Šādas sacensības dažādās pasaules universitātēs tiek organizētas jau vairākus gadus. Ikgadējais pasaules čempionāts norisinās Okenāgenas Universitātē Kanādā. Pērn Ungārijas komanda tajā sasniedza jaunu pasaules rekordu - 982 gramus smagam tiltam izdevās izturēt 443,58 kilogramus lielu slodzi, ko var salīdzināt ar dzīvojamās mājas lifta slodzi, pārvadājot sešus pasažierus. Iepriekšējais sasniegums tika pārspēts par 90 kg. To, kā tas tika izdarīts un kā tilts «dramatiski saplīsa druskās», var noskatīties www.youtube.com/user/OkanaganCollege.
Izturības pārbaude
Pēc sešu stundu ilgas būvniecības tepat Latvijā uz RTU TMF aktu zāles skatuves rindiņā cits pie cita bija salikti makaronu tilti, kas gaidīja savu izturības pārbaudi un savu galu. Lai noteiktu vislabāko, tilti pa vienam tika likti uz statīva, «tiem pie āķa tika piestiprināts īpašs mehānisms, ar kuru vienmērīgi tika palielināta slodze līdz tilta sabrukšanas brīdim», skaidro mehi.lv. Tilti plīsa krakšķēdami. To, kas no tiem palika pāri, varēja ņemt uz mājām: «Varēsiet palielīties draugiem un radiem!» Uz statīva tika uzlikts arkveida tilts ar rokturīti kā somai. Komandas Noodles Team konstrukcija izturēja 26,97 kilogramus. Aplausi! Nopietns pieteikums uz uzvaru. Tomēr tad sekoja atbildes gājiens - Būvniecības fakultātes studenti Mārcis Bergs, Jānis Blūmiņš un Artūrs Krastiņš, kuri apvienojušies komandā FoodBridge, testēšanai atdeva savu tiltu. Tika nofiksēts 33,31 kg! Pēc tam cita pēc citas tika sabrucinātas Stingo mezglu, Reduktora un citu komandu būves, kuras ne tuvu netika labākajam sasniegumam. «Kas tiem 33 kilogramiem bija tik īpašs?» neizpratnē bija viens no tiltu pārbaudītājiem. «Mājās tika mēģināts, meklēts tas īstais variants. Un vājie punkti,» sava tilta izturības noslēpumu Dienai atklāja komanda FoodBridge. «Tika pārbaudīts, uz ko tieši makarons ir spējīgs.» Komandas dalībniekiem esot arī «neliela pieredze tiltu projektēšanā».
Uz skatuves kāpa trīs meitenes Elīna Vilde, Zinta Zīmele un Ilona Aleksejeva - komanda Fasonlapas, kuras būve spēja izturēt 14,12 kilogramu un kura sacensību noslēgumā ierindojās septītajā vietā. Ar zaļām zeķēm - otrai komandai, kurā bija tikai meitenes, - veicās sliktāk: 4,95 kg. Tad testēšanai tika nodots, iespējams, visizskatīgākais tilts, kuru radījusi komanda SNORAKAMe, - ar miniatūru auto un cilvēciņu. Skatītāji aplaudēja vēl pirms pārbaudes un sauca: «Negriez!» Bija žēl to sabrucināt. Lai arī šis Dzelzs tilts - rietumu daļa izturēja tikai 2,64 kilogramu lielu slodzi, tas uzvarēja nominācijā Efektīgākais industriālais dizains. Pēdējiem dalībniekiem Voltūriem izdevās sasniegt 23 kilogramus, bet tas arī bija viss.
Labākie tiekas Budapeštā
Komanda FoodBridge izcīnījusi pirmo vietu. Uzvarētāju tilts tapis pēdējā brīdī. «Divdesmit minūtes pirms sacensību beigām pie mums pienāca to vadītājs un jautāja: «Kur jums ir tilts?»,» atcerējās komandas dalībnieki. Diezgan slikti esot gājis ar līmēšanu: «Daudziem neturēja tā, kā viņi gaidīja. Līme ļoti vārījās augšā. Burbuļoja, īsti nestrādāja tās pistoles.»
Uz jautājumu, kā bija iespējams sasniegt iespaidīgo pasaules rekordu (vairāk nekā 443 kg), FoodBridge dalībnieki atbildēja: «Nepieciešams vairāk makaronu un neierobežots laiks. Tad var ļoti precīzi uztaisīt. Katru mezglu var pārbaudīt entās reizes.» Tomēr viņiem nav dots pārāk daudz laika to izmēģināt praksē, jo jau šajā nedēļā komanda piedalīsies Austrumeiropas spageti tiltu konstruēšanas sacensībās RECCS 2010, kas piektdien, 21. maijā, norisināsies Budapeštā Ungārijā. Ar visiem Latvijas sacensību rezultātiem var iepazīties mājaslapā www.mehi.lv.