BMW visu dara it kā par spīti - trīs kontinentos izplatītās cab-forward kabīnes vietā 1 Series virsbūve atbīdīta atpakaļ kā betmobilim, tā ka vadītājs sēž teju tuvāk aizmugurējiem, nevis priekšējiem riteņiem. Nu gandrīz kā vecajā BMW Z3 Coupe. Citi ražotāji nelielos un pat lielos auto motorus griež šķērsām, lai atvēlētu vairāk vietas salonam. BMW tie stāv gareniski un griež nevis priekšējos riteņus (kā lētāk), bet gan aizmugurējos (kā foršāk). Citi iestiepj priekšā milzu vējstiklus, lai uzlabotu redzamību. «Kapeikas» klēpī tu sēdi kā dzotā un vairies piebraukt par tuvu stoplīnijai, citādi neredzēsi luksoforu. Arī atpakaļ neko daudz nevar redzēt, tāpēc labāk braukt ātrāk par citiem. Ar BMW tā nav problēma, jo pat vismazākais dzinēja nomināls nodrošina BMW izpratnē minimālu dinamiku. Jaunajam 1. sērijas BMW jeb F20 gan ir lielāki spoguļi un šaurāki priekšējie statņi, bet motortelpā vairs nav sešu cilindru dzinēju. Taču tas vienalga nav tāds kā citi, tas ir vienīgais kompaktklases hečbeks ar klasisko piedziņu.
Sportiska stāja
Tāds tas stāv savā šķietamajā ačgārnībā kā ne tajā virzienā padevies cepelīns. Slīpi izvērstie aizmugurējie lukturi un izrieztās arkas vēl vairāk pastiprina līdzību ar Z3 Coupe. Tās padara «kapeiku» (pēc līdzības ar «pirmā» žiguļa iesauku) līdzīgu regbija uzbrucējam, kam bumbas izspēles brīdī tikai pakaļa vien rēgojas ārā no scrum burzmas. Tad mēs dodamies uz vadītāja durvīm, un vienu brīdi 1. sērija izskatās pēc gluži parasta kompaktklases «heča», tikai ar aizdomīgi garu motorpārsegu un apskaužami sportisku siluetu. Un ja nu tikai aiz tīras ziņkāres palūrēsiet, kas siluetam galā, tad tur būs divi milzu lukturi, kas skatās uz jums no apakšas uz augšu ar stingu reptiļa skatienu. Taču, ja nesaļimstam «kapeikas» harismas priekšā un sadūšojamies kāpt iekšā, esam ne mazums pārsteigti, cik te viss cilvēcīgi līdzīgs parastam BMW. «Kapeika» smaržo kā vispārzināmais 3. sērijas BMW. Tai ir tādi paši pulksteņi, tāda pati stūre un tāds pats sēdeklis. Vēl tam ir no 5. sērijas BMW pazīstamā elektroniskā ātrumkārbas svira - džojstiks un «televizors» - vai pa puspaneli. Jēdziens «platekrāns» nobāl, jo pēc proporcijām tas drīzāk ir jau panorāmas ekrāns - regulāri augsts, bet divtik plats. 8,8 collas pa diagonāli, kas ir 22 centimetri.
Minimotorizācija
Līdz 3. sērijas jaunā modeļa iznākšanai, kas arī vairs nav aiz kalniem, mazais brālēns kaitinās lielo ar verķiem, kas otram nav pieejami. Piemēram, jaunās paaudzes četru cilindru turbomotoriem. Kāda ironija - vēl pirms gadiem desmit BMW kategoriski noliedza pat domu par turbokompresoru bavāriešos. Jaunajai «kapeikai» vispār nav neviena motora bez turbīnas, bet kaut kur augstākajos rūpnīcas stāvos jau gudro par pirmo BMW M5 dīzeli ar trim (!) turbīnām. Motorizācijas ziņā 1. sērija gan drīzāk līdzinās Mini, jo abas benzīna versijas 116i un 118i (136/170 ZS) atvasinātas no viena un tā paša 1,6 litru TwinPower Turbo motora, savukārt dīzeļi ceļas no viena un tā paša 2 litru motora ar 116-184 ZS jaudu. Tā ir - jaudīgākā 1. sērija pagaidām ir dīzelis. Žonglēšana ar motoru apzīmējumiem novedusi pie paredzamas personības dubultošanās. Pirms divām nedēļām Frankfurtes IAA šovā prezentētais BMW 116d EfficientDynamics Edition arī ir dīzelis, tikai... ar 1,6 litru tilpumu, kas palīdzējis sasniegt kāroto rezultātu - CO2
izmešus zem 100 g uz kilometru. Eiropā tas ir svarīgi.
