Taupām uz visu
Rēķinoties ar zemu pirktspēju, jaunu riepu krājumi iepirkti vairāk nekā apdomīgos daudzumos. Sevišķi tas attiecas uz dārgām, liela izmēra zemprofila un apvidus auto riepām, jo to īpašniekiem tagad trūkst naudas smalkiem protektoriem vai trūkst arī paša auto. Tas gan draud radīt UHP (ultra high performance) riepu deficītu. Jau dzirdēti gadījumi, kad riepu servisi apzvana cits citu eksotisku izmēru meklējumos, jo izrādās, ka tāds riepu komplekts Rīgā ir tikai viens. Trūcīgie laiki nes arī savu labumu. Pazīstami riepu servisi nolēmuši netērēt naudu bukletiem, bet tā vietā uzlabot savas mājaslapas internetā. Firmas Dalans lapā tagad atrodamas ne tikai bildes, izmēri un cenas, bet arī atlikušais riepu skaits noliktavā. Cenu karu dēļ agrāko pievilcību zaudē arī riepu tirgotāju bieds reifen-direkt.lv, jo lielo veikalu standarta atlaide (-25%) atšķiras no vācu internetveikala par dažiem latiem, bet «speciālās cenas» ir pat zemākas. Tomēr ir pozīcijas, kur Reifendirekt joprojām ir nepārspējams. Taupības apstākļos nežēlastībā kritušas paaugstinātas mobilitātes jeb t.s. run-on-flat riepas, ar kurām var braukt bez gaisa. Lai gan šādas riepas virknei automobiļu, piemēram, vairākiem BMW modeļiem, uzstādītas sērijveidā, īpašnieki neilgojas nobrauktos «ranflatus» mainīt pret jauniem. Iemesls - riepas ir jūtami dārgākas par parastām riepām, un par to montāžu servisi ņem divkāršu cenu. Biezo bortu dēļ Run-OnFlat riepas ir smagākas, turklāt braucēji sūdzas par negatīvu iespaidu uz automašīnas vadāmību un komfortu. Tiesa, iebraucot bedrē, tādai riepai ir lielākas iespējas «izdzīvot». «Pagājušogad mēs pārdevām labi ja 20 run-flat riepas,» saka Freibi Riepas tirdzniecības vadītājs Ainars Millers. «Nebrīnīšos, ja šogad nepārdosim nevienu.» Pārgājusi arī pirms pāris gadiem uzplaiksnījusī aizraušanās pildīt riepā slāpekli. Pretēji bezmaksas avīžu apgalvojumiem tam ir sava jēga, taču labāk to atstāt sacīkšu un lieljaudas ielas mašīnām. Lai gan vadošie riepu ražotāji prognozē pārdošanas kritumu vēl par 30%, salīdzinot ar 2009. gadu, tie arvien luncinās ap ekskluzīvu auto ražotājiem, kas patērē ienesīgās ātrgaitas riepas. Sevišķi tiek lolots Porsche: Dunlop ar QuattroMaxx riepām palīdzējis uzstādīt jaunu apļa rekordu Nirburgringā ar Cayenne, savukārt Continental izvēlējies 911. modeli par jaunās superauto riepas SportContact 5P «tehnoloģiju nesēju.» 5P testu iespaidus atradīsiet nākamajā AutoDienā.
Zaļais vilnis
Sākot ar 2012. gadu, Eiropas Savienībā riepas būs jāmarķē tāpat kā ledusskapji un veļas mašīnas - ar ekoloģijas klases uzlīmi. Centieni samazināt rites trokšņus un degvielas patēriņu noved pie saķeres un akvaplanēšanas kompromisiem. Šī iemesla dēļ žurnāla Auto Bild salīdzinošajā testā «paslīdējuši» vairāku slavenu marku ražojumi ar nosaukumiem Energy Saver, Efficient Grip u. tml., jo centieni izgatavot zaļāko riepu Eiropā pasliktinājuši rezultātos tajos uzdevumos, kam riepas vispār radītas. Kompromisu cīņā izdevies izcelties Dunlop SP Fast Response, Conti PremiumContact6 un Kumho Ecsta KH31. «Ekomobiļiem (hibrīdiem u.c.) obligāti jāliek ekoriepas, citādi fantastiski zemais patēriņš tā arī paliks fantāzija,» apgalvo Atlas Motors ģenerāldirektors Pēteris Priede. «Diemžēl no klasisko vērtību viedokļa ekoriepas ir švakas.» Tomēr no zaļajām riepām neizbēgt. Kumho uzskata, ka tā Ecowing riepas lauzīs pretrunu starp ekoloģiju un saķeri ar nanotehnoloģiju palīdzību, turklāt sola to izmantot arī UHP un 4x4 riepās. Pirelli jau ticis līdz pirmajai «zaļajai» džipu riepai Scorpion Verde. Pēc principa «Samazini ietekmi [uz vidi], ne veiktspēju» konstruētas arī visas Pirelli Cinturato sērijas riepas. Kā norāda SIA Laneks eksperts Tāls Meļķis: «Interesi par riepām ar zemu rites pretestību un garu noskrējienu sekmē arī vēlme taupīgāk braukt,» - kas pie bezgodīgajām degvielas cenām kļūs jo karstāka.