Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +21 °C
Daļēji apmācies
Pirmdiena, 23. septembris
Vanda, Veneranda, Venija

Var atļauties svinēt krāšņāk un vērienīgāk

Ja ne rožainu, tad katrā ziņā ļoti optimistisku ainu par pasākumu rīkotāju un nodrošinātāju darbības rādītājiem uzbūrusi kompānija Lursoft. Tās veiktajā pētījumā konstatēts, ka aktīvi tiek reģistrēti jauni nozares uzņēmumi, strauji kāpj to apgrozījums un divu gadu laikā zaudējumi sarukuši četras reizes. Tomēr aptaujātie nozares speciālisti nesteidz skaļi jūsmot par krīzes beigām, lai gan atzīst, ka pasākumi kļūst bagātīgāki, krāšņāki un dārgāki.

Pētījumā ietverti gan mazie pasākumu organizētāji, gan arī pasākumu tehnikas nodrošinātāji, festivālu rīkotāji, tai skaitā arī Positivus, citiem vārdiem - atlasē iekļauti visi Latvijā patlaban strādājošie uzņēmumi, kuri kā savu darbības pamatnozari norādījuši mākslas palīgdarbības vai citu izklaides un atpūtas darbību, Dienai skaidro SIA Lursoft IT pārstāve Indra Jansone. Tas, ka vienā pētījumā izvērtēti gan pasākumu rīkotāji, gan firmas, kas nodrošina attiecīgu aparatūru, tomēr rada mazas neskaidrības, turklāt kopējo ainu veido gan lielo festivālu, gan pavisam šauram lokam paredzētu korporatīvo ballīšu un pat bildināšanu organizētāji.

Arī mūsu ir vairāk

«Pēdējos gados nozare atkal tikusi atpakaļ uz zaļa zara,» secināts Lursoft pētījumā, to pamatojot ar apgrozījuma datiem - 2011. gadā viens nozares uzņēmums apgrozījis vidēji 8015 eiro, pērn vidējais rādītājs palielinājies jau līdz 12 336 eiro, kas ir pieaugums par 53,91%. Pēc apgrozījuma un darbinieku skaita vadošais uzņēmums nozarē ir SIA Kompānija NA, kas gan nonākšanu šādā pētījumā uztver ar zināmu mulsumu. Uzņēmuma rīkotājdirektors Jānis Urlovskis norāda, ka kompānija pati pasākumus nerīko, bet gan tos apkalpo, izīrējot podestus un aparatūru. «Pasākumu kļuvis vairāk, bet arī mūsu ir kļuvis vairāk,» viņš atzīst, ar to domādams konkurences pieaugumu tieši apkalpojošo uzņēmumu vidū. Lielos pasākumos, piemēram, Positivus, darba pietiek vairākām firmām, šogad Kompānija NA apkalpojusi lielo skatuvi. «Augošā konkurence pakalpojumu sfērā noveda mūs pie tā, ka tagad paši ražojam gaismas aparatūru,» saka J. Urlovskis, tā skaidrodams ievērības cienīgos finanšu rādītājus. Nozares pelnošāko uzņēmumu piecniekā četri ir tieši skaņu, gaismas aparatūras un skatuvju nomas uzņēmumi; peļņas līderis ir SIA Akvaparks, kam pasākumu rīkošana arī nav pamatnodarbošanās.

Diemžēl Dienai neizdevās sazināties ar vienu no Kompānijas NA klientiem - SIA Positivus grupa -, kas uzskatāms par vienu no sekmīgākajiem nozares spēlētājiem. Uzņēmuma valdes loceklis Ģirts Majors visu augustu nebūs Latvijā un, kā norādīja īsziņā, par šādu pētījumu neko nav dzirdējis.

Situācija stabilizējas

Liels skaits pasākumu rīkotāju darbojas, apkalpojot korporatīvos pasākumus. Tāda ir arī pasākumu aģentūra Piraija Event, kam 99% ir tieši korporatīvie pasākumi. Noklausījies Lursoft pētījumā minēto salīdzinājumu ar zaļo zaru, aģentūras vadītājs Oskars Šļakota nesteidz tam piekrist: «Situācija stabilizējas, uzņēmumi arvien savlaicīgāk organizē savus pasākumus, ātrāk ir zināmi kompāniju budžeti. Klienti izvērtē cenu, ideju un pieredzes balansu. Tām aģentūrām, kas darbojas daudzus gadus, ir vieglāk strādāt. To, ka būtu zaļš zars, viss plauktu, es gan gluži neteiktu.» Viņa pieredze rāda, ka apmēram par 15% pieaug pasākumu apjoms un kvalitātes rādītāji - galdi ir bagātīgāki, tiek nolīgti viesu sagaidītāji, vakarā muzicē ne tikai grupa, bet arī dīdžejs utt. Pētījumā citēts SIA Baltijas izklaides aģentūra valdes loceklis Andris Jēkabsons, kurš norādījis, ka publiskajos reģistros pasākumu rīkotāju skaits sasniedzis apmēram tūkstoti, taču nopietnu nozares spēlētāju ir ap divdesmit, jo lielākajai daļai uzņēmumu šis nav primārais uzņēmējdarbības veids. Tam piekrīt arī O. Šļakota, kurš labprāt komentē vēl vienu pētījuma secinājumu - 23% šīs jomas uzņēmumu reģistrēti pēdējos trīs gados, piektā daļa izklaides sfērā darbojas vismaz desmit gadu. «Jaunie censoņi nāk klāt visu laiku, bet maz ir to, kas izsitas un izaug par aģentūrām. Mēs jūtam arī to, ka sabiedrisko attiecību un reklāmas aģentūras attīsta pasākumu rīkošanu kā vienu darbības atzaru,» saka O. Šļakota.

Šīs jomas kopējā bilance gan joprojām ir mīnusos, taču zaudējumi pērn ir četras reizes zemāki nekā 2011. gadā, liecina pētījuma dati. Vidējais zaudējumu apjoms pagājušajā gadā vienam uzņēmumam ir 53 eiro.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Nozares vadošie uzņēmumi pēc lielākā apgrozījuma 2


Uzņēmums Apgrozījums Apgrozījuma izmaiņas
2013. g., pret 2012. gadu, %
1. SIA Kompānija NA 5,76 +62,06
2. SIA Akvaparks 3,82 +15,54
3. SIA Ideju institūts 2,02 +21,10
4. SIA Dzintara disks 1,76 -24,64
5. SIA Positivus grupa 1,58 +36,70
* milj. EUR
Avots: Lursoft

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?