«Tās ir rotaļlietas pieaugušajiem, taču iegādes iniciatori gan parasti ir bērni, bet pie salikšanas strādā visi kopā, jo bērnam vienam nav pa spēkam no daudzām sīkām detaļām salikt pašizgāzēju, ekskavatoru vai kādu kukaini, kaut gan tas veicina domāšanu, pacietību un attīsta pirkstu veiklību,» stāsta Juris, kura radītie koka modeļi tirgū nonāk ar viņa sadarbības partnera Andra Skudras firmas _Meistars A_ starpniecību.
Smaili taisa, kā māk
Jāsaka, arī mums ar vīru pagāja krietna stunda, kamēr par abiem salikām lidmašīnu. Taču, lai radītu šādu modeli, izstrādātu to datorā līdz sīkākajai detaļai un varētu palaist ražošanā, paiet pāris mēnešu rūpīga darba. «Manis radīto modeļu pamatā ir fotogrāfijas, kuras izpētu, tad «izķidāju» tos līdz pēdējam sīkumam, lai varētu šo lietu sadalīt atsevišķās detaļās,» stāsta Juris. Lai radītu Eifeļa torni, mākslinieks konstruktors internetā atradis pat tā projektu. «Parasti visās fotogrāfijās tornis labi redzams no apakšas vai priekšas, bet torņa smaile tā īsti nekur nav apskatāma. To taisīju, kā mācēju. Taču nesen biju Austrijā, parkā, kur vienkopus var apskatīt pasaules ievērojamākās celtnes miniatūrā, un beidzot izpētīju, kāda izskatās Eifeļa torņa smaile. Savās izstrādēs daudz nebiju kļūdījies.»
Izejmateriālus ieved
Saliekamie modeļi top no aptuveni 2,5-2,7 milimetru plāna saplākšņa, ko ievieto speciālā iekārtā un no kura ar lāzerstaru palīdzību izgriež modelim nepieciešamās detaļas. «Izejmateriālu šobrīd ievedam no Krievijas un Baltkrievijas, jo Latvijā tik plānu saplāksni neviens neražo,» piebilst Juris. Tad detaļas tīra un slīpē, lai iegūtu glītu skatu, pievieno salikšanas instrukciju, pako kastītēs un nogādā suvenīru veikalos un grāmatnīcās, piedāvā amatnieku tirgos un gadatirgos daudzās Latvijas vietās, kā arī grāmatnīcās Lietuvā. «Vairāki paraugi nosūtīti arī citām Eiropas valstīm, jo meklējam plašāku noieta tirgu,» piebilst J.Cepure.
SIA Leto šobrīd ir vienīgie Latvijā, kas izgatavo šādus saliekamos koka modeļus. «Un domāju, ka vēl kādu laiku tādi arī paliksim, jo sākt šādu biznesu tukšā vietā nav nemaz tik vienkārši. Iekārtas, kurās griež un gravē detaļas, nav lētas, lai izstrādātu pietiekami plašu klāstu gatavo modeļu, paiet ilgs laiks. Jāatzīstas, sākumā kopējām ķīniešu saliekamos modeļus, taču sapratām, ka tas nav īsti tas, ko vēlamies, gribējām radīt paši savus. Ķīniešu modeļu, kurus izpētījām, detaļas bieži vien bija arī neprecīzas, bet mēs ražošanas procesā radām detaļas ar milimetra simtdaļas precizitāti,» stāsta Juris. Ražošanas procesā pilnveidotas detaļu savienojuma vietas, kā arī pats lāzergriešanas process, lai finiera detaļas no iekārtām izņemtu tīras.
Veido kolekcijas
Lai arī modeļu izstrādes un izgatavošanas procesā šobrīd iesaistīti tikai divi cilvēki - pats mākslinieks un viņa māceklis, darbnīca nav liela un arī izejmateriāls ir salīdzinoši lēts, galaprodukts iznāk diezgan dārgs. «Interesanti, taču tieši šie lielākie modeļi, kas ir krietni dārgāki, ir vairāk pieprasīti. Droši vien tāpēc, ka tie ir sarežģītāki un arī interesantāki,» saka J.Cepure. Braukājot pa gadatirgiem un satiekot cilvēkus, Juris sapratis, ka viņa radītās rotaļlietas patīk un ir novērtētas. Jau radušies cilvēki, kuriem veidojas Jura radīto modeļu kolekcijas, ir cilvēki, kuriem mājās ir tematiskās kolekcijas, un viņi šajā modeļu klāstā atrod kaut ko atbilstošu.
«Pagājušā gada nogalē likās, ka pēc divu gadu darba nupat būs tas mirklis, kad atmaksāsies šajā biznesā ieguldītais, taču krīze arī mūsu darbā ieviesusi korekcijas. Lai arī mūsu sadarbības partneri Meistars A atver arvien jaunas tirdzniecības vietas un noieta tirgus paplašinās, šogad mūsu apgrozījums krities divas reizes. Taču grimt negrasāmies, bet domājam, ko jaunu piedāvāt,» saka Juris, rādot suvenīrus ar magnētiņiem, uz kuriem attēloti raksturīgākie fragmenti no jūgendstila ēkām Rīgā un Vecrīgas skati. Tie nonāk suvenīru veikalos Rīgā.
Zivs formā izgatavota Ventspilnieka ķemme savukārt mēro ceļu pie Kurzemes suvenīru tirgotājiem. Jura neparastie koka darinājumi pēdējos divus gadus Ventspils svētku laikā notiekošajā suvenīru konkursā atzīti par atraktīvākajiem un veiksmīgākajiem.