Austrālijas lidsabiedrība pēc notikušā atcēla paredzētos lidojumus ar tai piederošajiem sešiem A380, lai noskaidrotu iemeslu incidentam, kas ir Eiropas aviācijas lepnuma nopietnākā tehniskā ķibele kopš tā pirmā reisa 2007. gadā.
Liesmas un atlūzas
Lidmašīna veica reisu Londona-Singapūra-Sidneja. Aptuveni desmit minūtes pēc pacelšanās no Čangi lidostas Singapūrā vienam no lidmašīnas dzinējiem notika tehniska ķibele, kuras dēļ tas sāka degt un pilotiem vajadzēja veikt piespiedu nosēšanos. «Mana sēdvieta atradās netālu no otrā dzinēja, kurš eksplodēja ar milzīgu troksni 10 vai 15 minūtes pēc pacelšanās,» BBC stāstīja pasažieris Larss Sandbergs.
Savukārt pensionāre no Sidnejas Rozmarija Hegardija atceras, ka bojāto dzinēju apņēmušas dzeltenas liesmas, bet no dūmiem izšāvušās dažāda izmēra atlūzas. Kāds cits pasažieris stāsta, ka ticis bojāts arī kreisais spārns, pie kura bojātais dzinējs ir piestiprināts.
Atlūzas, kas, visticamāk, bijušas no dzinēja aizmugurējās daļas apvalka, nokritušas vairākās vietās uz Indonēzijai piederošās Batamas salas, virs kuras incidenta laikā atradās lidaparāts. Atlūzas tika savāktas, lai veiktu to apskati.
Pēc notikušā piloti pieņēma lēmumu atgriezties Singapūrā, tomēr pirms nosēšanās lidmašīnai divas stundas vajadzēja riņķot gaisā, lai iztukšotu degvielas tvertnes. Pēc veiksmīgās nosēšanās bija manāms, ka bojātais dzinējs kūp un uz tā palikušas degšanas pēdas. Neviens no 433 pasažieriem un 26 apkalpes locekļiem nebija cietis.
Ne pirmā problēma
«Tā bija nopietna dzinēja problēma,» paziņoja Qantas vadītājs Alans Džoiss. «Mēs ļoti nopietni izturamies pret savu reputāciju un drošības standartiem, tādēļ atceļam visus lidojumus ar lidaparātiem A380, līdz mums taps skaidrs, kāds bija notikušā cēlonis.» Qantas sākusi izmeklēšanu, uz Singapūru devušies arī Airbus un dzinēju ražotāja Rolls Royce pārstāvji, informē AP.
Neilgi pēc avārijas parādījās spekulācija, ka dzinēja bojājumos varētu būt vainojami pelni no Indonēzijas vulkāna Merapi, kurš izvirda pagājušajā nedēļā, tomēr Indonēzijas Transporta ministrija to noliedza, sakot, ka debesis virs Singapūras ir tīras.
Aviācijas eksperti domā, ka dzinējs aizdedzies, jo, iespējams, kāda atlūza no turbīnas ietriekusies tā korpusā, radot nopietnus bojājumus. «Bet maz ticams, ka lidmašīna būtu nogāzusies,» domā aviācijas izdevuma Orient Aviation Magazine korespondents Toms Belentains. Viņš paskaidro, ka viena dzinēja iziešana no ierindas nevar izraisīt Airbus ražojuma avāriju, jo A380 konstruēts tā, lai tas varētu lidot, izmantojot tikai divus no četriem dzinējiem.
Kopš 2007. gada oktobra, kad pasaulē lielākā aviopasažieru lidmašīna devās pirmajā lidojumā, to vairākkārt piemeklējušas nopietnas problēmas. 2009. gada septembrī Singapore Airlines piederošajam lainerim pēc pacelšanās no Parīzes apstājās dzinējs, tādēļ tas atgriezās lidostā. 31. martā, nosēžoties Sidnejas lidostā, sprāga divas riepas Qantas piederošajam A380.