Taupības kults Eco Pro
Vislielākos kompleksus 3. sērijā gan izraisa par piemaksu pieejamā astoņu ātrumu automātiskā pārnesumkārba, kas «trijniekam» pagaidām nav pieejama. Savā ziņā ZF fabrikas izstrādājuma klātbūtne ir simboliska, jo BMW 1 Series ir pirmais kompaktklases auto ar astoņiem ātrumiem (līdzšinējais rekords piederēja VW Golf, kam ir septiņi), turklāt uzskatāmi demonstrē tehnisko pārākumu, jo Peugeot, Citroen un Mazda «automātos» ir divreiz mazāk pārnesumu. Protams, robu skaits nav pašmērķis, taču transmisija pilnībā attaisno ieguldījumus ar izcili plūstošu darbību, nemanāmu pārslēgšanos, jebkuram motoram pielāgojamiem pārnesuma skaitļiem un, kas nav mazsvarīgi, degvielas ekonomiju, kāda nav pa spēkam pat krietni vieglākiem automobiļiem. Visbeidzot - tehnokrātiskais «automāta» kloķis asimetriskajā viduskonsolē iederas labāk nekā manuālās kārbas svira. Tik tālu nu esam. Jaunā 1. sērija piedāvā iespēju pārvērst taupīšanu kultā, kura nosaukums ir Eco Pro. Šajā režīmā paātrinājums ir maigs, komforta ierīces strādā ar minimālu enerģijas patēriņu, bet infodisplejā redzams, cik kilometru izdevies pielikt ar atlikušo degvielu veicamajam attālumam. «Televizorā» pat uzstādīts Eco Pro špikeris, kas palīdzot ietaupīt līdz 20% degvielas, tiesa gan, tikai līdz ātrumam 90 km/h. Varbūt tā BMW gatavojas 1 Series hibrīdam? Taču drīza Lexus CT 200h konkurenta parādīšanās nav gaidāma, sevišķi pēc BMW X6 ActiveHybrid izgāšanās. Automobilis ar komplicētu hibrīdiekārtu un visu laiku neglītākajiem diskiem BMW vēsturē tika radīts speciāli Amerikai. Taču izrādījās, ka jeņķi nemaz nav tik kāri iztērēt milzu naudu par benzīnelektrisku X6, ja par nieka 600 dolāriem vairāk var nopirkt... X6M! Te tev nu bija zaļā domāšana. Arī mums vienubrīd apnika taupīt, un Sport+ režīms atmodināja pavisam citu BMW - reakcijās asu kā žilete un pārdroši ātru.
Ekspertiem un iesācējiem
Mēģinot aptvert neaptveramo, proti, savest kopā dažādos «kapeikas» pircējus, BMW galu galā izgatavojis divas atšķirīgas mašīnas - Urban Line un Sport Line. Pirmais ir ārišķīgāks un dažās izpausmēs nekautrīgi kopē Mini, un laikam domāts tiem, kam tehnika ir svešvārds. Sport Line turpretim ir BMW īstam BMW pircējam, pat ja izvēle kritusi uz mazāko iespējamo modeli. Sport Line īsto jēgu gūst arī regulējamie amortizatori un Sport un Sport+ režīmi, kuri arī atceļojuši no divkārt dārgākiem «bimmeriem».
Vienlaikus BMW nelutina ar treknu standartaprīkojumu un tikvien atļāvies, kā beidzot ielikt kondicionētāju bāzes komplektācijā. Skaidri redzams, ka, izstrādājot jauno 1 Series, uzklausīta kritika par vietas trūkumu un pārāk maz sīkumu nodalījumiem. Automašīna ir par 8,5 cm garāka, kas gan problēmu līdz galam neatrisina, tomēr sēdēšana aizmugurē nu vairs netiek traktēta kā vardarbība, un - heisā, hop! - mums beidzot ir kaut kas, ko bez kautrēšanās varam saukt par bagāžnieku.
Ar īpašu mīlestību izgatavots organaizers viduskonsolē, kura nodalījumi izsvērti un izkārtoti gluži kā japāņu bento kastītē - te atslēga, te brilles, bet šite pa virsu telefons. Danke!
Pirmie demonstrācijas automobiļi sniedz plašu ieskatu par 1 Series funkcionālajām iespējām, taču noklusē par to, kāds ir šis auto tad, ja maksā to cenu, kas norādīta cenu lapā.
Iepriekšējā modeļa laikos priekšstatu par to sniedza CSDD eksāmenu automašīnas. Svarīgāk gan ir tas, ka BMW radis iespēju vērienīgi uzlabot automašīnu, vienlaikus saglabājot unikālo RWD koncepciju un par 2500 eiro zemāku sākuma cenu nekā 3. sērijas sedanam. 5