Izmanto iespējas, nevis taupa
Jau vairāk nekā 20 gadu vides reklāma ir stabils medijs Baltijas valstīs ar pastāvīgi pieaugošu tirgus daļu, kas jau šobrīd nodrošina 8,5-9% no kopējā mediju patēriņa. Brīvi pieejama vienmēr un visur, tā ir neatkarīga no indivīdu apzinātas izvēles mediju patēriņa jomā, taču reizē ir neuzbāzīga, ar unikālām iespējām sasniegt visplašāko auditoriju.
Šogad, atšķirībā no iepriekšējiem gadiem, vides reklāmas tirgu Latvijā raksturo uzņēmumu gatavība investēt līdzekļus vides reklāmā, maksimāli izmantojot medija sniegtās iespējas, nevis mēģināt ietaupīt resursus, samazinot reklāmas budžetu. Ja klients ir pārliecināts par izvēlētā medija un risinājuma efektivitāti, ir jūtama gatavība medijā investēt arī vairāk. Katrā ziņā paredzams, ka šogad saglabāsies reklāmdevēju tendence meklēt risinājumus ar vislielāko resursu atdevi.
Analizējot vides reklāmas klientu loku Baltijas valstīs, jāatzīmē, ka Igaunijā vides reklāmās liels ir vietējo ražotāju un pakalpojumu sniedzēju īpatsvars. Latvijā un Lietuvā tas ir nedaudz mazāks, tomēr ar tendenci palielināties. Ja raugāmies uz starptautisko klientu klāstu, tas ir gana plašs. Pēdējo gadu tendences pasaulē pierāda, ka plaši pazīstamie un «klasiskie» zīmoli savā reklāmas komunikācijā vides reklāmu izvēlas arvien vairāk - vidēji šo zīmolu vides reklāmas budžets ir 17%- 18%, attiecīgi vidējam zīmolam tie ir 9%. Savukārt zīmoli, kuri strauji attīsta savu popularitāti, vides reklāmās investē aptuveni 13% savu mediju budžeta. (Avoti: Mindshare / Millward Brown/ Brand Z / The Nielsen Company).
Jauni risinājumi ar integrētām tehnoloģijām
Sociālo tendenču un auditorijas dzīvesstila izmaiņas neizbēgami ietekmē arī vides mediju attīstību. Tāpēc Baltijas valstīs šobrīd progresē reklāmas risinājumi ar integrētām tehnoloģijām, piemēram, izmantojot mobilās tehnoloģijas - šobrīd Latvijā vairāk nekā 26% reģistrēto mobilo telefonu ir viedtālruņi, kuru izmantošanas īpatsvars pieaug ar katru dienu.
Pasaules praksē veiksmīgs izrādījies piemērs, kas apvieno tradicionālo reklāmas stendu un mobilo tehnoloģiju risinājumus, - nofotografējot un ielādējot mobilajā telefonā QR kodu no reklāmas plakāta, automātiski tiek reģistrēts attiecīgā produkta pirkums, un tas tiek nekavējoties piegādāts uz mājām.
Vēl viens būtisks jaunums vides reklāmas tirgū - Baltijas valstīs drīzumā tiks ieviests mūsdienīgākais reklāmas kampaņu plānošanas rīks Outdoor Impact. Latvijas, Lietuvas un Igaunijas vadošie vides reklāmas uzņēmumi ir vienojušies par šādas programmas nepieciešamību, lai vides reklāmas plānošana būtu līdzvērtīga ar citu mediju plānošanas iespējām. Starptautiskās sistēmas pamatā ir daudzi pētījumi un statistika, kas ļauj noteikt, cik daudz cilvēku pārvietojas konkrētajā vietā, kur atrodas vides reklāmas nesējs. Šo pētījumu pamatā ir gan patērētāja pārvietošanās paradumi, gan satiksmes, gan sabiedriskā transporta pasažieru un gājēju plūsmas, kā arī zinātniski atzinumi par reklāmas atdevi, ņemot vērā reklāmas stenda novietojumu attiecībā pret ceļu, tā izmēri, apgaismojums u. c.
TNS Latvia 2010. gada pētījumā 66% iedzīvotāju atzīst, ka viņiem patīk vai drīzāk patīk iegūt informāciju no reklāmām vides reklāmas stendos. Patērētāja pozitīvā attieksme pret mediju, arī milzīgā auditorija, jauni plānošanas rīki, ar kuriem uzrunāt precīzu mērķauditoriju, ir argumenti, kuru dēļ vides reklāmas risinājumi piesaista plašu uzņēmumu loku.
* Clear Channel Latvia valdes locekle