Maksimāla jauda ar minimālu degvielas patēriņu - tāda ir TSI ideoloģija. Tā īpaši attiecināma uz mazo 1,4 l tilpuma TSI turbomotoru, kam nu jau ir trīs jaudas versijas (122, 140 un 170 ZS) un kas guvis plašu atzinību visdažādākajos VW modeļos.
Franču versija
Redzot kaimiņu panākumus, francūži ir nolēmuši mest izaicinājuma cimdu. Ja var vācieši, gan jau spēsim arī mēs - nosprieda Renault un uzbūvēja FSI konkurentu 1,4 l TCe turbomotoru ar 130 ZS jaudu. AutoDiena franču alternatīvu izmēģināja uzreiz divos modeļos - jaunajos Scenic un Megane GrandTour, kas abi aprīkoti ar sešpakāpju manuālo ātrumkārbu.
Rūpnīcas tehniskajos datos rakstīts, ka Scenic ar 1,4 l TCe 190 Nm maksimālo griezi sasniedz pie 2250 motora apgriezieniem un līdz simtam ieskrienas 10,5 sekundēs. Tātad TCe starta dinamikā par 1,2 sekundēm pārspēj atmosfērisko 1,6 litru versiju, kam jauda ir 110 ZS, 0,2 s iekabina 2,0 l (140 ZS) motoram un uzvar visus dīzeļus, izņemot vienīgi divlitru turbodīzeli ar 160 zirgspēkiem. Kombinētajā ciklā uz 100 km patērē par attiecīgi 0,3 un 0,6 litriem benzīna mazāk nekā lielākā tilpuma parastie benzīnnieki. Tātad jauda lielāka, sniegums azartiskāks, bet apetīte mazāka.
Pēc rūpnīcas datiem pilsētā šāds Scenic «ēd» 9,4 litrus, uz šosejas - 5,8 litrus un kombinētajā ciklā - 7,1 l degvielas. Konkurentam VW Touran ar 140 ZS TSI patēriņa cipari ir mazliet lielāki, bet arī dinamika mazliet straujāka - 9,8 s 0-100 km/h.
Braukt ar jauno Scenic 1,4 TCe ir ļoti patīkami. Motors nudien ir atsaucīgs jau no aptuveni 1200-1500 apgriezieniem, un ātrumkārba, lai arī no vācu analoga atpaliek, slēdzas viegli un bez pārpratumiem. Ievērot taupības režīmu palīdz Renault ieviestais «slēgšanās palīgs» - instrumentu panelī redzamais ātrumkloķa simboliņš ar bultiņām, kas aicina pārslēgties uz augšu vai leju. Šis palīgs cenšas lauzt ieradumus, jo, kāpinot ātrumu, turklāt nebūt ne strauji, aicina pārslēgties sestajā robā jau, ātrumam sasniedzot ap 60 km/h. Pēc subjektīvām sajūtām, es to vēl nedarītu un būtu izšķērdīgāks, nekā motors to prasa.
Un tomēr - sasniegt rūpnīcas uzrādītos patēriņus ar Scenic nu nekādi neizdevās. Rīgas drūzmā iznāca 11,2 litri, bet pa šoseju - 7,8 l/100 km. Pie reizes jāpiebilst, ka integrētā TomTom navigācija, lai arī komunicē latviešu valodā, ir ar krietni novecojušām Latvijas kartēm. Tā ka nebrīnieties, ja ekrāns reizēm rāda, ka braucat pa pļavu.
Megane GrandTour ar tādu pat 1,4 l TCe motoru ir taupīgāka. Rīgā degvielas patēriņš bija 10,8 l/100 km, bet labākais rezultāts pa Daugavpils šoseju bija 6,9 litri uz 100 km. Galvenā atšķirība ir apstāklī, ka Megane vagonam ir labāks aerodinamikas koeficients un mazāks svars nekā Scenic minivenam. Toties Scenic aizmugurē, salokot trešdaļu no aizmugures sēdekļa, var iedabūt velosipēdu, ja nu kādreiz tāda nepieciešamība rodas.
Secinājums
Lai arī šoreiz tieša konfrontācija ar Volkswagen TSI netika veikta, atļaušos apgalvot, ka dinamikas rādītāju ziņā un motora sniegtajās braukšanas sajūtās TCe ir gana labs TSI konkurents, taču, lai piepildītu moto - maksimāla jauda ar minimālu degvielas patēriņu -, līdz vācu līmenim frančiem vēl jāstrādā. Gan paša, gan kolēģu pieredze liecina, ka Volkswagen TSI dzinēji ir ekonomiskāki. Ne velti vācieši jau kopš 2006.gada ar TSI regulāri plūc uzvaras konkursā International Engine of the Year Awards.
TCe vēl ir tikai ceļa sākumā, bet TSI jau ir ieskrējies, turklāt ir pieejams arī ar pagaidām labāko automatizēto pārnesumkārbu DSG. Toties Renault TCe modeļi ir pieejami tikai labā komforta aprīkojumā, un no šāda viedokļa, iespējams, tieši tas šobrīd ir Renault trumpis.