Laika ziņas
Šodien
Migla
Ceturtdiena, 26. decembris
Megija, Dainuvīte, Gija

Viena no aviācijas industrijas neredzamās puses

Simona Ivulāne (31) aviokompānijā airBaltic ir cilvēks, kas stāv aiz visa tā, ko pasažieri redz lidmašīnas salonā. «Ko un kā dara stjuarti, ko pasažieri uz borta var apēst, iedzert, nopirkt - tas viss ir manā ziņā,» saka Simona, kura airBaltic vada gan Lidojumu servisa, gan Dokumentācijas nodaļu. Darbu uzņēmumā viņa gan sāka kā stjuarte. «Vēlāk, kad lidoju kā pasažiere, man vēl kādu laiku rokas trīcēja un gribējās stjuartiem norādīt, kā ko darīt. Bet nu vairs ne. Tagad lidojumus izbaudu,» Simona smaida.

Latviski ne vārda

Simonas sākotnējais aicinājums bija valodas. Pēc Jēkabpils Valsts ģimnāzijas beigšanas viņa iestājās Daugavpils Universitātē (DU), kas piedāvāja padziļināti apgūt angļu un vācu valodu, turklāt sakombinēt paralēli divas bakalaura programmas - angļu filoloģijā un pedagoģijā. «Uz skolu bieži brauca ārzemju skolēni no sadarbības skolām. Man patika iesaistīties, patika darboties ar cilvēkiem, un sapratu - lai to darītu, ar viņiem ir jārunā, un viņi nav tikai latvieši; jāprot valodas.»

Studiju sākums izrādījās īsts pārbaudījums. «Aizejam uz pirmo valodniecības vai vācu valodas gramatikas lekciju, bet tur latviski neviena vārda! Pirmos divus gadus ļoti cīnījāmies, bet pēc tam viss aizgāja,» Simona atceras un stāsta, ka valodas apgūt palīdzējusi arī piedalīšanās universitātes dzīvē un dažādās programmās.

Praksē Rostokas Universitātē Simona pirmo reizi konstatēja, ka spēj sarunāties ar vāciešiem un viņi viņu saprot. «Tas bija apliecinājums - jā, esmu kaut ko sasniegusi.» Vēlāk, kad bija jādodas pedagoģiskajā praksē, Simona pieteicās Comenius programmā un trīsarpus mēnešus nostrādāja par angļu un vācu valodas skolotāju 7.-10. klasēm privātskolā Dānijā. «Ieraugot skolēnus, baisi palika - viņi nebija tādi kā Latvijā, bija daudz panku u. tml. Taču izrādījās, ka skolēni ir vienkārši fantastiski! Reiz paskatījos kādu ārpusstundu nodarbību - tur tie paši panki kolosāli spēlē mūziku, dzied, sacer vārdus dziesmām. Es šo skolu joprojām palaikam apciemoju, uzturam kontaktus.»

Procedūra no nekā

Simonas pirmais darbs paralēli studijām bija Eurolines autobusu pavadone. Viņa braukāja uz Vāciju, darbs, kas dažkārt prasīja neatslābstošu uzmanību pat 36 stundu garumā, Simonai patika, un vienīgais mīnuss bija laika trūkums pašai sev. Ieraudzījusi sludinājumu par stjuartu atlasi airBaltic, Simona nosprieda: ja jau varu autobusā, kāpēc ne lidmašīnā? «Pieteicos, mani uzaicināja uz interviju. Joprojām atceros to dienu - kā gāju, kā lija lietus, kā mani aplēja mašīna, kā skrēju veikalā pirkt citas drēbes,» Simona stāsta.

Par stjuarti viņa nostrādāja gadu, taču jau apmācību laikā Simonai bija iespēja pāris nedēļu padarboties airBaltic birojā. «Ievadīju datus pēc lidojumiem - dokumentāciju, ko nodod stjuarti un piloti. Pēc gada šī vieta kļuva vakanta, man piedāvāja pieteikties. Izturēju konkursu un dabūju šo amatu,» Simona stāsta, kā kļuva par lidojumu datu uzskaitvedi.

