Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +16 °C
Apmācies
Piektdiena, 27. septembris
Ilgonis, Ādolfs

Ūdens augšā un apakšā

Savulaik trāpīgi nosauktais videomākslas festivāls Ūdensgabali 12 gadu laikā ir izplūdis līdz vairāku dienu programmai. Šogad festivāls notiks no 16. līdz 18. augustam, bet tiks atklāts jau šovakar - peldošajā mākslas centrā Noass pie AB dambja.

Festivāla ass joprojām ir konkursa programma, kurā sacenšas no Latvijas, Lietuvas un Igaunijas iesūtītie darbi - to šogad kopā esot 52, vairāk nekā jebkad. Tomēr ne mazāk interesanti solās būt arī pārējie pasākumi, kuri katrs savā veidā atskatīsies arī uz šī žanra vai medija - kā nu kurš eksperts uzskata - pagātni.

Īsā atmiņa

Lai cik pārsteidzoši tas liktos jaunākajai paaudzei, kas ir Ūdensgabalus visaktīvāk apmeklējošā auditorijas daļa, videomākslai Latvijā ir solīda, jau gadu desmitos mērāma vēsture. Tādēļ nevaru noturēties bez vecišķas purpināšanas, piemēram, lasot portālā Satori Līvas Pētersones atmiņas par pirmajiem spēcīgajiem videomākslas kadriem, kuros Krišs Salmanis griezis sev rokā. Turklāt tas esot noticis «diezgan sen». Bet viņi abi taču vēl tīrie bērni! Videomāksla kā īsteni trendīgs medijs Latvijā parādījās jau 1986. gadā, kad Augusts Sukuts un Māris Gailis dibināja Videocentru. Savukārt deviņdesmito gadu sākumā Laima Slava ar Francijas partneru atbalstu organizēja pat vairākus videomākslas festivālus. Grūti noticēt, bet 1993. gadā videomāksla aizpildīja visu Arsenāla zāli, autoru vidū bija Kristaps Ģelzis, Gints Gabrāns, Viesturs Kairišs un daudzi citi, starp tiem arī šo rindiņu autors. Šī vēsture, jādomā, ir visā krāšņumā pieejama Latvijas videomākslas arhīvā, ko veido biedrība Noass - viņi ir arī festivāla Ūdensgabali organizētāji. Priecē, ka izlase no šīs kolekcijas šogad tika izrādīta respektablajā Oberhauzenes festivālā.

Tiešums un vienkāršība

Tomēr videomākslas «mūžīgās jaunības» un nenoteikto robežu noslēpums, kura dēļ tā atkal un atkal tiek uzskatīta par avangardisku parādību, ir atminams. Tagad šajā jau salīdzinoši lētajā formā noteiktā vecumā izjūt vēlmi izteikties teju katrs, kuru savaldzinājusi iespēja izkustināt statisku attēlu. Tādā ziņā videomāksla saradojas ar eksperimentālo kino, fotogrāfiju, performanci - visu to avangarda praksi, kuras pamatā ir vēlme eksperimentēt un taisīt mākslu visiem pieejamiem līdzekļiem. Protams, ir arī izņēmumi - mākslinieki, kas paliek uzticīgi videoformātam ilgākā periodā. Par tādu, piemēram, varētu uzskatīt Katrīnu Neiburgu, pirmo Purvīša balvas laureāti, kura ar darbu Preses nams piedalās arī šā gada konkursā un kļuvusi par festivāla atpazīstamāko seju. Konkursa skates žūrijas loceklis, Mākslas akadēmijas pasniedzējs Mārtiņš Ratniks atzīst - lai arī dalībniekiem vecums nav jāuzrāda, trenētai acij nojaušams, ka pārsvarā ir studenti. To Ratniks secina pēc idejas tiešuma un samērā vienkāršajiem sižetiem, kas izstāstāmi dažos vārdos. Tomēr jāatzīmē, ka nespeciālistam tas varētu izrādīties arī pluss, jo pārlieku nesamulsinās uztveri. Der atcerēties, ka festivāla nosaukums ir Ūdensgabali, ko Ratniks atzīst par reti trāpīgu. Turklāt tas ir saprotams vismaz divējādi - pirmkārt, festivāls norisinās tieši uz ūdens (liellaivas), otrkārt, videomāksla vēsturiski sevi ir pretstatījusi komerciālajam kino, to pasvītrojot ar īpašu lēnumu un prasību iedziļināties. Protams, laiks ienes korekcijas arī stilā, un tagadējo konkursa programmu Ratniks raksturo kā pilnīgi eklektisku.

Saknes meklējot

Globālam vēsturiskam atskatam videomākslas izcelsmes aspektā būs veltīta portugāļu kuratora Žuana Laia lekcija Fotogrāfijas kā atmiņas raisoša instrumenta izmantojums kino, kas tiks nolasīta jau šovakar pulsten 19.00 viņa veidotās izstādes 4 dialogi atklāšanā. Kā informē Noasa darbiniece Anna Veilande Kustikova, lekcijā tiks analizētas videomākslas atsauces uz novatoru - Krisa Mārkera, Holisa Fremptona un Žana Lika Godāra darbiem, savukārt dialogu izstādē būšot krietni vairāk nekā četri. Portugāļu kurators, kuru Noass piesaistījis kādā festivālā Tallinā, uzstāsies arī ar speciāli Rīgai veidotu sakārtotu izlasi Taupības mēri (17. augustā plkst. 21.30). Festivālā notiks vēl vairākas ārzemju kuratoru veidotas skates, kuras iepazīstinās ar Meksikas (17. augustā plkst. 22.30) un Japānas video (18. augustā plkst. 23.00). Darbosies arī dīdžeji un citu žanru pārstāvji, kas piedien neformālās mākslas pasākumu norisei, bet kuru vārdu, niku un apvienību nosaukumu uzrakstīšana vien sagādā neizmērojamas mocības, kur nu vēl lasīšana. Tādēļ jāiet vien un jāskatās, turklāt par velti.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Kur, kad: Festivāls Ūdensgabali. 16.-18. augusts. Galerija Noass (AB dambis).
Ieeja - brīva

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?