Strādājošo, it īpaši jau kvalificētu speciālistu, trūkumu pārtikas ražošanas jomā strādājošie uzņēmumi šobrīd tiešām izjūt, apliecina Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācijas valdes locekle Ligita Turnere. Risinājums, viņasprāt, rodams uzņēmumu un izglītības iestāžu sadarbībā, lai mācību programmas atbilstu darba tirgus prasībām. To, ka pārtikas tehnologu, bet it īpaši iekārtu speciālistu, skaits nav pietiekams, apstiprina arī Tukuma piena pārstāvis Armands Artihovičs. «Trūkst laba līmeņa speciālistu, kas spētu strādāt atbilstoši šolaiku prasībām, ar mūsdienīgām tehnoloģijām,» norāda A. Artihovičs un piebilst, ka izglītības sistēma darbiniekus pārtikas ražošanas uzņēmumos sagatavo mazāk, nekā vajadzētu.
Jauniešiem apgūt 2. līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmu Pārtikas produktu tehnoloģija piedāvā Latvijas Lauksaimniecības universitāte (LLU). Par mācībām nemaksājot, valsts budžeta grupā var studēt 45 jaunieši. Ja nepaveicas iekļūt šajā grupā, var studēt, par mācībām maksājot Ls 1200 gadā. «Mēs varētu sagatavot lielāku skaitu pārtikas tehnologu, diemžēl valsts budžeta vietu ir tik, cik ir, bet maksāt par studijām daudziem jauniešiem nav iespējams. Teorētiski students var ņemt kredītu, bet tam nepieciešams galvotājs. Ne jau katram jaunietim ģimenē ir cilvēks, kurš būtu gatavs galvot kredītu un kura ienākumi atbilstu banku izvirzītajām prasībām,» situāciju skaidro LLU Studiju daļas vadītāja Rasma Millere.
Pārtikas tehnologu sagatavošanā uzņēmumiem jāgrib sadarboties ar augstskolu, uzsver LLU Pārtikas tehnoloģijas fakultātes dekāne Inga Ciproviča un norāda, ka svarīgi, lai uzņēmumi būtu gatavi nodrošināt prakses vietas, praktikantu apmācībā investētu zināšanas un laiku, atbalstītu centīgākos un labākos studentus. Valmieras Profesionālās vidusskolas direktors Ēriks Spuriņš uzskata, ka darba devējiem vajadzētu jaunos darbiniekus meklēt sadarbībā ar arodskolām, nevis ar bezdarbnieku apmācības programmām. Viņš uzsver, ka patlaban «ar Pārtikas uzņēmumu federāciju mums izveidojusies ļoti laba sadarbība gan mācību programmu izveidē, gan ieviešanā».