Cena +30%
Zelta cena šogad ir pieaugusi par nepilniem 30%, pārsniedzot 1140 dolāru par Trojas unci, jo investori baidās, ka dolāra, kas krīzes laikā bija «drošs patvērums» investoriem, vērtība pavājināsies, arī vairāku valstu centrālās bankas savas rezerves ir papildinājušas ar zeltu. Tādējādi zelts joprojām tiek uzskatīts par stabilu vērtību, kurā ieguldot naudu tā saglabās savu vērtību, lai kas arī notiktu nākotnē.
Pagaidām gan cenas rotaslietām netiek paaugstinātas, jo ekonomiskā situācija pircēju maciņus ir padarījusi ievērojami plānākus un jau tāpat pieprasījums krities aptuveni uz pusi, kas liek pārdevējiem domāt, kā piesaistīt klientus - cenas paaugstināšana diez vai būtu labākais risinājums.
Turklāt iepriekšējos gados bieži vien klienti nāca iegādāties kādu juvelierizstrādājumu spontāni - ierauga un nopērk, bet tagad pārsvarā pirkums tiek rūpīgi apsvērts, atzīst paši tirgotāji.
Pircēji iegādājas dažādas dārglietas, taču tendences nav mainījušās - galvenokārt pērk gredzenus un auskarus, kas nemaksā ļoti dārgi.
Nevar palielināt
Rīgas juvelierizstrādājumu rūpnīcas valdes loceklis Aleksands Ančevskis norādīja, ka zelta cenas kāpums pasaulē ietekmē juvelierizstrādājumu cenu, taču ekonomiskās situācijas dēļ to nav iespējas palielināt, tāpēc vēl vairāk - juvelierizstrādājumu pārdevēji rīko akcijas, kā rezultātā juvelierizstrādājumu cenas ir kritušās par 10-20%. Pieprasījums joprojām ir nepietiekams - salīdzinot ar laika posmu pirms gada, tas krities par 40-50%.
Arī SIA Sudraba nams valdes loceklis Jānis Legzdiņš skaidroja, ka pagaidām dārgmetālu cenas pieaugums pasaules biržās uzņēmumu nav skāris un produkti tiek tirgoti par tādām pašām cenām kā iepriekš - tas varētu turpināties vēl kādu laiku. Tomēr, neskatoties uz zemajām cenām, pieprasījums pēc juvelierizstrādājumiem samazinājies par aptuveni 35%.
Paredz kāpumu
Tomēr Trasta komercbankas Trasta operāciju nodaļas vadītājs Alans Kairovs norāda, ka ar laiku arī juvelierizstrādājumu cenas izjutīs zelta cenu pieaugumu.
«Tāpat kā naftas cenas tieši vai netieši ietekmē preču un pakalpojumu cenas, arī zelts ir ne tikai dārgmetāls ar tirgus vērtību, bet ražošanas izejviela, kas ietekmē preces gala vērtību. Citiem vārdiem - zelta cena ietekmē no tā ražoto priekšmetu cenu,» norāda eksperts.
Runājot par juvelierizstrādājumiem, kas vienkāršo patērētāju vidū ir visizplatītākā no zelta ražotā prece, to cenu nosaka divi faktori, skaidro A.Kairovs.
Fiksētais jeb darbaspēka faktors, kas saistīts ar ražošanas procesā ieguldīto daļu, un mainīgais faktors - zelta cena. Atkarībā no mainīgā faktora mainās saražoto zelta izstrādājumu cena.
Ja zelta cenas kāpums turpināsies arī nākotnē, loģiski, ka patērētājiem nāksies šķirties no arvien lielākām naudas summām.