Viesturs Sosārs
Vienīgā būtiskā lieta, kas Latvijā traucē ideju komercializācijai, ir meklējama cilvēku galvā - tas ir augsta riska uzņēmējdarbības kultūras trūkums. Latvijas uzņēmējdarbības kultūrai nepiemīt īpašības, kas ir absolūti nepieciešamas jaunu ideju ieviešanai un attīstīšanai. No vienas puses, iesācējuzņēmumos nav nepieciešamās straujas izaugsmes ambīcijas, kas ietver gan ārēja investīciju kapitāla piesaistīšanu, gan arī apziņu, ka ideju komercializācija ir saistīta ar augstu risku un ļoti lielu neizdošanās iespēju. No otras puses, jau esošo uzņēmumu kritiskā masa, ambīcijas un riska tolerance arī neveicina jaunu ideju. Kamēr sabiedrība un arī pati uzņēmējdarbības vide augstāk par tiem, kas neriskē un neko jaunu nedara, nevērtēs tos, kas riskē, bet kuriem neizdodas, masveida uzņēmējdarbības kultūras izmaiņas nenotiks. Visas pārējās lietas (finansējuma pieejamība, valsts atbalsts vai traucējumi) ir tikai sekundāras. Ir jāmēģina panākt uzņēmējdarbības kultūras pārmaiņas - jāpopularizē tā. ASV to sauc par failing forward konceptu, proti, neveiksmes uztver kā būtisku pieredzes gūšanas avotu. Ideju uzņēmējdarbība ikvienā valstī ir «nišas bizness», mazu valstu problēma ir tā, ka ir nepieciešama noteikta kritiskā masa, lai šāda nišas komūna būtu efektīva. Daudz lielākas iespējas šādu strādājošu ideju uzņēmējdarbības vidi ir radīt lielākā reģionā, piemēram, Latvijā, Igaunijā, Lietuvā un Somijā kopā.