Vajadzēja divus ledlaužus
«Pārtika mums ir, situācija ir pietiekami komfortabla, tā ir parasta situācija ziemas apstākļos,» uz Dienas tālruņa zvanu atbildēja kuģa Pjotr Veļikij kapteinis Sergejs Safronovs. Iesalt ledū gadoties ne tikai Rīgas jūras līcī, bet arī, piemēram, Botnijas līcī. Kapteinis uzskata, ka Rīgas brīvosta nebija gatava šai ziemai un ar vienu ledlauzi noteikti nepietika. Pjotr Veļikij, kas devās uz remontu Rīgā, atrodas netālu no Kolkas bākas, un tur iesaluši aptuveni desmit kuģu. «Šeit esam piecas dienas, rit parastais darbs, jūrnieki strādā no pulksten 8 līdz 18, kā parasti, vakaros atpūšas, skatās filmas,» stāstīja S. Safronovs. Savukārt kuģa Virma 2 kapteinis Anatolijs Daņilo uzskata - ja ostai būtu divi ledlauži, viss būtu bijis kārtībā: «Esam ledus gūstā kopš 12. februāra. Izbraucot no ostas, uzreiz iestigām ledū, piebrauca ledlauzis Varma, nedaudz palīdzēja, bet viņiem nebija laika un atstāja mūs. Pēc 5-6 jūdzēm atkal iesalām. Ja būtu tikuši vēl kādas trīs jūdzes tālāk, varbūt nebūtu iesaluši. Parasti starp Rīgu un Vismāru ceļā esam trīs diennaktis, vedam papīrmalku. Pārtikas un ūdens rezervju mums pietiks līdz 1. martam. Ja līdz tam laikam nebūsim atbrīvoti no ledus, nāksies paziņot par avārijas situāciju un lūgt palīdzību. Pārtiku var atvest ar helikopteru, bet ūdeni ne. Ceram uz kādu velkoni, bet visi esot vai nu aizņemti, vai pārāk dārgi.» A. Daņilo zina stāstīt, ka uz kuģa Aleksandrs Grīns pārtika beidzoties jau šobrīd. Cita kuģa Bordna kapteinis nevarēja runāt ar Dienu, jo tas tikko bija izkustējies no ledus gūsta.
Kādas kuģu kompānijas pārstāvis, kas nevēlējās izpaust savu vārdu, Dienai atzina, ka tikai drosmīgākie uzņēmēji ir gatavi runāt par notiekošo skaļi, pārējie klusē, jo baidās, ka brīvosta nākamgad nenoslēgs līgumu. Pēc viņa teiktā, Rīgas osta ir daudz negatavāka šai ziemai nekā tās konkurentes, piemēram, Sanktpēterburgā pašlaik darba kārtībā esot deviņi ledlauži, visi ievērojami jaudīgāki par Varmu. Ar ledlaužiem laikus nodrošinājusies gan Tallinas, gan Pērnavas osta. «Tie kuģi, kas ved ogles, no 2. marta pāries uz Ventspili un vairs kuģus uz Rīgu nesūtīs. Ja kuģa kravnesība ir 20-30 tūkstoši tonnu, dīkstāve diennaktī izmaksā 15 000 dolāru, ja ap 15 tonnām, zaudējumi ir 9000-10 000 dolāru diennaktī. Ja mazs kuģis nostāv desmit dienas, kompānija zaudē ap 30 000 eiro, nerunājot par to, ka soda sankcijas var noteikt uzņēmumi, kam bija jāpiegādā kravas, un tiek zaudēta partneru uzticība,» norādīja uzņēmējs.
Arī Latvijas uzņēmēji pauduši satraukumu par situāciju, piemēram, Rojas zivju pārstrādes uzņēmumam SIA Rānda nepietiek izejvielu, tāpēc tas strādā ar 25% no ierastās jaudas, ziņo aģentūra LETA.
Ministrija kritizē brīvostu
Rīgas brīvostā pašlaik atrodas 37 kuģi, un katru dienu tajā ienāk vai iziet 10-15 kuģi, kas ir normāls ikdienas ritms, uzsver Rīgas brīvostas pārvaldes Sabiedrisko attiecību departamenta direktore Anita Leiškalne: «Problēmas ir tikai tiem kuģiem, kam nav ledus klases, bet tādiem no 15. novembra līdz 15. aprīlim nemaz nav atļauts kuģot. Atbilstošas klases kuģi, piemēram, Tallink prāmji, kursē pēc grafika un nekavējas.»
Pēc viņas teiktā, brīvostai jāatbild par ledus laušanu un navigācijas nodrošināšanu tikai tās teritorijā, nevis visā līcī, tāpēc tā vērsās pie valdības, īpaši Satiksmes ministrijas, prasot, lai tā uzņemas atbildību un risina krīzi starpvalstu līmenī. A. Leiškalne gan neatbildēja, kas varētu maksāt par papildu ledlauža pakalpojumiem. Brīvostas paziņojumam sekoja Satiksmes ministrijas (SM) reakcija - tās Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Ilze Eida portālam Nozare.lv paziņoja, ka Rīgas brīvostas pārvalde nav tikusi galā ar saviem tiešajiem pienākumiem un nav laikus veikusi nepieciešamos pasākumus, lai nepieļautu navigācijas problēmas Rīgas jūras līcī. Latvijas Jūras administrācija tagad noskaidros, vai ir kāds brīvs ledlauzis, kas varētu palīdzēt Rīgas brīvostas īpašumā esošajai Varmai. Premjers Valdis Dombrovskis (Vienotība) uzdeva satiksmes ministram Uldim Augulim (ZZS) un Krīzes vadības padomes sekretariātam steidzami iesniegt informāciju par situāciju ar kuģiem, kas iesaluši ledū.