Cīnās pret sezonalitāti
Noteikumos nosauktā summa ir Ls 1,50, taču no 1. janvāra Latvijā plānots ieviest eiro. Kā Diena noskaidroja, pašvaldībām, pieņemot normatīvos aktus par nodevām, pašlaik ir tiesības noteikt maksu tikai latos, un, iespējams, tāpēc Jūrmalas domes priekšsēdētājs Gatis Truksnis (ZZS) nevēlējās prognozēt, vai nākamgad iebraukšanas maksa būs divi eiro vai cita summa. «Visas pašvaldības šobrīd strādā pie normatīvo aktu paketes, kurā visas nodevu summas latos būs jāpārveido eiro, un arī iebraukšanas maksa būs šajā paketē,» skaidroja G. Truksnis. Viņaprāt, tie ir savstarpēji nesaistīti jautājumi, un ir svarīgi, lai noteikumi stātos spēkā, palīdzot rudenī un ziemā piesaistīt tūristus pilsētai.
Sezonalitāte ir problēma, ar kuru Jūrmala cīnās gadiem ilgi, jo ir ļoti liels kontrasts starp ļaužu pilnajām ielām un pludmali vasarā un pamestības sajūtu ziemā, sevišķi darbdienās. «Mēs atbalstām šo pieeju, ka pilsētai jādzīvo pilnvērtīga dzīve arī ziemā, par to jau sen runā arī uzņēmēji. Mēs gribam parādīt, ka arī rudens un ziemas periodā ikviens ir gaidīts Jūrmalā,» Dienai izteicās G. Truksnis. Statistika liecina, ka 2012. gadā pavasara un vasaras sezonā ar vienreizējām caurlaidēm Jūrmalā iebrauca 914 773 automašīnas, rudens un ziemas periodā - 436 844 automašīnas. Plānots, ka grozījumi stāsies spēkā ar 2013. gada 30. septembri, bet tie vēl jāakceptē Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai. Caurlaide vienam mēnesim vieglajam autotransportam maksās Ls 22, sezonai - Ls 75. Transportlīdzekļiem ar masu virs 3,5 tonnām iebraukšanas maksa vienam mēnesim būs Ls 30, sezonai - Ls 150.
Balsotu tāpat
Tas ir lēmums, ko dome ir spiesta pieņemt, jo nākamgad tāpat iebraukšanas maksu nāksies mainīt eiro ieviešanas dēļ, situāciju vērtē bijušais Jūrmalas domes priekšsēdētājs Romualds Ražuks (RP). Viņš gan atgādina, ka 2009. gada oktobrī toreizējā pilsētas mēra Raimonda Munkevica vadībā tika pieņemts lēmums par iebraukšanas maksu divu latu apmērā, taču toreizējais reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs Edgars Zalāns šo lēmumu atcēla. «Šis plāns izgāzās, bet svarīgākais bija nevis ministra lēmums, bet ļoti negatīvā sabiedrības attieksme,» atgādina R. Ražuks. Taču, ja iebraukšanas maksa ir izlīdzināta, proti, ziemā tā nav jāmaksā, šādu lēmumu varētu atbalstīt. «Es arī balsotu par to,» apgalvo R. Ražuks.
Plāni par iebraukšanas maksas noteikšanu ik pa brīdim pazibējuši arī citās pašvaldībās - Kandavā, Saulkrastos un citviet. Īpašā režīma statuss, nosakot iebraukšanu ar maksas caurlaidēm, bija arī Vecrīgā, taču 2008. gadā Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija nolēma nevirzīt izskatīšanai valdībā jautājumu par īpašā statusa pagarināšanu, tāpēc barjeras no Vecrīgas ielām tika novāktas. Jūrmalā iebraukšanas maksa tiek iekasēta kopš 1996. gada.