Šādi un līdzīgi jociņi piepildīja internetu jūlijā, kad autoražotāja Dr. Ing.h.c.F.Porsche AG valdes priekšsēdētājs Vendelīns Vīdekings pamāja atvadu sveicienu paša uzceltajai impērijai. Tumši zilajā Panamera viņš aizveda līdzi solīdu atkāpšanās naudu - 50 miljonus eiro. Ar gada algu 77 miljoniem eiro 2008.gadā viņš kļuva par vislabāk atalgoto uzņēmuma vadītāju Vācijā. Var būt, ka tā ir taisnīga samaksa par ģimenes uzņēmuma pārvēršanu tik ietekmīgā spēkā, kas uzdrošinājās pretendēt uz vācu autobūves milža Volkswagen kontrolpaketi. Tieši Vīdekings izvilka Porsche no depresijas, kurā sporta auto ražotājs bija ieslīdzis 90.gadu sākumā. Viņš izdomāja Boxster jeb Porsche «pa lēto» un automašīnu, ko zākā zaļie un sociķi, bet kas padarīja Porsche stāvus bagātu, - apvidus auto Cayenne. Vīdekinga Napoleona plāniem kāju priekšā aizlika ekonomiskā krīze. Miljardos mērāmais caurums pēc VW akciju iegādes neizskatījās glīti, un Vīdekings bija spiests posteni atstāt. Vakar Volkswagen iegādājās 42% naudas grūtībās iekļuvušā uzņēmuma, un par jaunizveidotā Porsche SE valdes priekšsēdi tika iecelts ne mazāk harismātiskais VW boss Martins Vinterkorns. Taču Vīdekings aiz sevis atstājis dižus sasniegumus. Arī ambiciozo četru durvju sporta auto Porsche Panamera projektu, ko AutoDiena devās aplūkot tā mājās Leipcigā.
Cayenne vietā - Panamera?
Par kaut ko līdzīgu Porsche sapņoja jau sen, un 1989.gadā pat tika sākts sportsedana prototips 989. Taču deviņdesmitie gadi nebija veiksmīgākais laiks Porsche vēsturē, un projekts tika apturēts, lai atsāktos pēc piecpadsmit gadiem un ar Vīdekinga sapelnītu naudu kabatā. Panamera ražo Leipcigā uz vienas līnijas ar Cayenne. Ņemot vērā lejupslīdošo pieprasījumu pēc dārgiem SUV, tas ir smalks aprēķins, jo ieplānotajiem 20 000 Panamera gadā problēmu ar noietu nebūs. Lai gan Panamera dēļ rūpnīcas platība vairāk nekā divkāršojusies, faktiski tā ir tikai montāžas līnija, jo V8 motori ierodas no Štutgartes, bet nokrāsotas virsbūves - no VW rūpnīcas Hannoverē. Kaut kas līdzīgs novērojams Maserati rūpnīcā Modēnā, kur nav ne robotu, ne prešu, jo sastāvdaļas atved no Ferrari rūpnīcas netālajā Maranello.
Skaistuma priekšrocības
Panamera izskatu īsti nav iespējams aprakstīt. Fotogrāfi izmisumā plēš matus no galvas, jo bildēs lielākajā daļā rakursu piecmetrīgais Porsche izskatās pēc plakana laukakmeņa vai tehnoloģijām pildīta cepelīna. Droši vien vainīga Carrera līdzīgā aizmugure, bez kuras tādā auto varēja arī iztikt, taču dizaineri uzstāja, ka Porsche dibenam jābūt. 911.sērijas automašīnām no tā automātiski izlien antispārns. Panamera Turbo tas ir antispārns visiem antispārniem, jo ne vien paceļas, bet vēl izbīda uz sāniem papildu spārnus. Tuvplānā Panamera izraisa neiedomājamu respektu kā cilvēku roku darbs, kura tehniskais izpildījums aizēno estētiskās vērtības. Tie, kas redzējuši mašīnas šķērsgriezumu, stundām var stāstīt par benzīnbākas fantastisko formu un agregātu izvietojumu. Tajā pašā laikā divi normāla auguma vīri var sasveicināties pāri Panamera jumtam, jo auto ir neticami zems. Automašīnas nosaukums, tāpat kā 911 Carerra, cēlies no leģendārā Meksikas rallija Carrera Panamericana.
Braukšanai ar šoferi neder
Porsche smaida Vīdekinga ūsās par žurnālistu minējumiem, taču pie sevis cer, ka atvils ziņkārīgus Audi S8, Mercedes S klases AMG modeļu pircējus. Pat ar cenu 100 000 eiro Panamera ir lētāka par Aston Martin Rapide, Bentley Flying Spur un Lamborghini Estoque, ja tāds vispār jelkad tiks uzbūvēts. Pēc tam, kad bijušais Porsche boss iesēdās Panamera aizmugurē, inženieriem nācās palaist zemāk sēdekļus, lai iegūtu vairāk vietas ģeniālajai galvai. Panamera ir arī ļoti plats auto, taču par limuzīnisku svētlaimi pakaļējos sēdekļos labāk aizmirst. Panamera ir Porsche līdz pēdējai skrūvītei, un pasažieri piedalās braukšanas procesā pat pret pašu gribu. Turklāt priekšējie sēdekļi atrodas tieši uz grīdas, atstājot pamaz vietas pēdām. Ausu baudījumam vislabāk der uzskaņotais izplūdes trakts, taču Panamera ievedusi autopasaulē Berlīnes high-end audiotehniķus Burmester.
7.kosmiskais ātrums
Tāpat kā Carrera, arī šajā auto kungs un pavēlnieks sēž pie stūres, kura ir tāda pati kā Porsche 911 līdz ar klasisko instrumentu kombināciju un atslēgu kreisajā pusē, kas tur aizķērusies kopš vecajiem Lemānas sacīkšu laikiem. Viduskonsole atgādina Vertu telefonu, jo Porsche neuzticas daudzpakāpju borta datoriem un izliek visas pogas acu priekšā. To var izrādīties padaudz, jo par piemaksu Panamera ir regulējams klīrenss, maināmas cietības amortizatori, visbiežāk arī visu riteņu piedziņa un PDK divsajūgu ātrumkārba ar septiņiem ātrumiem. Panamera klasiskās piedziņas variants ar 400 ZS ļoti atgādina Maserati Quattroporte Sport GTS, kas faktiski ir Ferrari ar četrām durvīm. 500 zirgspēju Panamera Turbo ir mašīna ar teju avionisku atsaucību stūrei un gāzes pedālim. Aizmirst, ka esi pie piecus metrus gara luksusa auto stūres, var jau otrajā līkumā. Ar divu tonnu pašmasu tas ir apbrīnojami, lai gan Panamera vairāk nekā jebkurš cits Porsche piešķir jēgu keramiskajiem bremžu diskiem. Pa vidu agregātstāvokļiem ledus (Panamera S) un tvaiks (Panamera Turbo) atrodas normāls, plūstošs ūdens - Panamera 4S ar atmosfērisku 4,8 l motoru, taču ar pilnpiedziņu, kas turbomašīnai ir obligāta. Izbraucot ar 4S, visvairāk šķobās pārliecība, ka īstenam Porsche velkošie riteņi ir tikai pakaļējie, un uzmācas vēl ķecerīgākas fantāzijas. Piemēram, jauns Porsche 928 laidiens, kam motors atrastos tur, kur normālās automašīnās, bet pietiktu ar divām durvīm un diviem sēdekļiem.