Drīz vien viņa sāka nodarboties ar lidojumu ekspluatācijas rokasgrāmatām. «Stjuartiem un pilotiem ir procedūras, kas jāievēro, un katrā lidojumā viņi lieto šīs rokasgrāmatas. Mēs sadarbībā ar tehniskajiem pilotiem veicām to uzturēšanu - lai visas procedūras būtu saskaņā ar Latvijas un starptautiskajām prasībām. Tiklīdz ir kādas regulu izmaiņas, tās jāiekļauj rokasgrāmatās. Tas bija papīru darbs, taču interesants, jo redzi, kā no nekā var uztaisīt procedūru, kas palīdz pilotiem un stjuartiem ikdienā.» Tas viss joprojām ir Simonas pārraudzībā, tiesa, jau augstākā līmenī. Piedāvājums kļūt par Dokumentācijas nodaļas priekšnieci Simonai bija pirmā vadītājas pieredze. «Tiku galā labi, jo te nonāk cilvēki, kas ir gudri, izglītoti, zina, ko no viņiem prasa, un ir ar atbildības sajūtu, tāpēc ir viegli sastrādāties.» Kad pērn uzņēmums nolēma apvienot divas nodaļas, Simonas uzraudzībā nonāca arī lidojumu serviss.

Lego uz paplātes

Simona ir viena no tiem, kuru nopelns ir jaunā airBaltic personalizētā ēdienu iepriekšpasūtīšanas sistēma. Tas, ka pasažieri pirms lidojuma var pasūtīt, ko ēdīs lidmašīnā, aviācijas nozarē nav nekas jauns, taču iespēja nevis izvēlēties kādu no jau gataviem piedāvājumiem, bet gan uz virtuālās paplātes sakomplektēt maltīti no sev vēlamajām vairāk nekā 70 sastāvdaļām - šāds serviss airBaltic, izrādās, ir pirmajiem pasaulē. Simona atklāj, ka ideja par to radusies, ieklausoties pasažieru komentāros par vēlmi vairāk variēt. «Protams, visi jauninājumi sākotnēji prasa daudz laika un enerģijas. Ieviešana ir ļoti grūta, procesu ķēdītē jāpamana visas nianses. Ja kādu sīkumu būsim palaiduši garām, iecerētais vairs nestrādās, būs kļūdas. Tomēr viss ir izdarāms, sevišķi, ja pēc tam dzirdam labas atsauksmes. Līdz ar šo jauno sistēmu jau pēc mēneša mums vidējā pasūtījumu summa palielinājās trīs reizes. Redzu, ka cilvēkiem patīk spēlēties ar savu paplāti. Tas ir kā lego konstruktors.» Simona stāsta, ka arī ēdienu atlase ir detalizēts process - sākot no idejām un beidzot ar degustācijām.

Simonai darbs sagādā prieku, ja ar tā rezultātu ir apmierināti gan pasažieri, gan arī stjuarti, «jo tieši viņi ir tie, kam ar mūsu idejām ir praktiski jātiek galā. Tas ir lielākais gandarījums, kad redzi, ka tavs izdomājums strādā». Simona ir airBaltic patriote, patriotisms neesot mazinājies arī brīdī, kad uzņēmumam klājās grūti, un arī nākotnē Simona sevi redz aviācijā - aizkulisēs, ko pasažieri neredz, taču bez kurām nevar iztikt.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Karjeras kāpnes

Kopš 2012
Lidojumu servisa nodaļas un Dokumentācijas nodaļas vadītāja airBaltic
2010-2012
Dokumentācijas nodaļas vadītāja airBaltic
2007-2010
lidojumu ekspluatācijas rokasgrāmatu administratore airBaltic
2006-2007
lidojumu datu uzskaitvede airBaltic
2005-2006
lidmašīnu stjuarte airBaltic
2004-2005
autobusu pavadone Eurolines

Hierarhija

airBaltic prezidents

operatīvās vadības direktors

lidojumu vadības vecākais viceprezidents

Lidojumu servisa nodaļas un Dokumentācijas nodaļas vadītāja Simona Ivulāne

divi lidojumu ekspluatācijas rokasgrāmatu administratori, elektronisko datu speciālists, divi revīziju koordinatori Dokumentācijas nodaļā, kā arī kontrolieris, operāciju pārraugs, mārketinga speciālists, servisa treniņu vadītāja un četri servisa treneri Lidojumu servisa nodaļā

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?