Bunkurs par 5 miljoniem
Daudziem uzņēmējiem ir kārdinājums pasaules gala tēmu likt lietā mārketingā, jo galu galā tā ir vēl viena «pēdējā iespēja» un «karstā tēma» - saka psihoterapeits Ansis J. Stabingis. Viņš piebilst, ka rodas pretruna - ja pats uzņēmējs tic pasaules galam, tad nav jēgas nopelnīt vairāk naudas, ko tērēt «pēc tam», bet, ja pats netic, «spiest» uz citiem, kuri tic, arī nav pārāk «sakarīga pozīcija».
Uzņēmēju iespējas «vārīties» uz pasaules gala rēķina izpaužas kā konservu, petrolejas un sveču izķeršana Krievijā vai Sičuaņas provincē Ķīnā. Citur pasaulē ārkārtas situāciju nozare attīstījusies daudz nopietnāk - acīmredzot ar faktu, ka iespējamais tehnosabrukums 2000. gadā jeb Y2K fenomens izrādījās «pīle», nepietika.
Piemēram, uzņēmums Deep Earth Bunkers, kas atrodas Teksasas štatā (ASV), ražo un piedāvā pazemes bunkurus cilvēkiem, kas gatavojas ne tikai armagedonam, bet arī apvērsumiem, klimata kaprīzēm un citām kataklizmām. Radiācijas un ugunsizturīgo kapsulu un bunkuru cenas svārstās no 50 000 ASV dolāru (26 240 latu) līdz pat 10 miljoniem ASV dolāru (5,2 miljoni latu) - atkarībā no labiekārtojuma, platības un izturības.
Vēl viens biznesa paveids, ko stimulējušas bailes par X stundu, ir izdzīvošanas kursi. Business Week raksta, ka bijušais šerifs Šī Degens piedāvā divu dienu kursus par 450 ASV dolāriem (236 lati), kuros no Deep Earth Bunkers iegādātajā patvertnē var apgūt izdzīvošanai nepieciešamās iemaņas, vai arī par 6000 ASV dolāriem (3148 lati) piecās dienās iemācīties izdzīvot baismās situācijās. Š. Degens domā, ka līdz gada beigām viņam būs jau 4500 klientu, un plānots arī sākt franšīzi. Patvertņu ražotājs Rons Habards izdevumam Telegraph stāstījis, ka vēl nesen pārdevis tikai vienu produktu mēnesī, bet tagad jau vienu dienā un, pamanot, ka preci pērk arī astrofiziķi, arī pats nolēmis uz četrām dienām doties zemzemē.
Apmetoties pazemes bunkurā, uz vietējo veikalu vai ēstuvi vairs tik viegli neaizskriesi, tāpēc viltīgie mārketinga speciālisti padomājuši par iespēju nopelnīt ar dažādiem «izdzīvošanas komplektiem», kas plašā klāstā un dažādās variācijās nopērkami internetā. Komplektos ir ūdens, sērkociņi, kabatas lukturītis, bloknots (kā teic ražotājs - pierakstiem vai ugunskura iekuram), šokolāde, svilpīte, žņaugs, ziepes, nazītis, zivju konservi, garšvielu komplekti, nopērkama arī sausā pārtika, kas glabāšoties 25 gadus.
Rīkos ballītes
Latvijā lielveikalos baumas par pasaules galu nav ietekmējušas pircēju paradumus, arī pēkšņais buljonu izpirkšanas drudzis Cēsīs diez vai skaidrojams ar šo iemeslu - uzskata uzņēmuma Maxima Latvija pārstāvis Ivars Andiņš. «Nav mūsējie vēl sajukuši prātā,» domā veikala darbinieks Igors, kurš pie Maxima kārto iepirkumu ratiņus. «Viens otrs jau pērk tiešām daudz, bet tas drīzāk ir uz svētkiem, nevis pasaules galu,» Igors saka, berzējot nosalušās plaukstas. Viņš dzirdējis, ka daži cilvēki gatavojas pasaules gala ballītēm ar apokalipses gaidīšanai atbilstošiem produktiem - konserviem un kādu «atspirdzinājumu», jo «maģiskais datums» ir piektdiena.
Daugavpils tirdzniecības parks Solo dienā pirms 21. decembra sola «izglābt» no pasaules gala ar akciju, kurā varēšot laimēt ceļojumu uz «drošu zemi». «Dzīve ir pelēka, gribējām šo tēmu apspēlēt krāšņi, ar humoru,» Dienai saka Solo direktors Andrejs Nariškins, kurš pats gan pasaules galam neticot. Pie Solo enkurnomnieka Iki izdevīgāk varēšot iepirkt «rezerves» pasaules galam, piemēram, griķus un grūbas, ar smaidu piebilst A. Nariškins.
Savukārt a/s Balticom jau pērn organizēja reklāmas akciju, kurā ar skrejlapām, plakātiem liftos un kāpņutelpās tika solīta 50% atlaide internetam un TV pieslēgumam, ja līguma termiņš ir līdz 21.12.2012. «Tobrīd tā bija aktualitāte, un kāpēc nepamēģināt,» retoriski jautā uzņēmuma pārstāvis Agris Skadiņš. Viņš gan teic, ka šī akcija pieslēgumu skaita pieauguma ziņā neradīja lielu rezonansi - cilvēkiem vajagot skaidri redzēt cenu, tikai tad viņi reaģē uz akcijas piedāvājumu.
Toties kolektīvās iepirkšanās portāls smskuponi.lv piedāvā atlaidi konsultācijai pie astrologa «Pasaules gals tiek atcelts jeb Ko mums gatavo jaunais gads?». Visplašāk gan pasaules galu apspēlē klubi, piemēram, klubā Melnā piektdiena būs tematiskais lielkoncerts, Nabaklab būšot pasaules gala karnevāls, apokalipses faktu atzīmēs arī Cēsu Fonoklubā, Andrejsalā notiek Latvijas Kultūras koledžas studentu fotoizstāde Ceļš uz pasaules galu.
Izmanto kinoindustrijā
Pasaules gala sižetu izmanto arī literatūra un kinofilmas. Pašlaik Latvijā topu augšgalā turas Džastina Kronina episkais apokalipses romāns Pāreja, stāsta apgāda Zvaigzne ABC pārstāve Bārbala Simsone un piebilst, ka daudzviet pasaulē fantastikas žanram par pasaules gala un kataklizmu tēmu ir stabila niša.
Pasaules gala tematika ir viens no iecienītākajiem Holivudas katastrofu filmu motīviem, īpaši intensīvi šādas filmas tika uzņemtas ap tūkstošgades miju, kas radīja spekulācijas par pasaules galu, uzsver kinokritiķe Dita Rietuma. «Holivudas industrijas un miljardu biznesa pamatu pamatos ierakstīts princips - par spīti dažādām dramatiskām peripetijām, skatītājiem jānodrošina laimīgs fināls. Tālab arī neskaitāmajos «citplanētiešu uzbrukumos», «svešo invāzijās» vai postapokaliptisko katastrofu stāstos tiek servētas «laimīgas beigas» - ja ne visai pasaulei, tad tiem filmas varoņiem, ar kuriem skatītājiem bija iespēja identificēties un just viņiem līdzi,» saka D. Rietuma un piebilst, ka šo «komfortablā Holivudas pasaules gala tradīciju» radikāli apvērsis Eiropas režisors dānis Larss fon Trīrs ar izcilo filmu Melanholija, kurā pasaules gals tiešām pienāk.