Līdz 11. augustam Rīgas biržā atvērtā izstāde Piranēzi. Romas antikvitātes piedāvā ielūkoties augstvērtīgajā un saturiski bagātajā slavenā itāļu meistara ofortu kolekcijā, kas atrodas LNMM krājumos. Izstāde prezentē apjomīgāko un interesantāko Džovanni Batistas Piranezi kolekcijas daļu, kas veltīta Romai un tās apkārtnei.
Neatkārtojams skaistums
Izstādes kuratore, LNMM Ārzemju mākslas departamenta Grafikas kolekcijas glabātāja Valentīna Opolā īsi pirms izstādes atklāšanas 28. jūnijā žurnālistiem stāstīja - kaut arī Venēcija bija Džovanni Batistas Piranezi (1720-1778) dzimtā pilsēta, viņa daiļrades aprises ir saistītas ar mūžīgo pilsētu Romu. Iedvesmu saviem darbiem viņš smēlās ne tikai šīs pilsētas kultūrvēsturiskajā mantojumā, bet arī tā brīža laikmetīgajā arhitektūrā. Viņa aktivitātēm impulsu deva atsevišķu tā laika arhitektu, scenogrāfu, gravieru veikums, arī itāļu arhitekta Andrea Paladio teorētiskie darbi, kas savā ziņā veicināja Dž. B. Piranezi sasniegumus mākslas un arhitektūras sintēzē. Savas dzīves laikā Dž. B. Piranezi radījis ap 1000 ofortu, kas ietilpst 20 gravīru sērijās. «LNMM glabājas vairāk nekā puse no viņa radošā mantojuma,» atklāj V. Opolā. Izstādē skatāmi darbi no tādām sērijām kā Romas skati, Romiešu greznība un arhitektūra, Romas antikvitātes, Senās Romas Marsa laukums u. c.
Būtiska nozīme Dž. B. Piranezi bija oforta tehnikas attīstībā. Viņa pieeja bijusi gleznieciska, vilktā līnija - mīksta, vijīga, vibrējoša, gaismēnu efektus un faktūru veidojoša. «Viņš spēja gan pilnībā izprast zudušās civilizācijas ainavu, gan arī tās arhitektūras neatkārtojamo skaistumu un monumentalitāti,» teic kuratore par mākslinieku, kura daiļradē cieši savijušās baroka, klasicisma un romantisma tendences. Iepazīstinot žurnālistus ar ekspozīciju, viņa atzina, ka šajos darbos ir arī ļoti daudz paša mākslinieka fantāzijas.
Pārsteidz arī itāļus
Dž. B. Piranezi darbi un apcerējumi daudz nozīmēja un nozīmē arhitektiem, dekoratoriem, mēbeļu projektētājiem, sadzīves priekšmetu dizaineriem, vēsturniekiem utt. Preses konferencē klātesošais ārkārtējais un pilnvarotais Itālijas Republikas vēstnieks Latvijā Džovanni Polici piebilda, ka Dž. B. Piranezi šodien iedvesmo arī filmu, grāmatu un teātra izrāžu veidotājus. «Piranezi mākslas vēstījums nāk pie mums cauri gadsimtiem - viņš turpina mūs pārsteigt, un arī mēs, itāļi, nepārtraukti brīnāmies par to,» teic vēstnieks.
«Jo vairāk es studēju mūsu Latvijas kultūru, jo vairāk mums ir jāizprot saknes, un Piranezi mums palīdz nokļūt līdz saknēm,» apgalvo Dr. habil. art. Ojārs Spārītis. Preses konferencē viņš norādīja uz nenoliedzamo Itālijas kultūras ietekmi uz Latviju jau kopš seniem laikiem. «Sāksim ar pašu vienkāršāko - Itālijas izgudrojums ir dedzināts māla ķieģelis. Automātiski - visa mūsu Rīgas arhitektūra, kurā ir sarkans māla ķieģelītis, uzreiz ir radniecīga itāļu kultūrai,» viņš saka un turpina ar virkni citu piemēru.
Rīgas biržas vadītāja Daiga Upeniece pastāstīja, ka šī izstāde aizsāk veselu izstāžu ciklu ar darbiem no LNMM kolekcijas. Nākamā izstāde gaidāma augustā, un tā būs veltīta latviešu glezniecības vecmeistaram Jūlijam Federam. Novembrī būs skatāma beļģu māksla, savukārt jaunā gada sākumā - lietuvieša Mikolaja Konstantīna Čurļoņa simbolisms.