Sabiedrība par atklātību Delna reaģējusi ar aicinājumu domes vadībai izvērtēt RS valdes priekšsēdētāja Leona Bemhena atbilstību ieņemamajam amatam. Mērs Nils Ušakovs (SC) ar VK viedokli uzticēs iepazīties par satiksmes jomu atbildīgās komitejas deputātiem, kuriem, ja nepieciešams, būs arī jāvērtē iesaistīto amatpersonu atbildība.
Valsts kontroliere Inguna Sudraba norāda, ka pretlikumīga rīcība no RS puses nav konstatēta, tādēļ viņa nevērsīsies prokuratūrā, bet nelietderīgi tēriņi gan bijuši. RS izšķērdību neatzīst un dod prettriecienu VK, pārmetot tai tuvredzību. «Par finanšu aprēķiniem var runāt, bet Sudraba nav tas tehniskais speciālists, kas var novērtēt, kura sistēma rīdziniekiem ir izdevīga un kura nav,» par e-talona nepieciešamību nešaubās bijušais RS padomes loceklis Jānis Dinevičs (LSDSP).
Uzvar dārgākais
VK norāda, ka nevajadzīga naudas tērēšana sākusies jau elektronisko norēķinu ieviešanas sākumposmā - vienojoties ar kompāniju Affiliated Computer Services Solutions France (ACS). RS noslēdza līgumu ar šo uzņēmumu, lai arī tā iesniegtās izmaksas e-talona ieviešanai bija par miljonu latu lielākas nekā cita pretendenta piedāvājumā. Turklāt pēcāk RS nepamatoti apņēmās par sistēmas uzturēšanu 13 gados maksāt līdz pat 16 miljoniem latu vairāk, nekā sākumā prasīja ACS.
Lai ieviestu un uzturētu jauno sistēmu, RS kopā ar partneri no Francijas dibināja uzņēmumu Rīgas karte. Šī rīcība projektu sadārdzinās līdz pat par 7,445 miljoniem latu vairāk, nekā ja RS būtu izvēlējusies sistēmu uzturēt pati, aplēsusi VK. Jo tieši šādu summu paredzēts izmaksāt dividendēs otram dalībniekam. RS plānotā peļņa nebūs obligāti jāizmanto, lai segtu savus zaudējumus, tādējādi par šo summu netiks samazināts pašvaldības dotācijas apmērs.
VK ir arī iebildumi pret e-talona sistēmas darbību, proti, RS pērn trijos mēnešos nepamatoti no pasažieriem iekasējusi 594 221 latu, jo palielinājusi maksu par braukšanas biļeti pie transporta vadītāja laikā, kad pasažierim nav iespēju citur iegādāties vienu vienreizējās braukšanas biļeti.
Formāli viss kārtībā
RS preses sekretāre Iluta Bērziņa iebilst, ka normatīvajos aktos prasītā viena brauciena biļete iepriekšpārdošanā ir pieejama - to var ielādēt personalizētajā vai nepersonalizētajā viedkartē. Taču, lai šīs zilās plastikāta kartes saņemtu, tām vai nu iepriekš jāpiesakās, vai jāiemaksā garantijas nauda, ko iespējams atgūt, tikai atdodot karti atpakaļ. Tie, kas sabiedrisko transportu lieto ļoti reti, šo procedūru uzskata par nevajadzīgu laika šķiešanu, tādēļ izdevīgāk nopirkt biļeti pie vadītāja, lai arī dārgāk.
Arī citus pārkāpumus RS neatzīst. Konkursā izvēlēts dārgākais piedāvājums, jo otram pretendentam nebija nepieciešamās aparatūras licences. VK pārmetumus par 16 miljonu pārmaksu RS skaidro ar to, ka kopš sākotnējā ACS piedāvājuma līdz līguma noslēgšanai ievērojami izmainījās ekonomiskā situācija. Savukārt par dividenžu izmaksu esot pāragri runāt, jo tā ir tikai prognoze.
I.Bērziņa pauž, ka savos secinājumos VK pamatojusies uz īstermiņa finanšu ieguvumiem, taču RS prioritāte, pārejot no papīra biļetes uz e-talonu, bija pakalpojuma efektivitātes palielināšana, biļešu klāsta paplašināšana, finanšu drošība u.c. «Ir neiespējami objektīvi salīdzināt elektronisko biļešu sistēmu ar kompostrētājiem, tādējādi nepamatoti ir VK aprēķini,» uzsver RS pārstāve. Pēc RS aprēķiniem, izdevīgāk ir arī uzturēt e-biļetes, nevis algot konduktorus.
Par spīti RS skaidrojumiem, domes deputāts Ģirts Valdis Kristovskis (PS) uzskata, ka pašvaldībai būs jāizvērtē, kurš ir atbildīgs par tik «neiedomājamu naudas» neefektīvu izlietošanu.