Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā +6 °C
Daļēji saulains
Svētdiena, 17. novembris
Uga, Hugo, Uģis

Zemenes, izšķaidītas ar papēdi

Dzirdēju, ka kāds apskatnieks esot atteicis recenzēt Ilzes Jansones romānu Insomnia - ko tur ņemsies ar kaut kādu jauno autori? Baigi gudrie visi, kad pieaug. Lai atceras, kā bija, kad paši bija jauni un neaizsargāti. Ja neatceras, tad lai izlasa Jansones grāmatu - tur redzēs. Var apbrīnot viņu par uzdrīkstēšanos tik atklāti aprakstīt savas intīmākās sajūtas.

Ne jau tāpēc, ka tur būtu kas slēpjams, bet tāpēc, ka ir grūti ko tādu interesanti izstāstīt. _Insomnia_ varēja raisīt uzmanību ar to, ka tā, iespējams, ir pirmā latviešu grāmata, kurā jauna sieviete apraksta savu neraksturīgo - homoseksuālo - iemīlēšanos. Taču Jansone neizceļ varones seksualitāti pašmērķīgi. Tā vietā viņas orientācija akcentē jaunieša spriedzi. _Insomnia_ ir eksistenciāli sakairināta jauna cilvēka iekšējais dialogs, kas sākumā var šķist nepiemērota lasāmviela, ja pats jau esi pāri galvenās varones emocionālajam vecumam. Jansone studē teoloģiju, un savas universitātes iedvesmas viņa izmanto arī _Insomnia_ - piemēram, visas nodaļas ir nosauktas kādā latīniskā neiroloģijas jēdzienā un viņa labprāt pabārstās ar latīņu izteicieniem. Tas ir normāli, jaunam esot. Gluži kā seksuālo, tā arī akadēmisko nevainību zaudēt ir saviļņojoši, sevišķi jau bakalaura studiju periodā (pati Jansone nu jau studē doktorantūrā).

Teoloģiski eksistenciāla prātošana

Stāsts ir par to, ka brīvdomīga tēva meita (ko reizēm dēvē par Padmu) ir samīlējusies savā seksīgajā draudzenē Rasā - sev visai nepiemērotā mīļākajā. Principā visa pasaule Padmai ir diezgan nepiemērota - ja neskaita veco labo Āgenskalnu, kas rīdzinieka literārajā uztverē ir kļuvis par romantikas kodu. Salīdzinājumā ar Padmu Rasa ir «normāla» un visai sekla, ja neskaita erotisko intensitāti. Turpretim aiz Padmas uzspēlētā urbānā vēsuma slēpjas smagnēja un poētiska dvēsele. Viņai gan arī netrūkst pašironijas: «Tipisks sieviešu kārtas priekšmets - pasaulē pastāv tikai viena taisnība - tā, kas tiek deklarēta no viņas mutes.» Nevar saprast, vai varoņu vārdu izvēle ir sakritība, ņemot vērā, ka Padma hindu mitoloģijā ir svētais lotosa zieds, savukārt Rasa ir sanskrita jēdziens, ko saista ar emocionālu nodošanos. Varbūt nav sakritība, ja spriež pēc šāda teikuma: «Piepeši krūtīs pārsprāgst kāds balons, kāds būris, kurā, izrādās, bijuši ieslodzīti raibumraibi taureņi no sieviešu žurnāliem un ezotēriskām padomju grāmatām.»

Padmas domas mijas starp emocionālu rezignāciju un teoloģiski piesātinātu eksistenciālu dialogu, kas atspoguļojas tādās frāzēs kā «esi nolādēts, mans patvērums, kas pārvērties devītajā lokā!» vai «mēs ar māsu paliekam pie salātiem un vārītiem kartupeļiem, viena ar karbonādi, otra ar zivi kā kristietības simbolu». Tiek uzdoti daudzi konfrontējoši kāpēc, kāpēc, kāpēc. «Kāpēc mēs ar māsām piedzimām aizspriedumu karaļvalstī?» viņa jautā tēvam. Un tēva atbilde beigās, kā varone pati atzīst, ir tikpat banāla: «Elementāri, Pelnrušķīt, es toreiz vēl ticēju mīlestībai.» Ko autorei vai lasītājam šāda frāze sniedz? Neko, salīdzinot ar, piemēram, viņas pārliecinošo un krimināli suģestīvo personības dalīšanās tēlojumu romāna vēlākajā daļā.

Uz beigām nomierinās

Padma savā virzībā uzdod «lielos» jautājumus, kuru nozīmi ne vienmēr var saprast: «Kāda ir patiesības loma?» Tā vietā varētu jautāt, kā šādus lielus jautājumus izteikt literāri, lai tie neskanētu tukši vai kā sprediķošana. Rakstnieks no pārējiem cilvēkiem atšķiras ar to, ka par mērķi ir izvirzījis intriģējoši izstāstīt savu stāstu. Un pašam bieži ir grūti saprast, kas viņam padodas vislabāk, taču parasti spēja distancēties no savām emocijām un teksta palīdz. Man šķiet, Jansone varēja jūtu plūdus atjaukt ar saviem trāpīgajiem sociālajiem vērojumiem (piemēram, meklējot dzīvokli), humora izjūtu un vairāk pilnveidot romāna pārējos tēlus, kurus aizēno Padmas egocentrisms. Bet tas nav tik viennozīmīgi, jo grāmatas toni veido arī viņas emocionāli sakāpinātie poētiskie tēli: «Es metu zemenes pa vienai uz trotuāra un izšķaidu tās ar papēdi.»

Padmas stāstu nevar nodalīt no romāna kvalitātes. Jo mierīgāka galvenā varone kļūst pēc pārlieku prognozējamās šķiršanās no Rasas, jo sakarīgāks kļūst teksts. «Man līdz nāvei apriebusies šī izdomātā dzīve. (..) Pārstāt izdomāt sevi,» raksta Padma. Tam var piekrist - tiešām, vajag pārstāt patverties aiz eksistenciālām klišejām un tā vietā ļauties sev, lai, kā viņa raksta, «teksts iezīžas papīrā un atsakās ar mani ielaisties intīmās attiecībās».

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?