Atgriežoties Tokijas motoršovā pēc septiņu gadu pārtraukuma, kā atgadījies ar šīs reportāžas autoru, nevar vien beigt brīnīties, cik ļoti viss mainījies. 24 veselīgus gadus atradusies Makuhari Messe kompleksā, savulaik ietekmīgākā Āzijas izstāde pārcēlusies uz Tokyo Big Sight, kura redzamākā priekšrocība ir relatīvi tuvāka atrašanas Tokijas centram. 42. Tokijas motoršovs vienlaikus ir pašas izstādes atdzimšana, jo 2008. gada finanšu krīze noveda pie tā, ka 2009. gada šovu pagodināja uz pusi mazāk apmeklētāju nekā 2007. gadā un vairāki autoražotāji atteica savu dalību. Pievienojot šim kokteilim dabas katastrofas Japānā un autoindustrijas arvien augošās intereses Ķīnā un Indijā, pat paši japāņi nebūtu pārsteigti, ja viena no piecām lielākajām autoizstādēm pasaulē vispār pārstātu eksistēt. Taču japāņi šogad prasmīgi izspēlēja augsto tehnoloģiju kārti, uzsverot, ka Tokijas motoršovs gan nav tik liels kā citi, toties varen piesātināts ar jaunākajiem atklājumiem videi draudzīga transporta attīstībā. Patiesi, divas dienas pētot šova brīžiem visai dīvainos eksponātus, neviļus sāc domāt, ka pasaulē vairs nemaz nav parastu automašīnu ar benzīna vai dīzeļa dzinējiem. Tokijas motoršovs atkal ir uz viļņa, un no 14 miljonu pilsētas, kuras ekonomika pārsniedz visas Dienvidkorejas apgriezienus kopā, neko citu arī nevar gaidīt.
Tautas sportistu tikšanās
Pašmāju autoražotāji bija pacentušies uz goda. Katrs bija uzbūvējis vidēji trīs konceptauto, un arī stendu uzbūve skaidri apliecināja vēlmi parādīt, kurš Japānā ir galvenais - japāņu autobūve vai VW grupa, kuru balti mirdzošajos stendos Tokijā pārstāvēja arī Audi un Porsche. Izņēmums bija Toyota, kuras pustumšā ekspozīcija ar plastmasas zāli grīdas vietā nekādi neatstāja iespaidu, ka te iekārtojies lielākais autoražotājs Japānā un visā pasaulē. Trūcīgos apstākļus gan bagātīgi atsvēra radošu prototipu krājums, kurā visvairāk izcēlās Toyota Fun-Vii, pirmā automašīna, kas izgatavota, skrupulozi kopējot viedtelefonu personalizācijas iespējas. Ikviens devās svētceļojumā uz Toyota stendu, lai pirmo reizi skatītu patiešām pabeigtu, gatavu un sērijveida formā pieejamu «tautas» sporta auto FT86. Izstādes otrā galā tikpat liels pūlis grozījās ap Subaru BRZ, kas ir tieši tas pats automobilis ar klasisko piedziņu un Subaru opozītdzinēju, diemžēl bez turbopūtes, jo tai coupe motortelpā gluži vienkārši nav vietas. Abu automašīnu izredzes nonākt līdz Latvijai ir miglā tītas, taču jau tagad skaidrs, ka Toyota FT86 būs ievērojami lētāka par Subaru.
Ar elektrību, bez stūres
Augstās automobiļu mākslas sadaļā dominēja Honda, kas nāca klajā ar trim krasi atšķirīgiem konceptauto, kuros velti meklēt līdzības, izņemot likmi uz elektrisku piedziņu un tradicionālas stūres trūkumu. Šķita, ka šī dziesmiņa jau nodziedāta un aizraušanās ar džoistikiem un iekrāvēja svirām automobiļos aizmirsta, taču Honda domā citādi. TLS jeb twin-lever steering sviras stūrē pat elektrisko sporta auto EV-STER, kura piemiegtajā fizionomijā redzam Honda automašīnu korporatīvo izskatu jau tuvākajos gados. Honda modeļu klāstā ir arī zemei vairāk pietuvināti elektriski objekti, piemēram, Fit EV, mums drīzāk pazīstams kā Jazz EV. Ar elektrisko minivenu un citiem interesantiem Honda izstrādājumiem bija iespēja izbraukt atsevišķā testu sesijā, un par to lasiet kādā no nākamajām AutoDienām. Japānas autoizstādē sastopami uzkrītoši daudz spēkratu ar fuel-cell barošanas sistēmu, kuras darbināšanai nepieciešams ūdeņradis. Šī iemesla dēļ fuel-cell attīstība Eiropā buksē, un ar šīs tehnoloģijas attīstīšanu nopietni nodarbojas tikai Mercedes. Kā izrādās, Japānas industrija tiešā un blakusprodukta veidā spēj nodrošināt ar ūdeņradi piecus miljonus automobiļu. Tāpēc nav ko brīnīties, ja Suzuki pamanījies iemānīt fuel-cell sistēmu un ūdeņraža tvertni pat skūterī.
Vācieši nepiekāpjas
Viesu no ārzemēm Tokijas motoršovā joprojām ir maz, turklāt eiropieši ne ar ko unikālu Japānā nepaspīdēja, drīzāk jau otrādi. Vienīgais izņēmums ir Volkswagen, kurš bez iepriekšēja brīdinājuma izšāva Tokijā līdz šim neredzētu konceptauto Cross Coupe. Automašīna izskatās pēc Scirocco kupejas, kas pārtaisīta par SUV, un Volkswagen ar šo auto saistīti lieli plāni. Pirmkārt, cross coupe vai tās atvasinājums kļūs par nākamo VW Tiguan, otrkārt, konceptauto nes iezīmes, kas atdzīvinās universāli atzīto, tomēr pārlieku stingro VW modeļu dizainu. Jaunums ir arī pilnpiedziņa ar TSI benzīna dzinēju un diviem elektromotoriem, kas ļauj līdz 45 km nobraukt tikai ar strāvu vien. Pasaules pirmizrādi Tokijā, kā plānots, svinēja Audi A1 Sportback un Passat Alltrack. Volkswagen versija par Audi Allroad un Volvo XC70 tik organiski iekļaujas Passat modeļu klāstā, ka jābrīnās, kāpēc tāda netika izlaista jau agrāk. Agrāk nozīmīga loma Tokijas autoizstādēs bija motocikliem, kuru ražošana un izstrāde Japānā ir ļoti attīstīta. Recesija smagi iedragāja arī šo biznesu, tāpēc divriteņu idejas sprēgā retāk. Tomēr arī šeit bija ko redzēt. Pēc motoekspertu domām, spilgtākais eksponāts ir Honda RCE, pilnībā elektrisks un braucošs sacīkšu motocikls ar retrostila korpusu. 5