Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +5 °C
Apmācies
Trešdiena, 25. decembris
Stella, Larisa

Vairākumam lielveikalu bažu par kvalitāti nav, bet analīze noderētu

«Tas ir pavisam vienkārši. Uz katra produkta var redzēt sastāvu un ražotājvalsti. Piemēram, ja paņemam košļenes, kuras ražotas Vācijā, tad redzams, ka tur ir mazāk E,» par sastāva atšķirībām viena zīmola Rietumeiropā un Austrumeiropā ražotos produktos, kuras saviem pircējiem izceļ lielveikali Sky, stāsta to īpašnieka Skai Baltija tirdzniecības direktore Evija Grīnberga.

Citu aptaujāto lielveikalu pārstāvji kvalitātes atšķirības no dažādiem reģioniem nākušās precēs pamanījuši neesot. Tajā pašā laikā atzīst, ka būtu lietderīgi Latvijā veikt pētījumu, lai konstatētu, vai bažas par dažādu produktu saturu ir pamatotas.

Lielveikala Sky plauktos cits citam blakus ir izkārtoti viena zīmola produkti, kuriem atšķiras ne tikai ražotājvalsts, bet arī cena. Vācijā ražotais jogurts maksā divreiz vairāk nekā no Polijas ievestais. Aplūkojot iepakojumu, vācu jogurta trauciņš sver 15 gramu mazāk nekā poļu. Savukārt aptuveni trīsreiz vairāk plūmju būšot atrodamas dārgākajā produktā. E. Grīnberga atzīst, ka laboratoriskas analīzes, kas parādītu atšķirības, kuras tika izceltas Sky reklāmas kampaņā, veiktas neesot. Apgalvojums par pārtikas un saimniecības preču (piemēram, veļas pulvera) atšķirīgo saturu esot balstīts uz tā marķējumā redzamo informāciju un degustācijām, kuras veikuši veikala darbinieki un pircēji.

Nogaršojot abus jogurtus, Dienas redakcijā secinājām, ka izteiktāka plūmju garša piemīt poļu ražotajam. Informācija par garšas pastiprinātājiem uz abiem iepakojumiem pieejama nebija. Savukārt plūmju gabaliņu daudzums trauciņos vizuāli neatšķīrās.

Pārtikas veikaliem Maxima preces tiekot piegādātas gan no Austrumeiropas, gan Rietumeiropas, taču lielu nozīmi tam nepievēršot. «Bieži vien arī līguma slēgšanas brīdī nav zināms, no kuras valsts produktu piegādās, jo ražotājs garantē kvalitāti neatkarīgi no valsts, kurā produktu ražo,» teic Maxima pārstāvis Ivars Andiņš. Vienlaikus viņš norāda, ka no dažādām valstīm piegādātiem produktiem būs atšķirīgas garšas nianses, taču tam nevajadzētu atsaukties uz kvalitāti. «Skandināvijā garšos viens, Vācijā cits, un arī Baltijas valstīs būs citādi, tā tas ir,» teic lielveikala pārstāvis. Konkurentu Sky reklāmas kampaņu I. Andiņš uzskata par «interesantu un oriģinālu mārketinga gājienu», tomēr draudus tajā neskata, jo nedomā, ka produkta izcelsmes valsts klienta izvēli būtiski ietekmē.

«Stereotips «Rietumeiropā viss ir kvalitatīvāks» ne vienmēr īstenojas dzīvē. Mums ir bijuši konkrēti gadījumi, kad uzzinām par kādas preces publisku atsaukumu, jo tai ir kvalitātes problēmas, taču izrādās, ka kvalitātes neatbilstība ir Vācijā, nevis Polijā ražotajām partijām,» stāsta Rimi Latvia pārstāve Dace Valnere. Ar ražotājiem slēgtajos līgumos Rimi akcentējot to, ka precei neatkarīgi no ražošanas valsts ir jāatbilst Eiropas Savienības likumu prasībām. D. Valnere teic, ka Rimi neesot pamata domāt, ka dažādās valstīs ražotu preču sastāvs, izņemot garšu, smaržu un izskatu, varētu būt citāds. «Sky droši vien var pamatot atšķirības, par kurām runā savā reklāmas kampaņā. Katrs veikals izvēlas veidu, kā runāt ar savu pircēju,» viņa saka.

Lai gan I. Andiņš norāda, ka ražotājvalsts klienta izvēlē būtisku lomu nespēlē, tomēr valsts institūciju veiktas produktu satura analīzes pārtikas lielveikaliem lieti noderētu. «Būtu ļoti interesanti iepazīsties ar šāda pētījuma rezultātiem. Ja tiešām izrādītos, ka atšķirīgās valstīs ražotiem produktiem ir atšķirīga kvalitāte, tad mēs varētu vērsties pie ražotāja un teikt, ka nopietnas analīzes uzrāda to un to,» spriež Maxima pārstāvis.

«No vienas puses, ir saprotams, ka ražotāji cenšas pieskaņot savas preces konkrēta reģiona vajadzībām, tomēr šajā gadījumā rodas jautājums, cik šāda rīcība ir pamatota. Vienlaikus ražotājam jārēķinās ar to, ka patērētāji kļūst aizvien mobilāki, kā rezultātā šāda rīcība, lai arī būtu attaisnota ar labākajiem nodomiem, var novest pie patērētāju uzticības zuduma,» teic Konkurences padomes pārstāve Inita Kabanova. Ja kādu no uzņēmējiem neapmierinot Sky rīcība, viņiem ir iespēja vērsties tiesā. Vienlaikus I. Kabanova norāda, ka ikvienam uzņēmumam ir tiesības izcelt savu preču īpašības, galvenais, lai tas atbilstu patiesībai. Sky reklāmas bukletos tas pamatots ar atšķirībām preču marķējumos.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?