Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +15 °C
Viegls lietus
Piektdiena, 27. septembris
Ilgonis, Ādolfs

Romantisms pekles pirtī

Nosaukumu Romantiskās simfoniskās gleznas Liepājas simfoniskā orķestra, pianista Vestarda Šimkus un lietuviešu diriģenta Ģintara Rinkēviča koncerta programmā attaisnoja norvēģu nacionālromantiķa Edvarda Grīga klavierkoncerts, krievu pēdējā romantiķa Sergeja Rahmaņinova 1. simfonija un lietuviešu gleznotāja un komponista Mikolaja Konstantīna Čurļoņa (1875.

-1911) simfoniskā glezna Mežā, kas «saslēdzās» ar latviešu glezniecības klasiķa Rūdolfa Piņņa 110 jubilejas atceres izstādē apbrīnotajām mežu ainavām - dabas katedrālēm. Taču to nevarētu teikt par gandrīz neizturamo karstumu un gaisa trūkumu Cēsu sporta kompleksā, kur gan mūziķi, gan klausītāji varēja sajusties gluži kā elles ēzē.

Diriģenta briedums

Ģintars Rinkēvičs, kurš savulaik bija mūsu Operas galvenais diriģents, kopš 2007. gada ir Novosibirskas Akadēmiskā simfoniskā orķestra mākslinieciskais vadītājs. Lai gan tepat kaimiņos viņš joprojām turpina vadīt paša pirms 25 gadiem izveidoto Lietuvas Valsts simfonisko orķestri, pie mums viņš nav sastopams bieži. Mūzikas atskaņojumus viņš joprojām vada tikpat temperamentīgi un ar viņam tipisko, ekstraverto enerģiju un plašu žestu, taču tagad atvēries arī piepildītam klusumam, siltai sirsnībai, gaidpilnai noslēpumainībai. Diriģents pacietīgi un nesteidzīgi audzēja M. K. Čurļoņa simfoniskās poēmas dinamiku un skanējumu blīvumu, ieskandināja simbolisko Druskininku sila «priežu orķestri». Rinkēvičs izcēla gan Čurļoņa, gan Grīga mūzikas glezniecisko dabu un delikāti pavadīja solistu Vestardu Šimku, ļaujot pianistam noteikt sev tīkamo tempu un kopīgo mūzikas elpojumu.

Pianists atļāvās lēnākus tempus - un piepildīja tos ar smalki niansētu Norvēģijas ziemeļu dabas ainavu un vitāli dejisku folkloras garu. Hrestomātiski pazīstamais Grīga klavierkoncerts V. Šimkus lasījumā veda gar majestātiskajiem Norvēģijas kalniem un vizināja gar jūras klinšu fjordiem. Spēcīgās pasāžu kaskādes gāzās kā ūdenskritums. Toņa dzidrums un rotaļīgā intonācija veldzēja kā vēss un tīrs kalnu strauts. Koncerta lēnajā daļā laiks apstājās, tajā uzrunāja apgarota un harmoniska liriskā pasaule. Taču realitātē atgrieza sviedru urdziņas, kas nodevīgi plūda pār klausītāju un mūziķu deniņiem. Acīmredzami, kā paātrinātā filmā vīta pat puķes, kuras krāšņos pušķos rotāja sporta halles basketbola grozus. Ir pilnīgi skaidrs, ka tā mocīties koncertos nedrīkst ne publika zālē, ne mākslinieki uz skatuves. Nemaz jau nerunājot par simfoniskajai mūzikai absolūti nepiemēroto akustiku un vidi.

Simfoniskā batālija

Beidzot visā savā trakulīgajā krāšņumā, kas labi piestāvētu vēsturiskai filmai par revolūciju un karu (ar daudzām cīņas epizodēm, ar jātnieku kavalērijas pulkiem!) izskanēja Sergeja Rahmaņinova 1. simfonija. Šis ir leģendārais opuss, kas savu radītāju noveda teju līdz nervu sabrukumam, draudot atņemt pasaulei vienu no tās spilgtākajiem mūzikas talantiem. Šī Rahmaņinova simfonija parasti darbojusies «aizkadrā» - tad, kad tiek vēstīts par to, kā komponists iegrimis dziļā depresijā un trīs gadus nav spējis komponēt pēc tam, kad izgāzies simfonijas pirmatskaņojums 1897. gadā, kuru bezkaislīgā vienaldzībā pie diriģenta pults vadījis cits pazīstams krievu komponists Aleksandrs Glazunovs. Izķepuroties Rahmaņinovam palīdzējis psihoterapeits Nikolajs Dāls, kuram komponists vēlāk veltīja savu 2. klavierkoncertu, taču neveiksmīgo simfoniju komponists nobēdzināja, lai to vairs neredz neviena acs. To restaurēja pēc izrakstītajām orķestra balsīm, kuras atrada pēc komponista nāves.

Savu 1. simfoniju Rahmaņinovs sacerējis 22 gadu vecumā, nežēlojot orķestra krāsas un to veidotājus, mūzikas instrumentu spēlētājus - jo īpaši pūtējus, kuriem te ir pamatīga slodze ar daudziem atbildīgiem un iezīmīgiem solo. Liepājas simfoniskais orķestris to izmantoja kā iespēju parādīt sevi no vislabākās puses - un patiešām nebija nekādu aizrīšanās «ķikšu» un «gailīšu». Ne tikai stīgu grupa, bet arī pūšaminstrumentu grupas izcēlās ar piesātinātu toni un līdzenu plūdumu, viss orķestris un tā atsevišķās grupas bija labi saspēlējies ansamblis, kurā cits citu jūt. Bet es, pati cīnoties ar sutīgā karstuma raisīto miegaino gurdenumu, varu tikai mēģināt iztēloties, ko tas no viņiem šajā somu pirtī prasīja! Mūziķi tik smej, ka esot «uztrenējušies» izdzīvošanai, spēlējot to pašu programmu dienu iepriekš Liepājas Latviešu biedrības namā, kur bijis vēl karstāks un ventilācija - nulle. Tomēr vēsturiskajā zālē vismaz akustika ir mūzikai draudzīga.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?