Elektrotehnikā par balastu sauc pavisam ko citu, taču pa pusei elektriskajā Toyota Yaris tas ir 70 kilogramu smags, atrodas zem aizmugurējā sēdekļa un pilda līdzīgu funkciju kā svina plāksnes pa Amsterdamas kanāliem slīdošo baržu ķīļos. Niķeļa - metālhidrīda akumulatoru baterija stabilizē Toyota vismazākā hibrīdauto gaitu, neļauj tam svērties uz sāniem un padara to par modeli ar viszemāk novietoto smaguma centru klasē.
Viss darbojas ar elektrību
Yaris ir vienīgais mazauto, ko ražo ar trīs veidu dzinējiem - benzīna, dīzeļa un hibrīdu. Pat Yaris 1,5 litru benzīna dzinējs nav nekāds vienkāršais «putns», jo darbojas pēc tā sauktā Atkinsona cikla. Tas paredz ilgāk atstāt pavērtus ieplūdes vārstus, tā padarot efektīvāku iekšdedzes motora darbību izplešanās fāzē. Ar motorbūvi nesaistītam cilvēkam nav viegli iztēloties ieguvumu, tāpēc piedāvājam šo, - Atkinsona dzinējam caurmērā ir vēsākas izplūdes gāzes. Kad tās nonāk atgāzu recirkulācijas vārstā jeb ERG, kāds jau vismaz 10 gadus atrodams modernajos auto, Toyota pamanās vārstu papildus dzesēt, tāpēc dzinēja cilindros atgriežas vairāk vienreiz lietota gaisa nekā citos auto. Ieguvumu gan pavada arī zaudējumi, piemēram, katalizators jāpārceļ tuvāk dzinējam, lai atgāzes to ātrāk uzkarsētu līdz darba temperatūrai. Visbeidzot, Yaris Hybrid dzinējam, kura saknes meklējamas iepriekšējās paaudzes Prius motortelpā, ir elektrisks ūdenssūknis, kas ir efektīvāks par mehānisko, un tam nevajag pievadsiksnu. Patiesībā Yaris Hybrid vispār nav nekādu siksnu, jo sadales vārpstu piedzen ķēde. «Bet ģenerators?» iesauksies mašīnu pazinēji. Ģeneratora parastajā izpratnē hibrīdam nav - tāpat kā startera. Īpašas konstrukcijas ģenerators-starteris apvienots vienā korpusā ar 45 kilovatu elektromotoru, jaudas sadales iekārtu, reduktoru un elektrisku variatoru. Tieši tāpēc Toyota Hybrid Synergy Drive ir pārāka par parastu hibrīdauto, kurā starp dzinēju un ātrumkārbu iespiests elektromotors.
Brīnumi nenotiek
Taču mūs ne pārāk interesē, kas ar ko atrodas vienā korpusā, bet gan cik tas viss maksā, kā brauc un vai tiešām darbojas ar «zilu gaisu» un citu mašīnu atgāzēm. Neapstrīdama Yaris Hybrid priekšrocība ir spēja līdz 50 km/h braukt tikai ar elektrību. Sanošo idilli gan spēj pārtraukt neuzmanīga rīcība ar gāzes pedāli, iztukšota baterija, karsts laiks vai vēlme novērst priekšējā stikla aizsvīšanu lietū.
Lai kompensētu augsto sākuma cenu, Toyota aprīkojusi Yaris Hybrid ar duālo klimata iekārtu, kas stipri palielina pat divreiz lielāku automašīnu degvielas patēriņu. Lai gan Toyota sola pasakaini zemu degvielas patēriņu - vidēji 3,5 l uz 100 km un pat 3,1 l pilsētā, «reality bites». Protams, 4,7 litri uz 100 km arī nav slikti pilsētas automobilim, taču uzreiz rodas jautājums, kāpēc sarežģīta un dārga hibrīda vietā nenopirkt jebkuru mazlitrāžas dīzeli un braukt svilpojot. Latvijā atbildes uz šo jautājumu nav, turpretim tai pašā Nīderlandē, kuras uzbērumus un neskaitāmos paceļamos tiltiņus izvagoja Yaris, spēcīgs arguments ir zaļais imidžs un CO2 izmeši 79 g/km, kas samazina vai vispār izslēdz dažādus maksājumus par auto lietošanu.
Ar sporta riepām
Ja uz mirkli norobežojamies no procesiem hibrīda «iekšās» un pievēršamies Yarim kā vienkārši mazās klases auto, tas ir labs pirkums. Speciāli Hybrid dēļ iejauktā Pearl White krāsa un dāsni uzstādītie LED lukturi izceļ automašīnu un liek tai izskatīties īpašai. Viens no parametriem, kas atbilst patiesībai, ir maksimālais ātrums, Yaris Hybrid tiešām nebrauc ātrāk par 160 km/h. Taču atcerēsimies, ka Toyota to iecerējusi kā pilsētas auto, un te mazais elektromehāniķis atrod iespēju paspīdēt. Kas par to, ka hibrīds sver par 130 kg vairāk nekā Yaris 1.0, bet paātrinājums līdz 100 km/h prasa nedēļu? Hibrīdiekārtas kopējā jauda 100 ZS apmērā četrās sekundēs iekurbulē Yari līdz 50 km/h, turklāt sprints ir tik lineārs un žirgts, ka pat huligāniem ar skūteriem mutes paliek vaļā. «Yaris vulgaris» kā mašīna ir pilnīgi neizteiksmīga vadāmība, turpretim hibrīda vidū iebūvētais balasts kaut cik izlīdzina izsvarojumu pa asīm, un hop! - Yaris piepeši kļūst patīkami atsaucīgs un izmanīgs. Lai gan testa dienā briesmīgi gāza lietus, auto pat nedomāja paslīdēt ar priekšējiem riteņiem, kā darītu vairums eko-mazauto. Noslēpums daļēji slēpjas riepās. Versijā Style 16 collu rati kā parasti «apauti» Bridgestone Ecopia «ekoriepās» ar zemu rites pretestību un diemžēl arī ne pārāk izcilu saķeri. Pieliecamies pie Yaris Active riteņiem - opā! 15 collu diskiem uzliktas Dunlop Fast Response. Ar tādām riepām mēs piedalījāmies žurnālistu rallijā, - kāda tur ekonomija? «Nevaru precīzi pateikt, taču arī ar šīm riepām Yaris Hybrid iekļāvās plānotajās izmešu normās,» apgalvo Toyota Europe runasvīrs.