Tieši A.Šlesers iniciējis LPP/LC Saeimas frakcijai jautājumu par likmes samazināšanu no 21 līdz 10% virzīt izskatīšanai. Pirmajā lasījumā Saeima to varētu jau izskatīt nākamnedēļ. Lai arī Latvija Starptautiskajam Valūtas fondam solījusi nodokļus nesamazināt, premjers Valdis Dombrovskis (JL) tomēr šādu iespēju izņēmuma kārtā pieļāvis. Tas tiek saistīts ar LPP/LC atbalstu Jaunajam laikam balsojumā par mandātu valdībai aizņemties naudu no starptautiskajiem aizdevējiem.
Tiesa, Finanšu ministrija aprēķinājusi, ka tāda PVN atkāpe viesnīcām valstij varētu maksāt aptuveni astoņus miljonus latu neieņemtos nodokļos. A.Šlesera pārstāvis Ģirts Dripe Dienai noraida tūrisma nozarē strādājošo aizdomas, ka priekšlikums par PVN likmes samazināšanu varētu būt bīdīts savējo interesēs.
Sakās kļūdījies
Lēmumu paaugstināt PVN likmi no 5 līdz 21% par viesu izmitināšanu viesnīcās pieņēma 2008.gada beigās A.Šlesera partijas biedra Ivara Godmaņa vadītā valdība, kur A.Šlesers ieņēma satiksmes ministra amatu. Jau tad lielā mērā ar šobrīd J.Nagļa vadītās Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas (LVRA) gādību tika izcīnīts izņēmums - jau noslēgtiem līgumiem par viesnīcu sniegtajiem pakalpojumiem piemērot iepriekšējo - 5% likmi. Šī samazinātā likme, izrādās, pērn piemērota lielākajai daļai darījumu, tagad atzīst LVRA. Vaicāts, kāpēc A.Šlesers ļāva I.Godmaņa valdībai atbalstīt paaugstināto PVN likmi par viesu izmitināšanu un kāpēc tikai tagad virza jautājumu par nodokļa likmes samazināšanu, Ģ.Dripe apgalvoja, ka Rīgas vicemērs jau «tad bijis pret un savu kļūdu atzīst».
Strādājot satiksmes ministra amatā, A.Šlesers nereti ir izpelnījies sabiedrības kritiku par virzītajiem projektiem, par kuriem pastāvēja aizdomas, ka labumu varētu gūt ar viņu saistīti cilvēki. Viņam pārmesta arī savējo cilvēku bīdīšana vadošos amatos, piemēram, sava šofera dēla iecelšana Pasažieru vilciena valdē. Šī sistēma publiskajā telpā ieguva astoņkāja apzīmējumu. Interese par tūrismu, spriežot pēc A.Šlesera aktvitātēm ministra amatā, aprobežojās ar rūpēm par lidostu un valstij daļēji piederošo aviokompāniju airBaltic. Pēc nonākšanas Rīgas vicemēra krēslā A.Šlesers un viņa domubiedrs airBaltic vadītājs B.Fliks vairāk pievērsās tūrismam. Ar Rīgas vicemēra gādību pērn rudenī tapa Rīgas reklamēšanas kampaņa Live Rīga. Šā zīmolu izstrādi finansēja airBaltic, bet vadību uzticēja B.Flikam. Vēl neilgi pirms tam airBaltic sāka piedāvāt taksometru pakalpojumus, izveidojot Baltic Taxi. Savukārt pavisam nesen - šā gada janvārī - airBaltic un Baltijā lielākais viesnīcu tīkls Reval Hotels parakstīja sadarbības līgumu, izveidojot kopīgu zīmolu airBaltic Hotels. LVRA vadītājs J.Naglis Dienai norādīja, ka viņš ar priekšlikumu samazināt PVN likmi vērsies pie daudziem, ne tikai A.Šlesera. Turklāt priekšlikumu vispirms gribējusi iesniegt Tautas partija, taču LPP/LC pasteigusies priekšā.
Cenas nesamazināsies
«Šlesers ir uzkāpis tūrisma zirgā,» Dienai atzīst Eiropas reģionālā tūrisma vadītājs Aivars Mackevičs, piebilstot, ka nozare A.Šlesera personā ir ieguvusi spēcīgu lobiju līdztekus J.Naglim. Ja šiem cilvēkiem nebūtu savu interešu, visticamāk, diskusijas par PVN likmes pazemināšanu Saeimas darba kārtībā nebūtu, uzskata institūta vadītājs. Viņam piekrīt arī asociācijas Lauku ceļotājs vadītāja Asnāte Ziemele. «Citādi šajā valstī lietas uz priekšu diemžēl nevirzās.» Rezultāts gan, viņasprāt, būtu labs - uzlabotos tūrismā strādājošo konkurētspēja Baltijas reģionā. Pakalpojuma cena, samazinoties PVN likmei, gan, visticamāk, būtiski nemainītos vai paliktu esošajā līmenī, kas jau tā esot kritiski zema, teica A.Mackevičs, kuram piekrīt arī J.Naglis. Papildu resursi tiktu novirzīti parādu segšanai vai arī peļņā, norādīja institūta direktors. Jautāts, kāpēc cerības gūt labvēlīgākus apstākļus nozarē parādās vienīgi tad, kad savas iespējamās intereses vēlas izbīdīt politiķi, A.Mackevičs noteica: «Nevar skatīties zobos dāvinātam zirgam.»