Starptautiskā nominantu izstāde, kas tiek rīkota sadarbībā ar Igaunijas mākslas muzeju KUMU, Latvijā būs apskatāma pirmo reizi - no 10.decembra līdz 3.februārim izstāžu zālē Rīgas mākslas telpa. Izstādē piedalās mākslinieki no valstīm, kurās darbojas Swedbank - jau minētais Johansons, Teniss Sādoja (Igaunija), Jons Gasjūns (Lietuva), Viktors Alimpijevs (Krievija) un Magnuss Valīns (Zviedrija).
Johansonu pagājušajā pavasarī balvai nominēja par darbiem Gaisa straumes un Varavīksne tumsas valstībā. Abi ir viena cikla darbi, kurā tiek skatīts ūdens un kustība. «Kad bija pabeigtas Gaisa straumes, kurās ir liela ūdens masa, sagribējās paskatīties uz ūdeni mikrodaļiņās, un to izvēlējos darīt smalkas miglas formā darbā Varavīksnes tumsas valstībā,» par darbu tapšanu stāsta V.Johansons. Gaisa straumes, kur tika izmantoti Meteoroloģijas centrā savāktie vētru dati, akcentēja klimatisko pārmaiņu drāmu miniatūrā veidā, taču V.Johansons norāda, ka «darbam ir vairāki plāni - viens ir klimatiskais, bet ir arī haotiskais plāns - nelineāri dabas procesi un to dinamika caur ūdeni. Arī miglas kustība Varavīksnes tumsas valstībā konceptuāli it kā neko neparāda, taču darbojas līdzīgi klimata dinamikai».
Dzīves izziņa
Tematiku V.Johansons tuvina zinātnei, kas viņu interesē kā daļa no dzīves izziņas. «Zinātne raisa domas un iedvesmo. Zinātne un filozofija nāk no viena impulsa - pasaules un sevis iepazīšanas dziņas. Tāpēc es nenodalu dažādas dzīves jomas un nozares. Zinātne palīdz apjaust cilvēka pasauli. Turklāt, lai konkrētas idejas iemiesotu fiziskā formā, lai tās pasniegtu, vajag zinātniskas metodes,» norāda mākslinieks. Līdz mākslai V.Johansonam nebija darīšanas ar zinātni - viena gada jurisprudences studijas («Toreiz tas vidusskolniekam skaitījās labākais, ko izdarīt - iestāties juristos,» mākslinieks ar smīnu atminas 90.gadus), paralēli darbība popmūzikā un videomākslā, vēlāk elektroniskās mūzikas studijas prestižajā Hāgas Sonoloģijas institūtā. Augstu novērtēts veikums sadarbībā ar arhitekti Ilzi Miķelsoni un mākslinieku Kristapu Ģelzi - uzvara Kultūras ministrijas rīkotajā starptautiskajā metu konkursā Okupācijas upuru piemiņas memoriāls ar darbu Vēstures taktīla.
Gandrīz visos V.Johansona darbos ir neiztrūkstošs elements - skaņa. «Tas ir organiski. Pragmatiski nepiedomāju pie tā, lai kaut ko taisītu ar skaņu. Vienkārši domas raisās tajā virzienā. Īpaši pēdējā laikā vairs neizdomāju, kāds darbs būs - ļauju tam veidoties procesā. Piemēram, Gaisa straumēm sākotnējā variantā nebija klāt skaņas, bet tagad būs,» stāsta V.Johansons. Viņa jaunākais darbs ir Concord - sava veida ar elektrību darbināta arfa, kuras stīgās noteiktās frekvencēs palaiž maiņstrāvu, tās sakarst un rezonē. Darbs bija skatāms mākslas projektā Survival Kit un iespējams, ka varēs dzirdēt koncertos kā mūzikas instrumentu.
Bioloģiskās sistēmas
Pēdējā laikā V.Johansons interesējas par bioloģiskajām sistēmām. «Cikls ar ūdeni - noslēgts. Šobrīd mazliet interesējos par sistēmām, kas pašorganizējas, haosu evolucionārā kontekstā. Idejas vēl nav izkristalizējušās, taču šī tēma rezonē manās līdzšinējās interesēs. Evolūciju skatu gan dzīvajā, gan nedzīvajā, gan garīgajā dabā. Kā cilvēka pieredzi, kā cilvēka situāciju.» Primāri mākslinieku interesē situācijas radīšana. «Nevis pieredzes atainojums, teiksim, kaut ko nofotografēt vai uzgleznot, bet radīt skatītājiem piedzīvojumu tiešā, nepastarpinātā veidā - radīt viņiem autentisku situāciju. Tas ir būtiskākais, tādēļ uzņemos lielas pūles, lai risinātu šādu situāciju. Tas ir laikietilpīgi, nākas iedziļināties inženiertehniskajos jautājumos, kas mani nemaz neinteresē,» atzīst mākslinieks.
Sakritība: pirms izstādīšanas Rīgas mākslas telpā mākslinieka zīmīgi nosauktais darbs Varavīksne tumsas valstībā tika izstādīts reiz leģendārajā un kūsājošajā Liepājas Karostas mākslas centrā K@2 neilgi pirms tā bēdīgā gala. Šoreiz savukārt nezināmā nākotnē ieiet Rīgas mākslas telpa, par kuru Rīgas nami rīko apsaimniekošanas konkursu.