Sugas izcelšanās
2010. gada oktobrī ASV kabeļtelevīzijas kanālā HUB pirmoreiz tika izrādīts multfilmu seriāls My Little Pony: Friendship is magic (Mans mazais ponijs. Draudzība ir maģiska - latv. val.). Tas tika veidots kā turpinājums ASV jau kopš 80. gadiem pazīstamajai rotaļlietu un multfilmu sērijai, kuras varoņu - košu pasteļkrāsu sieviešu dzimuma poniju - vārdi latviskojot varētu skanēt kā Rozā Kūciņa un Krēslas Dzirkstele. Jaunais seriāls izpelnījās asu kritiķu reakciju, kuri to dēvēja pat par «oriģinālu ideju dzītas TV animācijas ēras beigām». Asie vārdi dīvainā kārtā piesaistīja lietotāju uzmanību vienā no «pelēcīgākajiem» interneta nostūriem - forumā 4chan.org, kas ir visai populārs informācijas tehnoloģijas pārzinošu jaunu vīriešu vidē, raksta Knowyourmeme.com.
Tomēr, kā par brīnumu, daļa «datornūģu» nevis pievienojās mazo poniju izsmējējiem, bet sāka multfilmu seriālu aizstāvēt. Kaislības pieauga, līdz viņi sāka dibināt paši savus forumus - tas arī uzskatāms par broniju (bronijs - saliktenis no angļu valodas vārdiem «brālis» un «ponijs») subkultūras izplatības sākumu.
Ar laiku bronijiem vairs nepietika ar sarunām par ponijiem internetā, un puiši sāka kolekcionēt multfilmu pavadošās rotaļlietas un pat rīkot broniju tikšanās reizes, kurās kopīgi skatījās sērijas un devās iepirkšanās reidos uz rotaļlietu veikaliem. Populārākā subkultūras vietne Equestriadaily.com, ja var ticēt tajā uzrādītajam lapas skatījumu skaitam, sagaidījusi jau vairāk nekā 99 miljonus apmeklētāju.
Absolūtais vairākums mazām meitenēm paredzētā multfilmu seriāla fanu ir puiši vecumā no 15 līdz 30 gadiem, norāda žurnāls Wired. Turklāt viņi sev pieskaita arī bijušo ASV prezidentu Bilu Klintonu. Viņam šāds apzīmējums pielipis pēc tam, kad eksprezidents kādā ASV radioraidījumā pareizi atbildējis uz vairākiem jautājumiem par šo multeni. Pats politiķis gan nekad nav apstiprinājis, ka uzskatītu sevi par broniju.
Latvijā ienesa internets
Pateicoties interneta sniegtajām iespējām, par bronijiem kļuvuši puiši ne tikai ASV, bet visā pasaulē, arī valstīs, kurās šis seriāls nemaz netiek izrādīts. Broniju tikšanās reizes tiek rīkotas tādās eksotiskās zemēs kā Singapūra un Filipīnas, viņi ienākuši arī Eiropā - Lielbritānijā, Polijā, Krievijā, Igaunijā un, izrādās, pat Latvijā.
«Ejot internetā, visur redzēju ponijus un dzirdēju, ka multene ir ļoti laba. Izdomāju paskatīties vienu sēriju, nākamajā dienā man sāka interesēt, kas notiks tālāk, noskatījos nākamo sēriju. Vēlāk uztaisīju «maratonu» un noskatījos visas 26 sērijas divās dienās. Ponijus nevarēju dabūt ārā no galvas. Joprojām esmu liels fans, katru sestdienu gaidu jaunu sēriju no otrās sezonas, kuru skatos tiešraidē,» Dienai aizrautīgi stāsta 17 gadu vecais Mārtiņš, vidusskolnieks no Rīgas. Viņš arī pats zīmē ponijus, miksē video, publicē tos internetā.
Broniju komūna Latvijā gan ir neliela, bet arī tā seko pārējās pasaules tendencēm - par ponijiem fano pārsvarā puiši vecumā no 13 līdz 21 gadam. Draugiem.lv viņi izveidojuši savu domubiedru grupu, kurā apspriež poniju aktualitātes - jaunākās sērijas, kurš ponijs kuram patīk vislabāk, kuros Rīgas veikalos tie nopērkami, kuram mājās lielāka poniju kolekcija. Viņi arī aktīvi diskutē par to, kad varētu sarīkot Latvijas broniju tikšanos.
No Dienas intereses poniju fani neizbīstas. Tieši otrādi - kaismīgi skaidro, kādēļ viņu pielūgsmes objekts ir labs. «Tur izrādītas dzīves situācijas, kurās draugi strīdas un risina problēmas draudzīgā veidā. Līdz ar to šīs sērijas mūs padara labākus, un mēs cenšamies kļūt labāki,» skaidro 16 gadu vecais Ainārs.
Viņa domām pievienojas 16 gadu vecais Reinis, kurš arī neaizmirst uzslavēt kvalitatīvo animāciju: «Sākumā man likās, ka multene būs neinteresanta, jo tā izskatījās pārāk stereotipiski meitenīga. Kad noskatījos dažas no pirmajām sērijām, ļoti iepatikās. Grūti izskaidrot, kāpēc, bet teiktu, ka ir laba animācija un sižeti.»
Protests pret ironiju
Rīgas Stradiņa universitātes subkultūru pētnieks Normunds Kozlovs jauniešu aizraušanos ar ponijiem skaidro ar sacelšanos pret ironiju. «Postmodernās ironijas nogurdinātie stilīguma meklētāji padara par kulta lietām mākslas darbus ar pārspīlētas naivitātes auru. Tie, kas ir pilnībā pārliecināti par savu gaumi, gaumīguma avangardu meklē bezgaumīgajā - pārspīlēti samākslotajā, kam cauri spīd autentisks patoss,» viņš spriež.
Savukārt kāda ASV socioloģe Sietlas pilsētas ziņu raidījumam King5 norādījusi - poniju popularitāte varētu būt skaidrojama ar puišu bērnībā apspiestajām vēlmēm. Ja puisis gribējis spēlēties ar māsas Bārbiju, bet vecāki viņam dāvinājuši tikai mašīnītes, kļūstot patstāvīgākam, puisim rodas iespējas īstenot iepriekš apspiestās vēlmes.