoni latu. Vislielākais pieprasījums ir pēc apgrozāmajiem līdzekļiem, kā arī kredītbrīvdienām.
Pirmajam uzņēmumam, kuram «šajā tūrē» piešķirts atbalsts - bezvadu interneta pakalpojumu sniedzējam Hansa internets -, kredīts bija nepieciešams, lai veiktu ieguldījumus infrastruktūrā. Uzņēmuma valdes priekšsēdētāja Zane Kalniņa stāsta, ka bez valsts garantijas banka finansējumu firmai nepiešķirtu. Tiesa, šo atbalstu uzņēmums cerējis saņemt vēl pērn decembrī, taču, tā kā jaunos garantijas piešķiršanas kritērijus valdība atbalstīja vien pavasarī, naudas saņemšana aizkavējās. Tas, pēc Z.Kalniņa teiktā, vairākus uzņēmumus nostādīja «zem sitiena». Arī paša Hansa interneta situācija ar naudas plūsmu, kamēr tika gaidīts kredīts, ir kļuvusi «katastrofāla».
Reāls instruments
Tikmēr neskaidra situācija ir izveidojusies ar autopārvadātāju firmām, kuras lielā skaitā pieteikušās LGA garantijai pārsvarā tāpēc, lai izmantotu to līzinga brīvdienu saņemšanai, saka I. Golsts. LGA gan neesot skaidrs, kā uz šiem pieteikumiem reaģēt, tāpēc aģentūra gaida Ekonomikas ministrijas (EM) ieteikumus un redzējumu par to, vai «autotransporta nozarē ir nepieciešamas skaitliskas korekcijas». EM viedokļa šajā saistībā vēl nav. Savukārt asociācijas Latvijas auto vadītājs Valdis Trēziņš ir pārliecināts, ka valsts garantijas līzinga brīvdienām ir reāls veids, kā valsts var nozarei palīdzēt. «Tirgus krīt, bet puse no autoparka mums ir līzingā,» uzsver V.Trēziņš.