2. aprīlī, parakstot aptuveni 600 miljonus eiro vērto līgumu par 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu būvi un jauno vilcienu apkalpošanu ar konkursā uzvarējušo CAF, bijušais PV vadītājs Nils Freivalds, visticamāk, apzinājās, ka ar līgumu viss nav īsti lāgā. To, ka Latvija līgumā iekļauto grozījumu dēļ varētu zaudēt 100 miljonus latu lielu ES līdzfinansējumu, vairākkārt bija norādījusi Finanšu ministrija. Īsi pēc līguma parakstīšanas N. Freivalds amatu atstāja, tagad PV saimnieko jauna valde, kurai vienlaikus jāvienojas ar CAF par pusēm pieņemamu līguma redakciju un jāsaglabā ES līdzfinansējums, kam nepieciešams grozīt 2. aprīļa līgumu. PV apgalvo, ka līguma grozījumi ir nosūtīti saskaņošanai uz CAF, ko spāņu uzņēmums noliedz, sakot, ka ir saņemts faktiski jauns līgums. «Domāju, ka šobrīd jau tiek realizēts plāns B,» saka CAF potenciālā apakšuzņēmēja, Rīgas vagonbūves rūpnīcas (RVR) valdes priekšsēdētājs Valērijs Igaunis. Tas, viņaprāt, var nozīmēt jauna konkursa rīkošanu.
Viens gaida uz otru
Atbildot uz Dienas jautājumu, vai no Latvijas puses ir saņemti līguma grozījumi, CAF rakstiskā atbildē norāda: «Nē. PV ir nosūtījis CAF pilnīgi jaunu līgumu, kurš neatspuguļo nedz šābrīža realitāti, nedz sarunas starp pusēm, nedz CAF piedāvājumu. Šis līgums satur neatbilstošus nosacījumus.» Vienlaikus CAF uzsver, ka būtu gatavs izskatīt 2. aprīlī parakstītā līguma grozījumus. «Mēs ar nepacietību gaidām, kad PV valde precizēs savu sadarbības piedāvājumu, lai varētu veikt atbilstošus grozījumus līgumā.» PV 11. jūnijā informēja, ka CAF ir oficiāli iesniegts ar Finanšu un Satiksmes ministriju saskaņots jauno vilcienu iepirkuma līguma variants.
PV valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis iepriekš sarunāto interviju Dienai atteica, uz vairākiem jautājumiem nosūtot īsu atbildi, ka PV valdei «ir jādara viss, lai sarunu iznākums un līguma grozījumi būtu labvēlīgi sabiedrībai, atbilstu Latvijas iedzīvotāju un, protams, Latvijas valsts interesēm». Šobrīd PV galvenais darbības mērķis esot līguma grozījumu saskaņošana, lai pēc iespējas ātrāk veicinātu līguma noslēgšanu ar CAF par jauno vilcienu iepirkumu un ražošanu. Iepriekš A. Birkmanis norādījis - ja ar CAF līdz 2. oktobrim [noslēdzas 2. aprīlī parakstītā līguma termiņš] netiks panākta vienošanās, PV rīkos jaunu konkursu, atsakoties no septiņu dīzeļvilcienu iegādes un vilcienu apkalpošanas, ko paredz pašreizējais līgums. «Ja pašreizējā iepirkuma summa ir ap 600 miljoniem, tad jaunajā iepirkumā tiks pirkti 34 elektrovilcieni, katrs par aptuveni pieciem miljoniem eiro, līdz ar to aptuvenā konkursa summa varētu būt 170 miljoni eiro,» aģentūrai LETA skaidro A. Birkmanis. Tiesa, vilcienu apkope tik un tā būs jāveic un pašlaik nav skaidrs, vai to darītu vilcienu ražotājs vai kāds cits. PV valdes loceklis Aigars Štokenbergs intervijā Dienai jau jūnija sākumā pieļāva, ka attiecībā uz Latvijai nepieciešamajiem vilcieniem varētu tikt rīkots jauns iepirkums, ja puses nespēs vienoties līdz 2. oktobrim.
Cer uz kompromisu
Satiksmes ministrija (SM) uzskata, ka spāņu uzņēmums tomēr spēs rast kompromisa risinājumu ar PV un «līgums tiks sakārtots tādā veidā, ka tas neradīs nekādas vēlākas problēmas attiecībā uz finansējuma attiecināmību», norāda satiksmes ministra Aivja Roņa biroja vadītājs Aivis Freidenfelds. SM uzskata, ka jaunā PV valde, uzsākot darbu pirms pāris mēnešiem, «ir darījusi visu, lai līgums atbilstu konkursa nolikumam, šobrīd aktivitātes sagaidāmas no spāņu kompānijas».
Neoficiāli zināms, ka tikai neliela formalitāte, ko atturas veikt SM, neļauj uzskatīt 2. aprīlī parakstīto līgumu par pilnvērtīgi stājušos spēkā. CAF gan norāda, ka līgums ir parakstīts un stājies spēkā, un, ja negatīvi tiks aizskartas CAF intereses, uzņēmums tās aizstāvēšot, izmantojot esošajā līgumā iekļautos nosacījumus. Visticamāk, CAF būtu gatavs runāt par izmaiņām 2. aprīlī parakstītajā līgumā, taču PV vēlas atgriezties pie līguma sākotnējās redakcijas, kur veikti tikai nelieli grozījumi.
Plāns B?
V. Igaunis domā, ka pašlaik valdību veidojošā koalīcija uzskata par nepieņemamu iepriekšējās koalīcijas laikā akceptēto iepirkuma rezultātu, kur vilcienus būvētu CAF kopā ar RVR. «Izskatās, viņi izdomājuši jaunu variantu, kurā sākuši likt pamata akmentiņus.» Par to, viņaprāt, liecina valdes nomaiņa gan PV, gan tā meitasuzņēmumā VRC Zasulauks, kas veic vilcienu remontu un tehnisko apkopi. V. Igaunis uzskata, ka pašlaik tiek mākslīgi novilcināts laiks līdz 2. oktobrim, lai spēku zaudētu esošais līgums ar CAF un varētu sarīkot jaunu iepirkumu, kurā, visticamāk, tiekot gatavota Šveices uzņēmuma Stadler uzvara.
CAF un Stadler Latvijas iepirkumā par jauno vilcienu piegādi spēkojas jau kopš 2010. gada, Stadler šī konkursa ietvaros vairākkārt vērsies ar sūdzībām Iepirkumu uzraudzības birojā un tiesās. Saprotot, ka vieni paši jaunus vilcienus Latvijai uzbūvēt nespēs, RVR par iespējamo sadarbību līdz šim ir runājis faktiski ar visiem pasaules vadošajiem vilcienu ražošanas uznēmumiem, arī konkursantiem, lai daļu no iepirkuma varētu būvēt Latvijā, stāsta RVR valdes loceklis Lazars Raizbergs. Sarunas bijušas arī ar Stadler, ar kuru RVR gan vēlāk nonāca frontes pretējās pusēs, jo atšķirībā no CAF un Francijas Bombardier (arī startēja konkursā kopā ar RVR, taču vēlāk no dalības atteicās) Stadler sadarbību ar vietējo partneri veidot neesot vēlējies. «Viņu biznesa modelis ir atšķirīgs, tajā nav nepieciešams jauns apakškontraktors,» skaidro L. Raizbergs. Pērn Stadler parakstīja nodomu protokolu ar Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīcu, kas paredz sadarbību iepirkumā par elektrisko vai dīzeļvilcienu piegādi Latvijā.