Vērtējot iespējas risināt kvalificēta darbaspēka trūkumu tirdzniecībā, redzu vairākus aspektus, kas mainītu situāciju. Viens no šādiem risinājumiem ir profesijas prestiža celšana. Nozarei un tās uzņēmumiem jāveido pasūtījums profesionālām mācību iestādēm, lai tirdzniecībā ienāktu kvalitatīvi sagatavoti jaunie profesionāļi. Nepieciešams attīstīt sadarbību ne tikai ar NVA, bet arī ar mācību iestādēm, lai plānotu kadru pieprasījumu un attiecīgi nodrošinātu darbvietas.
Otrs būtisks aspekts, kas veicinātu profesijas prestižu un arī konkurētspēju darba tirgū, ir valsts atbalsts ar nodokļu politikas starpniecību. Vasaras vidū valdība bija ieskicējusi gaidāmās nodokļu pārmaiņas par labu mazo darba algu saņēmējiem, taču, nonākot līdz budžeta apstiprināšanai, solījumi izkūpēja kā dūmi gaisā. Vēsturiski atalgojuma līmenis tirdzniecībā nav augsts. Līdz ar ekonomikas attīstību valstī kopumā, parādoties konkurētspējīgākām vakancēm, darbinieki izvēlas vieglāku vai labāk atalgotu darbu. Lai arī, apzinoties šo situāciju, uzņēmumi plāno paaugstināt algas, šis solis vien neatrisinās situāciju ar kvalitatīvu kadru trūkumu nozarē.
Nodokļu slogs un papildu izmaksas tirgotajiem, kas saistītas ar eiro un obligātās videonovērošanas ieviešanu, un citiem jaunievedumiem, piemēram, dabas resursu nodokli un depozīta sistēmas prasību, vājina nozares konkurētspēju un rada izaicinājumu saglabāt izmaksas tuvu esošajam līmenim, lai neceltu cenas gala patērētājiem.
Ar pašreizējo bezdarba līmeni, šķiet, būtu jābūt iespējām atrast jaunus darbiniekus. Faktiskā situācija ir pretēja, jo, lai arī bezdarbnieku rindās ir cilvēki ar pieredzi tirdzniecībā, viņu atalgojuma gaidas neatbilst līmenim darba tirgū vai arī bezdarbnieku zināšanas ir neatbilstošas uzņēmēju prasībām.
Personāla jautājums tirdzniecībā ir jūtīgs visā Baltijā. Darbs tirdzniecībā tiek uzskatīts par fiziski un emocionāli smagu, ir grūti atrast darbiniekus, kas būtu atvērti komunikācijai ar cilvēkiem diendienā, prot ātri reaģēt un pilda savus darba pienākumus ar augstu atbildību un precizitāti. Tirdzniecības uzņēmumi cenšas motivēt darbiniekus, papildus darba algai nodrošinot veselības apdrošināšanu, veidojot bonusu sistēmu par pārdoto apjomu, piedāvājot specializētus kursus un citus lojalitātes instrumentus. Investīcijas darbinieku apmācībā un kvalifikācijas celšanā ir augstas un bieži neatmaksājas, jo uzņēmumi sastopas ar augstu darbinieku mainību, kas negatīvi ietekmē uzņēmējdarbību.
Gan demogrāfijas, gan nodokļu politikai jāpalīdz uzņēmumu attīstībai, nevis tā jākavē. Savukārt tirdzniecības nozares uzņēmumiem svarīgi pievērst uzmanību tam, kā celt profesijas prestižu, lai motivētu potenciālos darbiniekus izvēlēties šo nozari.
*Latvijas balzama veikalu tīkla vadītājs