Diena jau ziņoja, ka no šā gada par darba auto izmantošanu privātajām vajadzībām jāmaksā iedzīvotāju ienākuma nodoklis. Tajā atkarībā no vieglā auto motora tilpuma mēnesī jāmaksā no 23 līdz 85 latiem. Finanšu ministrijai (FM) un VID bija domstarpības par ceļazīmēm. FM iepriekš teica, ka bez esošajām būs vēl jaunas detalizētākai tikai saimnieciskajām vajadzībām izmantotu auto gaitu uzskaitei. VID neiebilda, taču teica, ka tādā gadījumā normatīvos būtu precīzi jāpasaka, par ko šajās ceļazīmēs būtu jāatskaitās.
Tagad no FM teiktā var noprast, ka jaunu ceļazīmju tomēr nebūs un tiks saglabāta vecā kārtība - tāpat kā līdz šim darba auto gaitas būs jāuzskaita saskaņā ar valstī noteiktajiem grāmatvedības standartiem. Arī turpmāk ceļazīmes, kur norāda maršrutu, nobrauktos kilometrus u.c., būs jāraksta tiem, kas darba auto privātajām vajadzībām neizmanto, bet auto nodokļa maksātāji to varēs nedarīt, precizē VID. «Šobrīd gan uzņēmumi arī paši samērā skrupulozi seko savu mašīnu izmantošanai un kārto uzskaiti, rakstot pašu apstiprinātas maršrutu lapas. Tādējādi šīs normas izpildē problēmām nevajadzētu būt,» Dienai vērtē nodokļu eksperte Gunta Kauliņa. Viņa gan uzskata: lai VID pārbaudēs nerastos pārpratumi, būtu vēlams, ka dienests konkrēti pateiktu, kas un kā ir jāuzskaita tiem, kuri darba auto privātajām vajadzībām neizmanto. VID iespēju robežās mēģinās sagatavot ieteicamo formu prasītā uzskaitei, teica dienestā.
Vēl tiek norādīts uz neskaidrībām citu nodokļu aprēķināšanai, ja auto tiek izmantots privātajām vajadzībām. Par uzņēmumu ienākuma nodokli (UIN) ir pateikts, ka izdevumos varēs norakstīt visu izmantoto degvielu saskaņā ar nobrauktajiem kilometriem un noteikto degvielas patēriņa limitu, savukārt tā nav ar pievienotās vērtības nodokli (PVN), teica G. Kauliņa. Nav arī skaidrs, vai saimnieciskās darbības izdevumos un tādējādi arī UIN un PVN apliekamās summas mazināšanai varēs norakstīt citus izdevumus, piemēram, par remontu, apdrošināšanu. Pašreiz spēkā esošie normatīvi to tieši nereglamentē, saka VID, kas šajā jautājumā lūdzis par normatīvu izstrādi atbildīgās FM skaidrojumu.
Tāpat, pēc nodokļu ekspertes sacītā, nav zināms, kā VID pārbaudēs rīkosies tad, ja arī privātajām vajadzībām izmantota auto spidometra rādījumi neatbildīs uzņēmuma kompensētās degvielas patēriņam. «Tas nozīmē, ka kilometri būs nobraukti vairāk, jo daļēji degvielu būs apmaksājis pats darbinieks,» skaidro speciāliste. VID norāda, ka uzņēmumam pašam ir jāteic kārtība, lai dienests pārbaudē var gūt skaidru priekšstatu par degvielas samaksas kārtību un kāpēc spidometra rādītājs neatbilst samaksātās degvielas patēriņam.