Kungs, kurā klasē jūs gribētu ceļot? Speciālajā - džungļos un uz ziloņa? Bet varbūt biznesa? O, jūs sakāt, ka vēlēsities pirmo klasi? Ļoti labi! Lai arī BMW Motorrad nodarbojas tikai ar motociklu ražošanu, tā arsenālā ir transports ļoti dažādām vajadzībām un klientiem. Un, kopš šogad tirdzniecībā ir nonācis K 1600 GT un K 1600 GTL duets, Berlīnes fabrika patiesi var teikt, ka piedāvā ceļojumus pašā augstākajā klasē.
Kaut šo motociklu kategorijai nav īpaša nosaukuma, šķiet, nebūs nepareizi tos saukt par supertūristiem, jo tie piedāvā komfortu, kas daudz neatšķiras no automobiļiem raksturīgā. Tas ir priekšnoteikums, lai vienā piegājienā lielā ātrumā pieveiktu milzu distances. Piemēram? Piemēram, 1000 km vienā dienā!
Jāteic, ka BMW neierodas tukšā vietā un tā konkurentiem arī netrūkst pieredzes. Honda Gold Wing, divriteņu automobilis, ar tā specifisko klientūru no troņa labprātīgi neatteiksies. Kawasaki būvē GTR 1400, kas pārstāv sportisko flangu. Visbeidzot paša BMW ierindā joprojām prasmes izrāda ar klasisko boksermotoru aprīkotais R 1200 RT, ko daudzi uzskata par pasaulē labāko. Citiem vārdiem, konkurence ir naidīga, bet likmes - augstas.
Lai nošautu pēc iespējas vairāk zaķu, BMW izveidojuši divus līdzīgus, bet tomēr atšķirīgus modeļus. GT domāts sportiskāka stila piekritējiem un ir apveltīts ar atbilstošu ergonomiku, bet GTL adresēts absolūtā komforta apoloģētiem. Pēdējo tad arī izmēģināsim!
Vecais jaunā kalumā
Kā jums liekas, kas ir BMW reputācijas pamatā? Tās var būt dažādas lietas, taču, atsijājot nebūtisko, priekšplānā noteikti izrādīsies sešcilindru rindas motors. Slavena ar savu sabalansēto darbību, tieši šāda spēkstacija kļuvusi par jauno modeļu sirdi. BMW labi saprot, ka vulgāru pārmērību laiks ir garām, tāpēc viss, kas saistīts ar motora īpašībām, ir rūpīgi izsvērts. Rezultātā alumīnija rāmī iestiprinātais 1654 cm3 agregāts ir tikai 56 cm plats un sver nepilnus 103 kg.
Būtu gribējuši, BMW no jaunā motora izspiestu 200 ZS, tomēr ceļotājiem ir citas prioritātes. Tāpēc dzinējs attīsta 160 ZS jaudu, bet griezes momenta maksimumu - ļoti iespaidīgus 175 Nm - sasniedz pie 5250 apgriezieniem. Protams, tā pievadā aizmugures ritenim ir iesaistīta vārpsta un kardāns. Atbilstoši jauno laiku vēsmām BMW lepni norāda uz degvielas patēriņu, braucot ar konstantiem 120 km/h, tas ir tikai 5,9 l uz 100 km.
Diez vai tik pieticīga apetīte būtu iespējama, ja ražotājs motociklu - pat ar visiem tā komforta elementiem - nemēģinātu padarīt pēc iespējas vieglāku: GT masa ir šai klasei pieticīgi 319 kg, savukārt GTL ar tā paplašināto bagāžas kapacitāti svaru bultu nostāda pret 348 kg.
Mikroshēmas izsaucāt?
Ja motocikls mūsdienās nav burtiski nobērts ar dažādām elektroniskām ietaisēm, ieeja prestižajā tālā tūrisma klubā tam ir liegta - klienti ne tikai prasa, viņi jau ir pieraduši, ka par katru braukšanas aspektu domā vismaz viena mikroshēma.
BMW šajā ziņā nebūt nav pirmo reizi ar pīpi uz jumta, taču K 1600 spēj vairāk, nekā no motocikla ierasts gaidīt. Pašsaprotami tam ir ABS, ko papildina stabilitātes sistēmas lomu pildoša saķeres kontrole. Motoram ir trīs režīmi - braukšanai lietus laikā, kad samazināta saķere, normālais un dinamiskais.
Piekare ar elektronisko vadību arī piedāvā trīs režīmus -komfortablo, normālo un sporta, turklāt pamatiestatījumus var mainīt atkarībā no tā, vai pilots brauc viens, divatā, ar vai bez bagāžas. Glazūra uz šīs digitālās kūkas ir borta dators ar krāsainu displeju - kā BMW automobiļos - un apaļu rokturi stūres kreisajā pusē, ar kura palīdzību klejot pa dažādu apakšsistēmu izvēlnēm. Protams, K 1600 ir apdullinoši skaļš radio, elektriski regulējams vējstikls, navigācijas aparāts, vienkārši, bet ģeniāli gaisa savācēji braucēja dzesēšanai karstā laikā un pasaulē pirmais motocikla lukturis, kas līkumos koriģē gaismas staru! Tā jau var aizmirst, ka motocikls ir domāts ne tikai jūsmošanai, bet arī braukšanai!
Greznā sportiskā dimensija
K 1600 GTL ir daudz lietu, kas spēj sagrābt uzmanību, taču pirmais sevi piesaka motors. Jūs varbūt domājat, ka tas ir monstrs, ar kuru tikai pa labam? Nebūt! Iekustinājis motociklu ar hidrauliskā sajūga palīdzību un ļāvis aiz muguras palikt bailēm par svaru, tas darbojas maigi kā turbīna - bez vibrācijām un absolūti paredzami. Burtiski - lai cik agresīvi pilots raustītu gāzes rokturi, motocikls vienkārši progresīvi paātrinās, sasniedzot darba ātrumu.
Un tas šim aparātam ir liels un visbiežāk uz Latvijas ceļiem arī pilnīgi nelegāls. 140, 160, 180 km/h ir temps, kurā K 1600 jūtas brīvi un omulīgi, neaizmirstot arī par braucēja komfortu. Aiz augstā vējstikla tā netrūkst! Paiet kāds brīdis, kamēr izdodas atrast optimālu stikla augstumu, zināmu adaptēšanos prasa pasīvā, ieslēdzošā sēdpozīcija, bet sēdeklis ar nelielu augstumu šķiet nomērīts vidēja un neliela auguma braucējiem. Taču tad, kad savstarpēja sazobe ir notikusi, vairāku simtu kilometru nogrieznis kaut kur Portugāles virzienā liekas ticama un patīkama perspektīva.
Nav arī tā, ka aktīvas braukšanas faniem, skanot skaļiem šņukstiem, brauciens jāuztver kā vēršanās TV ekrānā. Atsakoties no pārāk mīkstā piekares komforta režīma un izvēloties sportisko, ieslēdzot dinamisko motora režīmu, K 1600 GTL kļūst interesants un pat interaktīvs dažāda rādiusa līkumos. Vienīgais, pilotam ir jāiemācās uzticēties motocikla labajiem nodomiem. Ja tas izdodas, sudraba krāsas raķeti ātros un lēnos līkumos var vadīt kā sporta motociklu. Bet, ja skrējiens pēkšņi kļūst par strauju, lietā var likt bremzes - kombinētā sistēma ar ABS aprij arī pavisam neprātīgus gājienus. Sausais atlikums? Izskatās, ka šai motociklu klasei ir jauns standarts... 5